Młoda Polska (niezbyt) przedsiębiorcza?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
przedsiębiorczość Dariusz Żuk jest prezesem Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości, które wspomagają studentów i absolwentów pragnących założyć własną firmę. Mimo, że istnieją rozmaite źródła finansowania i wsparcia, młodzi ludzie niezbyt garną się do rozpoczynania własnej działalności gospodarczej. Dzieje się tak co najmniej z kilku powodów.
 
Młodzi Polacy szturmują uczelnie wyższe, a liczba studentów na modnych kierunkach z nazwą zawierającą słowa „ekonomia” i „zarządzanie” stale rośnie. Niestety, nie przekłada się to wcale na wzrost liczby młodych przedsiębiorców. Tylko 2% absolwentów po odebraniu dyplomu magistra decyduje się na pracę na własny rachunek. Przeraża ich brak kapitału początkowego, trudna do przebrnięcia biurokracja oraz strach przed ryzykiem. Według Dariusza Żuka, to smutne, gdyż młodzi Polacy posiadają bardzo duży przedsiębiorczy potencjał – aż połowa z nich chciałaby założyć firmę, ale nie decyduje się na ten krok.

Według prezesa AIP istnieje kilka przyczyn takiego stanu rzeczy. Winny jest brak odpowiedniej edukacji przedsiębiorczości oraz pozytywnych wzorów przedsiębiorców, których firmy odniosły sukces. W szkołach nikt nie stawia dzieciom za wzór posiadaczy własnych firm. Promuje się za to wszelkie inne zawody, które są związane przede wszystkim z pracą na etacie. Poza tym, strasze pokolenie, wychowane po części w poprzednim systemie politycznym, przestrzega młodych ludzi przed ryzykiem i wysiłkiem związanym z prowadzeniem firmy. Dla wielu osób praca na etacie to najłatwiejszy i najbardziej pożądany system zatrudnienia. Innym ważnym czynnikiem jest lęk przed binzesową porażką, która traktowana jest jako coś negatywnego, a nie jako okazja do życiowej nauki procentującej w przyszłości. Wielu młodych przedsiębiorców nie chce pogodzić się z możliwym upadkiem swojej firmy i bardzo mocno przywiązuje do własnych pomysłów, a przez to traci rynkową elastyczność.
 
Posłuchajmy wywiadu z Dariuszem Żukiem przygotowanego na potrzeby realizacji projektu Fundacji Teraz Edukacja "Własność prywatna w epoce Internetu i globalizacji", nad którym patronat objął Minister Skarbu Państwa Aleksander Grad. 
 
{mp3}wlasnosc2_wywiad{/mp3}
 
 
 
[Motyw muzyczny wykorzystywany w podkastach Edunews.pl pochodzi z płyty Nine Inch Nails pt. Ghosts I-IV: utwór 3-Ghosts I, dostępny na licencji Creative Commons BY-NC-SA 3.0 US]  

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Kompas będzie nam potrzebny
Pracuję przy kolejnych zmianach podstawy programowej i przyznaję, że nic się nie zmienia w podejściu...
Magdalena Urbaś napisał/a komentarz do Prace domowe de novo ab ovo
I taki być powinien finał. Zdanie wypowiedziane przez Macieja Jakubowskiego- różnorodność. Proponuję...
Magdalena Urbaś napisał/a komentarz do Oddolnie, krok po kroku i z przekonaniem, że tak trzeba
Warto przeczytać książkę i warto zainteresować się KMO. Idea demokratyczna, pociągająca swoją wolnoś...
Ppp napisał/a komentarz do Żywność to wartość
Dlaczego wy ZNOWU robicie zarzuty klientom? Zacznijcie od transportu i handlu - tym jest więcej marn...
Bozena napisał/a komentarz do Spojrzenie na reformę z perspektywy politycznej
Boże pozwól doczekać do emerytury i jak najszybciej uciec ze szkoły, bo tak durnych zmian to jeszcze...
Ppp napisał/a komentarz do Ankieta w klasie szkolnej
DOBRE, tylko z jedną uwagą: te ankiety należy dawać do domu z odbiorem za kilka dni. Na część z tych...
Dorota D napisał/a komentarz do Kompas będzie nam potrzebny
Oj, w tej mgle przyda się kompas. Tylko, czy wystarczy( tych kompasów) dla wszystkich? 😜Osobiście je...
Agnieszka napisał/a komentarz do Checklista nauczyciela współorganizującego
Zgadzam się. Czasem siedzi w telefonie i przegląda FB.

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie