Teatr dla Najnajów

fot. Ewa Kempska

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Teatr dla Najnajów jak sama nazwa mówi przeznaczony jest dla naj, naj młodszych widzów. Zwykle od 6 miesiąca życia do ok. 3 roku życia. Granica wieku jest dość płynna i wszystko zależy od indywidualnego rozwoju dziecka oraz od reżysera i scenariusza spektaklu. Jedno jest pewne- spektakl dla 6 -letniego widza nie może być łatwy w odbiorze dla widza 2 – letniego. A wszystko wynika ze zróżnicowanego rozwoju dziecka, jak i jego potrzeb rozwojowych.

Najnaje są wymagającymi widzami. I trudno przewidzieć ich reakcję na poszczególne sceny spektaklu. Na te same dźwięki mogą dzieci reagować zupełnie inaczej- jednych zaciekawią i przykłują ich uwagę, innych zupełnie odwrotnie- mogą przestraszyć i wywołać płacz.

Mocne światło, czy raczej stonowane? Podobnie i w tym przypadku sprawa jest indywidualna i zróżnicowana. Nigdy nie jesteśmy w stanie przewidzieć reakcji widzów. Dzieci 2,5-letnie inaczej będą reagowały niż dzieci roczne.

Pewne jest natomiast, że sam scenariusz musi być rytmiczny i językowo zrozumiały dla widza. Natomiast sama jego tematyka-bliska dziecku.

Najnajowe spektakle to kameralne, poduszkowe spotkania z maluszkami i ich rodzicami. Kameralne, czyli maksymalnie do 25 dzieci. Poduszkowe- bo widzowie siedzą na podłodze. Sam spektakl powinien przybrać charakter interaktywny. A wszystko po to by zaciekawić, skupić uwagę młodego widza.

Fabuła spektaklu nie jest tak oczywista i jednoznaczna jak dla nieco starszych widzów, co znów jest podyktowane wiekiem rozwojowym dzieci.

Ważnym i nieodzownym elementem kończącym spektakle najnajowe oprócz interakcji z widzem jest krótka, ale jednak wspólna zabawa na scenie z aktorami kończąca całość spotkania. Najnajowe przedstawienia dla jednych są widowiskami, dla drugich to spektakle teatralne. Jakkolwiek je nazwiemy, jest to z pewnością pierwsze wejście młodego widza w niezwykły świat teatru. Zawsze warto w nich też zachować pewne ramy, jakim cechuje się każdy spektakl dla nieco starszych już widzów- zapowiedź, końcowe ukłony aktorów i pożegnanie z widzem.

Teatr najnajowy jest stosunkowo młodym teatrem, jednak warto rozejrzeć się czy w pobliżu miejscowości, w której mieszkamy są one dostępne. Bardzo serdecznie zachęcam rodziców i wszystkich miłośników teatru do pójścia ze swoimi Najnajami na tego typu wydarzenie. Zapewniam, że żadne dziecko nie jest zbyt miałe by brać w nim udział. Dlaczego? Bo są one przygotowane z myślą o najmłodszych i warto by dzieci od najmłodszych lat obcowały z kulturą wysoką!

 

Ewa Kempska jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej - absolwentka Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy (obecnie Uniwersytet Kazimierza Wielkiego). Reżyser Teatru Dzieci i Młodzieży z dyplomem Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie (Wydział zamiejscowy we Wrocławiu). Ukończyła m.in. Terapię przez sztukę przy Teatrze Ludowym w Krakowie, Pedagogikę opiekuńczo-wychowawczą Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie oraz Terapię zaburzeń w mówieniu, czytaniu i pisaniu Uniwersytetu Jagiellońskiego. Od wielu lat prowadzi zajęcia korekcyjno-kompensacyjne z dziećmi i młodzieżą. Założycielka szkolnej grupy teatralnej „Turlicki”, którą prowadzi od 2002 r. przygotowując spektakle teatralne, jak i warsztaty. Należy do grupy Superbelfrzy RP. Pracuje w Szkole Podstawowej im. Andrzeja Skupnia–Florka w Gliczarowie Górnym - szkole na najwyższym poziomie - bo… najwyżej położonej n. p. m. w Polsce. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmieniony przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie