W szkołach brytyjskich i amerykańskich tablice interaktywne są obecne od dawna. Zastąpiły – z powodzeniem – białe, czarne czy zielone tablice oraz kredę. Choć wielu nauczycieli miało obawy przed stosowaniem tych narzędzi technologii edukacyjnej, zostały one szybko rozwiane, gdy nauczyciele poznali lepiej zalety i możliwości tych urządzeń.
Również w Polsce korzystanie z tablic interaktywnych jest coraz powszechniejsze. Na przykład od września 2004 r. Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Informatycznego i Politechnicznego z Opola prowadzi projekt edukacyjny „Tablica interaktywna w edukacji“. Każda szkoła, każdy nauczyciel może bezpłatnie wypożyczyć tablicę po uzyskaniu akceptacji Komisji Konkursowej oceniającej przygotowane scenariusze lekcji lub innych zajęć. Tablice interaktywne pojawiają się również jako stały element wyposażenia szkół. O ile jeszcze kilka lat temu tablice kosztowały nawet 10.000 złotych, dziś ich koszt nie jest już taką barierą – można je kupić już za 4000 złotych, czyli równowartość dobrego laptopa.
O tablicach interaktywnych pisaliśmy w artykule Tablice interaktywne do szkoły. Dziś o wprowadzaniu tablic interaktywnych do szkół rozmawiamy z Witoldem Kołodziejczykiem z CODN.
{mp3}itablice{/mp3}
Czy tablica interaktywna jest skutecznym narzędziem edukacji?
Badania nad wykorzystaniem tablicy interaktywnej w nauczaniu są prowadzone w Zakładzie Dydaktyki Chemii na Wydziale Chemii Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu od 2004 roku. Wzięło w nich udział po 120 osób dla każdego z trzech poziomów edukacyjnych: szkoła gimnazjalna, ponadgimnazjalna i wyższa. Przed przystąpieniem do zajęć poszczególne osoby przydzielono do grup w sposób losowy. Podczas badań przeprowadzono test wstępny, końcowy oraz dystansowy po upływie 3 miesięcy od testu końcowego. Wyniki skuteczności kształcenia przedstawiają się następująco:
W szkole gimnazjalnej (w grupach eksperymentalnych pracujących z tablicą interaktywną skuteczność kształcenia jest wyższa od wyników uzyskanych w grupie kontrolnej zarówno podczas testu końcowego, jak i dystansowego) wynosi ona odpowiednio:
- dla grupy pracującej na tablicy interaktywnej 93,63% i 83,13%;
- dla grupy korzystającej z pracowni komputerowej 90,19% i 75,13%;
- dla grupy kontrolnej kształconej metodą tradycyjną 78,69% i 61,38%.
W szkole ponadgimnazjalnej (w grupach eksperymentalnych skuteczność kształcenia okazała się wyższa od wyników uzyskanych w grupie kontrolnej zarówno podczas testu końcowego, jak i dystansowego) wynosi ona odpowiednio:
- dla grupy pracującej na tablicy interaktywnej 90,25% i 65,25%;
- dla grupy korzystającej z pracowni komputerowej 87,00% i 57,25%;
- dla grupy kontrolnej kształconej metodą tradycyjną 71,50% i 44,00%.
W szkole wyższej wynosi odpowiednio w teście końcowym i dystansowym:
- dla grupy pracującej na tablicy interaktywnej 91,00% i 63,00%;
- dla grupy korzystającej z pracowni komputerowej wyniosła 92,25%, 68,50%;
- dla grupy kontrolnej kształconej metodą tradycyjną 74,50% i 45,50%.
O tablicach interaktywnych pisaliśmy w artykule Tablice interaktywne do szkoły. Dziś o wprowadzaniu tablic interaktywnych do szkół rozmawiamy z Witoldem Kołodziejczykiem z CODN.
{mp3}itablice{/mp3}
Czy tablica interaktywna jest skutecznym narzędziem edukacji?
Badania nad wykorzystaniem tablicy interaktywnej w nauczaniu są prowadzone w Zakładzie Dydaktyki Chemii na Wydziale Chemii Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu od 2004 roku. Wzięło w nich udział po 120 osób dla każdego z trzech poziomów edukacyjnych: szkoła gimnazjalna, ponadgimnazjalna i wyższa. Przed przystąpieniem do zajęć poszczególne osoby przydzielono do grup w sposób losowy. Podczas badań przeprowadzono test wstępny, końcowy oraz dystansowy po upływie 3 miesięcy od testu końcowego. Wyniki skuteczności kształcenia przedstawiają się następująco:
W szkole gimnazjalnej (w grupach eksperymentalnych pracujących z tablicą interaktywną skuteczność kształcenia jest wyższa od wyników uzyskanych w grupie kontrolnej zarówno podczas testu końcowego, jak i dystansowego) wynosi ona odpowiednio:
- dla grupy pracującej na tablicy interaktywnej 93,63% i 83,13%;
- dla grupy korzystającej z pracowni komputerowej 90,19% i 75,13%;
- dla grupy kontrolnej kształconej metodą tradycyjną 78,69% i 61,38%.
W szkole ponadgimnazjalnej (w grupach eksperymentalnych skuteczność kształcenia okazała się wyższa od wyników uzyskanych w grupie kontrolnej zarówno podczas testu końcowego, jak i dystansowego) wynosi ona odpowiednio:
- dla grupy pracującej na tablicy interaktywnej 90,25% i 65,25%;
- dla grupy korzystającej z pracowni komputerowej 87,00% i 57,25%;
- dla grupy kontrolnej kształconej metodą tradycyjną 71,50% i 44,00%.
W szkole wyższej wynosi odpowiednio w teście końcowym i dystansowym:
- dla grupy pracującej na tablicy interaktywnej 91,00% i 63,00%;
- dla grupy korzystającej z pracowni komputerowej wyniosła 92,25%, 68,50%;
- dla grupy kontrolnej kształconej metodą tradycyjną 74,50% i 45,50%.
Wyniki badań pozwalają stwierdzić, że praca z tablicą interaktywną pozwala uzyskać lepsze wyniki kształcenia w porównaniu do wyników grupy nauczanej w pracowni komputerowej czy kształconej metodą tradycyjną. Jak wskazują dydaktycy wykorzystyjący te narzędzia w pracy, wysoka skuteczność edukacyjna jest rezultatem możliwości modyfikacji wybranych elementów zajęć w trakcie ich trwania, a także łatwego przekształcania ich struktury, poprzez m.in. odwołanie się do wcześniej poczynionych notatek (np. na poprzednich zajęciach), możliwości rozbudowy i atrakcyjnego wyjaśnienia trudniejszej partii materiału poprzez różnego rodzaju prezentacje dynamiczne i interaktywne.
[informacja na temat wyników badań za e-Mentor 1/2007, “Tablica interaktywna środkiem wspomagającym nauczanie” Hanna Gulińska, Małgorzata Bartoszewicz]
[informacja na temat wyników badań za e-Mentor 1/2007, “Tablica interaktywna środkiem wspomagającym nauczanie” Hanna Gulińska, Małgorzata Bartoszewicz]
[Motyw muzyczny wykorzystywany w podkastach Edunews.pl pochodzi z płyty Nine Inch Nails pt. Ghosts I-IV: utwór 3-Ghosts I, dostępny na licencji Creative Commons BY-NC-SA 3.0 US]
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym
Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując
projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i
międzynarodowym)