Nowe trendy w edukacji

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
Innowacje w edukacjiIdzie nowe. Do Polski ma jeszcze długą drogę, ale kiedyś może dotrze. Pojawia się coraz więcej raportów z badań, wskazujących, że krajobraz edukacji zmienia się pod wpływem globalizacji i nowych technologii w sposób bardzo dynamiczny, zmienia się również filozofia edukacji, zaś tradycyjny układ mistrz-uczeń przechodzi powoli do lamusa.
 
Poproszono mnie o wystąpienie na konferencji kolegiów nauczycielskich „E-kształcenie w kolegiach – nowe standardy“ (Bielsko Biała, 27-28.11.2008), sugerując że dobrze byłoby pokazać, dokąd zmierza globalna edukacja, jakie są najważniejsze trendy. Temat wydał mi się na tyle ciekawy, że przeanalizowałem materiały publikowane dotychczas w Edunews.pl i w ten sposób powstała całkiem ciekawa prezentacja, zbierająca informacje o tym, co dzieje się w światowej edukacji.

 
Uznałem, że skoro mówimy o nowych trendach, to najlepszym wstępem do prezentacji będzie przygotowana przez nasz zespół prezentacja Zwróć uwagę, będąca adaptacją amerykańskiej, niezwykle popularnej prezentacji „Pay Attention“.

Przygotowując materiał zauważyłem, że w gruncie rzeczy o nowoczesnej edukacji i nowych trendach mówi się tylko w kilku krajach. Przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Japonii i Korei Płdn, Wielkiej Brytanii i Irlandii. Sporym zaskoczeniem dla mnie było odkrycie, że w pracach nad najważniejszym chyba projektem badawczym dotyczącym przyszłości edukacji – Horizon Project (jego rezultatem są publikowane co roku wyśmienite Horizon Reports) – Europa praktycznie nie uczestniczy. Na mapie instytucji naukowych zaangażowanych w projekt znalazłem blisko sto podmiotów ze Stanów Zjednoczonych i Kanady i jedynie pięć ośrodków europejskich. Z Polski żadnego, żeby nie było niedomówień. I gdzie jest ta słynna Strategia Lizbońska i rozwój konkurencyjności krajów UE?

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)
 
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie