Nowe trendy w edukacji

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
Innowacje w edukacjiIdzie nowe. Do Polski ma jeszcze długą drogę, ale kiedyś może dotrze. Pojawia się coraz więcej raportów z badań, wskazujących, że krajobraz edukacji zmienia się pod wpływem globalizacji i nowych technologii w sposób bardzo dynamiczny, zmienia się również filozofia edukacji, zaś tradycyjny układ mistrz-uczeń przechodzi powoli do lamusa.
 
Poproszono mnie o wystąpienie na konferencji kolegiów nauczycielskich „E-kształcenie w kolegiach – nowe standardy“ (Bielsko Biała, 27-28.11.2008), sugerując że dobrze byłoby pokazać, dokąd zmierza globalna edukacja, jakie są najważniejsze trendy. Temat wydał mi się na tyle ciekawy, że przeanalizowałem materiały publikowane dotychczas w Edunews.pl i w ten sposób powstała całkiem ciekawa prezentacja, zbierająca informacje o tym, co dzieje się w światowej edukacji.

 
Uznałem, że skoro mówimy o nowych trendach, to najlepszym wstępem do prezentacji będzie przygotowana przez nasz zespół prezentacja Zwróć uwagę, będąca adaptacją amerykańskiej, niezwykle popularnej prezentacji „Pay Attention“.

Przygotowując materiał zauważyłem, że w gruncie rzeczy o nowoczesnej edukacji i nowych trendach mówi się tylko w kilku krajach. Przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Japonii i Korei Płdn, Wielkiej Brytanii i Irlandii. Sporym zaskoczeniem dla mnie było odkrycie, że w pracach nad najważniejszym chyba projektem badawczym dotyczącym przyszłości edukacji – Horizon Project (jego rezultatem są publikowane co roku wyśmienite Horizon Reports) – Europa praktycznie nie uczestniczy. Na mapie instytucji naukowych zaangażowanych w projekt znalazłem blisko sto podmiotów ze Stanów Zjednoczonych i Kanady i jedynie pięć ośrodków europejskich. Z Polski żadnego, żeby nie było niedomówień. I gdzie jest ta słynna Strategia Lizbońska i rozwój konkurencyjności krajów UE?

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)
 
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie