Z wizytą w Summerhill

domena publiczna

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Szkoły wolnościowe, demokratyczne, alternatywne przyciągają uwagę rodziców i uczniów swą odmiennością. Zdecydowanie różnią się od powszechnej szkoły, w której wszystko jest poukładane, zaplanowane, przetestowane, poddane rozmaitym ocenom i egzaminom. Ale czy to oznacza, że tam uczniowie niczego się nie uczą? Posłuchajmy rozmowy na antenie TOK FM Aleksandry Pezdy z Dominiką Hofman-Kozłowską z Uniwersytetu Śląskiego.

Szkoła Summerhill jest pionierską szkołą demokratyczną w Leiston w hrabstwie Suffolk w Wielkiej Brytanii. Została założona w 1921 przez Alexander'a Sutherland'a Neill'a, który oparł się na poglądach amerykańskiego pedagoga Homera Lane (1875-1925). Cechą charakterystyczną szkoły jest brak przymusu uczenia się i uczęszczania na lekcje; instytucja opiera się na samorządności uczniów i nauczycieli. Szkoła jest neutralna światopoglądowo i areligijna. Obecnie naukę pobiera 74 dzieci i młodzieży różnych narodowości w wieku od 5 do 17 lat.

Dominika Hofman-Kozłowska wizytowała w ubiegłym roku szkołę w Summerhill przez półtora dnia, aby na własne oczy przekonać się jak ona funkcjonuje i jakie najważniejsze wartości przekazuje.

Zaskoczeń było wiele - uczniowie niczego właściwie nie muszą robić, tylko mogą, jeśli zechcą. Ale nie chodzą na wszystkie zajęcia, tylko na te, które ich interesują. Plan zajęć jest obowiązkowy dla... nauczycieli, którzy są do dyspozycji dzieci (bo w zajęciach może wziąć udział choćby 1 dziecko). Nie pilnuje się dzieci biegających po terenie przyszkolnym czy skaczących po drzewach – nikt nie walczy z wiatrakami, jak dziecko ma się skaleczyć, to się skaleczy, a jak noga ma się złamać, to się złamie... Ale najważniejsze są zasady, wspólnie, demokratycznie ustalane przez całą społeczność szkolną... Bo wolność, to także, albo przede wszystkim, odpowiedzialność.

Posłuchajmy bardzo ciekawej audycji w TOK FM:

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie