Czy warto płacić za studia?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
debaty edukacyjneW gospodarce rynkowej płacąc za określone dobra możemy zazwyczaj wymagać jakości; gdy nie jesteśmy zadowoleni z produktu czy usługi, możemy dochodzić swoich praw, a nawet zwrotu środków czy rekompensaty. Tę zasadę trudno jednak odnieść do sfery edukacji – tu często pokutuje myślenie, że skoro otrzymujemy coś bezpłatnie, to nie możemy wymagać jakości.
 
Na temat płacenia za studia na polskich uczelniach wyższych zapisano już zapewne tysiące stron w różnego rodzaju strategiach, planach, opracowaniach i artykułach. Przedstawiano wiele koncepcji, ale – jak to często bywa w Polsce – sprawa pozostała nierozstrzygnięta i czeka na lepsze czasy.

Mamy w Polsce do czynienia z pewnym mitem, że edukacja może być bezpłatna. Jak mówią Amerykanie – nikt nie daje darmowych obiadów, zawsze ktoś musi za nie zapłacić. Podobnie rzecz  ma się  w przypadku studiów na uczelniach państwowych, na których utrzymanie składają się przecież wszyscy podatnicy w Polsce (nawet jeśli nie chcą studiować).

Płacenie za studia jest już faktem – nawet na uczelniach publicznych – oferta studiów płatnych jest dużo szersza niż bezpłatnych. Niestety w większości przypadków – na co wskazują często studenci – środki te nie służą podniesieniu jakości studiów tylko utrzymaniu olbrzymiej machiny biurokratycznej. Rzadko kiedy to czy studia na publicznej uczelni są płatne czy nie – cokolwiek zmienia. Zazwyczaj poziom jest ten sam, czyli – jak sądzić po obecności polskich uczelni w światowych rankingach szkół wyższych – raczej przeciętny...

W przypadku uczelni publicznych – często nawet i tych renomowanych - otrzymujemy „jakiś” produkt edukacyjny, ale czy on zawsze jest  najlepszej jakości? W tym wypadku potrzeby indywidualne studenta, jego wymagania wobec uczelni publicznej gubią się gdzieś w masie oczekiwań, które mają wszystkie studiujące tam osoby. W efekcie student tak czy owak musi - wcześniej czy później – uzupełnić wiedzę i umiejętności, których nie zdobył w szkole publicznej.  Oczywiście musi też za to zapłacić, bo z chwilą opuszczenia murów uczelni publicznej, szybko kończy się „piękny” świat, w którym nie trzeba za edukację płacić.

Studenci rzecz jasna są zainteresowani tematem odpłatności za studia i chętnie o tym dyskutują. Zapraszamy do wysłuchania ciekawej debaty, jaka miała miejsce w audycji SłowoTalk na antenie Planeta FM w dniu 27 lipca br. (audycja, ze względu na długość – ponad 30 minut rozmowy – została podzielona na trzy odcinki - na kolejnych podstronach).

{mp3}platne_studia_1{/mp3}

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...
Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie