Młoda Polska (niezbyt) przedsiębiorcza?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
przedsiębiorczość Dariusz Żuk jest prezesem Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości, które wspomagają studentów i absolwentów pragnących założyć własną firmę. Mimo, że istnieją rozmaite źródła finansowania i wsparcia, młodzi ludzie niezbyt garną się do rozpoczynania własnej działalności gospodarczej. Dzieje się tak co najmniej z kilku powodów.
 
Młodzi Polacy szturmują uczelnie wyższe, a liczba studentów na modnych kierunkach z nazwą zawierającą słowa „ekonomia” i „zarządzanie” stale rośnie. Niestety, nie przekłada się to wcale na wzrost liczby młodych przedsiębiorców. Tylko 2% absolwentów po odebraniu dyplomu magistra decyduje się na pracę na własny rachunek. Przeraża ich brak kapitału początkowego, trudna do przebrnięcia biurokracja oraz strach przed ryzykiem. Według Dariusza Żuka, to smutne, gdyż młodzi Polacy posiadają bardzo duży przedsiębiorczy potencjał – aż połowa z nich chciałaby założyć firmę, ale nie decyduje się na ten krok.

Według prezesa AIP istnieje kilka przyczyn takiego stanu rzeczy. Winny jest brak odpowiedniej edukacji przedsiębiorczości oraz pozytywnych wzorów przedsiębiorców, których firmy odniosły sukces. W szkołach nikt nie stawia dzieciom za wzór posiadaczy własnych firm. Promuje się za to wszelkie inne zawody, które są związane przede wszystkim z pracą na etacie. Poza tym, strasze pokolenie, wychowane po części w poprzednim systemie politycznym, przestrzega młodych ludzi przed ryzykiem i wysiłkiem związanym z prowadzeniem firmy. Dla wielu osób praca na etacie to najłatwiejszy i najbardziej pożądany system zatrudnienia. Innym ważnym czynnikiem jest lęk przed binzesową porażką, która traktowana jest jako coś negatywnego, a nie jako okazja do życiowej nauki procentującej w przyszłości. Wielu młodych przedsiębiorców nie chce pogodzić się z możliwym upadkiem swojej firmy i bardzo mocno przywiązuje do własnych pomysłów, a przez to traci rynkową elastyczność.
 
Posłuchajmy wywiadu z Dariuszem Żukiem przygotowanego na potrzeby realizacji projektu Fundacji Teraz Edukacja "Własność prywatna w epoce Internetu i globalizacji", nad którym patronat objął Minister Skarbu Państwa Aleksander Grad. 
 
{mp3}wlasnosc2_wywiad{/mp3}
 
 
 
[Motyw muzyczny wykorzystywany w podkastach Edunews.pl pochodzi z płyty Nine Inch Nails pt. Ghosts I-IV: utwór 3-Ghosts I, dostępny na licencji Creative Commons BY-NC-SA 3.0 US]  

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...
Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie