E-dziennik - pomoc czy udręka?

fot. Vulcan

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Pomoc czy udręka - o tym, jak naprawdę funkcjonują dzienniki elektroniczne w życiu szkoły, uczniów i rodziców rozmawiamy z Barbarą Basińską, konsultantem ds. kształcenia specjalnego i terapii pedagogicznej.

Red.: Czy prowadzenie e-dziennika, w porównaniu z tradycyjnym, papierowym wiąże się z jakimiś trudnościami dla nauczycieli?

Barbara Basińska: Zdecydowana większość – a w czasie licznych szkoleń i kursów rozmawiałam z ponad setką nauczycieli – przyznaje, że dziennik elektroniczny jest niezwykle wygodnym narzędziem. Więcej pracy mają nauczyciele tylko w tych szkołach, które znajdują się w okresie „przejściowym”, tzn. funkcjonują w nich dzienniki – tradycyjny i elektroniczny. Jednak wszyscy, również ci, uzupełniający dwa dzienniki, przyznają, że po przyzwyczajeniu się do e-dziennika nie zamieniliby go na papierowy.

E-dziennik Uczniowie Optivum NET+ (UONET+) firmy VULCAN – strona startowa

Rys. 1. Przykład - E-dziennik Uczniowie Optivum NET+ (UONET+) firmy VULCAN – strona startowa.
Nauczyciel od razu po zalogowaniu otrzymuje najważniejsze informacje m.in. na temat zastępstw czy swoich wychowanków, dzięki czemu nie traci czasu na ich wyszukiwanie.

Red.: Czy funkcje, jakie oferuje e-dziennik mogą ułatwić pracę nauczyciela?

Barbara Basińska: Jak już wspomniałam, dziennik elektroniczny jest po prostu wygodny – chociażby z tego powodu, że fizycznie nie trzeba go nosić pod pachą, nauczyciele nie potrzebują szafek na dzienniki. A jego funkcje? Oczywiście dzięki nim można bardzo zaoszczędzić czas – nauczyciele mają przecież możliwość generowania zestawień klasowych, miesięcznych. To bardzo usprawnia pracę!

Red.: Dziennik elektroniczny miał być narzędziem komunikacji między rodzicami a szkołą, prawie 40% dyrektorów szkół przyznaje, że głównym celem wprowadzenia e-dziennika było usprawnienie komunikacji na linii szkoła-rodzice. Czy tak jest w rzeczywistości?

Barbara Basińska: Przy wprowadzaniu e-dziennika mogły pojawić się pewne obawy, że mając możliwość wglądu do dziennika w każdej chwili rodzice przestaną przychodzić do szkoły. A wcale tak nie jest. Zdarza się, że niektórzy rodzice rzadziej przychodzą do szkoły, ale za to ujawniają się ci, którzy w ogóle w niej nie bywali, za pomocą dziennika często zaczynają się komunikować ci z rodziców, na którym nauczycielom bardzo zależy – chociażby wykorzystując moduł wiadomości do nauczyciela czy wychowawcy. To jest spore osiągnięcie i to cieszy nauczycieli. Z kolei rodzice podkreślają często, że dzięki e-dziennikowi mają niemal na bieżąco informacje na temat swojego dziecka, ale też doskonale wiedzą, co się dzieje w szkole.

Komunikacja szkoła-rodzic w dzienniku elektronicznym UONET+

Rys. 2. Przykład - Komunikacja szkoła-rodzic w dzienniku elektronicznym UONET+
Budowanie pozytywnych relacji między szkołą a rodzicami stanowi jeden z najważniejszych elementów w procesie wychowania i edukacji dziecka. Możliwość korespondencji w znaczny sposób ułatwia i przyspiesza wymianę informacji na temat funkcjonowania ucznia w szkole.

Red.: Czy w takim razie dziennik elektroniczny jest dla dzieci narzędziem kontroli czy raczej może być czymś, co je motywuje?

Barbara Basińska: W ogromnej mierze zależy to od rodziców. Może zdarzyć się tak, że pojawi się nadkontrola i wtedy dziennik jest dla dziecka straszakiem. A oczywiście nie powinno tak być! Ale jeśli dziecko czuje, że edukacja, wiedza są w rodzinie ważne, to wówczas informacje czerpane z dziennika są motywujące. Ocena kształtująca, którą mogą stosować nauczyciele w dzienniku elektronicznym, uruchamia potencjalnie istotę nauczania, zachęca dziecko do pogłębiania wiedzy. Oczywiście ważna jest też możliwość komunikacji pomiędzy szkołą a rodzicami za pomocą wiadomości. I tu szczególnie zachęcałabym nauczycieli do tego, by koncentrowali się na wysyłaniu pozytywnych komunikatów, bo to one są najbardziej motywujące. Generalnie uważam, że dziennik elektroniczny jest świetnym narzędziem – trzeba go tylko mądrze używać…

Możliwość oceny opisowej w module Uczeń systemu UONET+ firmy VULCAN

Rys. 3. Przykład - Możliwość wpisania oceny opisowej w module Uczeń systemu UONET+ firmy VULCAN
Uczniowie na bieżąco mają dostęp do informacji zwrotnej o swojej pracy i osiągnięciach. Wyczerpujący komentarz pozwoli im poprawić niedociągnięcia i zmotywuje do dalszej pracy.

Red.: Dziękujemy za rozmowę.

Barbara Basińska: Dziękuję.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Sześć cech skutecznej pochwały
W normalnych sytuacjach "praca nad sobą" może dać tylko określony procent poprawy tego, co ktoś ma j...
Gość napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Panie Piotrze:Twórcą egzaminu maturalnego był Ślązak urodzony 4 stycznia 1731 r. w Schwarzwaldau (ob...
Zadania domowe to jest tak newralgiczny i delikatny temat, że żaden minister edukacji go nie ruszy, ...
Piotr napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Maturę wprowadził Bismarck w XIX w. Jak to ma się do XXI w. ? Nijak? Dlaczego istnieje? Dokładnie z ...
Gość napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
Nie wiem, na jakiej podstawie ma taką fundamentalną pewność? Problemów jest o wiele więcej. Jest na ...
Jan napisał/a komentarz do Piąte koło u wozu
W obronie pani stojącej na czele i kierującej MEN: proszę zauważyć w jej próbie wprowadzania tego pr...
Ppp napisał/a komentarz do Piąte koło u wozu
Trochę na biologii, trochę na WF, trochę na godzinach wychowawczych - najważniejsze rzeczy dałoby si...
Jan napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
Do: Gość: No i o czym to świadczy? Bo na pewno nie o wadach arkuszy egzaminacyjnych, ani nie o tym ż...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie