Zainspiruj się i (dalej) zmieniaj

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

O potrzebie dobrych i potrzebnych zmian w polskiej szkole rozmawiamy na różnych forach od dziesięcioleci. Nie zawsze za tymi rozmowami i debatami idą mądre działania zmieniające systemowo oświatę na poziomie całego kraju. Znacznie częściej udaje się dokonać zmian oddolnych, na poziomie klasy/kilku klas lub szkoły, zwłaszcza gdy dotyczą one obszaru dydaktyki i metodyki. Wiedzą o tym dobrze nauczycielki i nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, którzy uczestniczyli w INSPIR@CJACH WCZESNOSZKOLNYCH 2023 w Warszawie. Przez dwa dni dzielili się nowymi pomysłami, sprawdzonymi działaniami i inspiracjami w nauczaniu dzieci w przedszkolach i klasach 1-3 szkoły podstawowej.

Wczesnoszkolne Inspir@cje są jedną z najbardziej żywiołowych i dynamicznych konferencji nauczycielskich w Polsce. W tegorocznym spotkaniu uczestniczy ponad 320 osób z całej Polski.

Zaczęliśmy od krótkiego spotkania ze sztuczną inteligencją – Chat GPT jest narzędziem, które każdemu nauczycielowi daje możliwość poprowadzenia świetnych zajęć na dowolny temat związany z podstawą programową. Jeden warunek – nie poprzestajemy na jednym pytaniu, lecz staramy się pogłębić temat, pytając kolejno o różne szczegóły oraz źródła i, uwaga, weryfikując otrzymane informacje. Dość łatwo możemy wykryć, że uzyskane informacje nie do końca są prawdziwe, a podane źródła rzeczywiście istnieją. Dzięki temu możemy wytłumaczyć co to jest rzetelna informacja i jak wykryć błędy w uzyskanych odpowiedziach Chat GPT. Dobre ćwiczenie w czasach powszechnej dezinformacji, i w klasach młodszych i starszych.

Wystąpienie inaugurujące poświęciliśmy strategii nauki czytania przez zdziwienie. Opowiadały o tym prof. UŁ dr hab. Monika Wiśniewska-Kin oraz Weronika Kisiel z Uniwersytetu Łódzkiego, które przez ostatnich kilkanaście lat poświęciły wiele wysiłku, aby od podstaw stworzyć, wdrożyć i zbadać nowatorskie rozwiązanie „Skuteczne zdziwienie. Wyzwalamy myślenie” (więcej na stronie https://skuteczne-zdziwienie.edu.pl/). Program przeznaczony jest przede wszystkim dla dzieci w wieku przedszkolnym (4-5. letnie), które uczą się przez mówienie, konstruowanie i ruch. Jak zwracała uwagę prof. Wiśniewska-Kin, aktywizują one zmysły i emocje, konstruują wiedzę o świecie dźwięków i liter jakby mimochodem, przy okazji „skutecznego zdziwienia” (J. Bruner). To od zdziwienia rozpoczyna się proces poznawania, wyzwala się entuzjazm poznawczy dzieci, uwalnia się radość z uczenia się.

Przywykliśmy do pewnych standardowych metod nauki czytania i pisania, działając nawykowo nie zastanawiamy się nad tym, jak zwiększają one dziecięce zainteresowanie procesem nauki czytania i pisania, jak motywują dzieci do podejmowania samodzielnych prób w tym obszarze. Badania pokazują, że dzieci uważają się za złych czytelników, że czytają tylko wtedy kiedy muszą. Kluczem naszej strategii Skuteczne zdziwienie – wyzwalająca myślenie nauka czytania, jest rozwijanie zainteresowania czytaniem, chcemy, żeby dzieci polubiły czytanie, znalazły przyjemność w czytaniu, z czasem przyzwyczaiły się do czytania. Dziecko powinno być postrzegane holistycznie w procesie czytania i pisania. „Czy możemy na proces czytania spojrzeć inaczej? Czy możemy pomyśleć o nim, że jest holistyczny, twórczy i głęboko zindywidualizowany? – pytała prof. UŁ. Wiśniewska-Kin. Wdrożenie projektu dowodzi, że tak – w prezentowanej metodzie poznanie liter odbywa się w procesie twórczym. W skrócie wygląda to tak:

Na pierwszym planie jest dziecko, które działa. Dzieci poszukują powiązań pomiędzy obrazem (dla potrzeb realizacji projektu opracowano przepiękną książkę obrazkową „Zamieniam się w słuch, czyli opowieści dźwiękiem malowane” – zobacz tutaj) i tekstem. Następnie wyszukują w obrazach elementów powiązanych z poznawaną głoską. Kolejnym elementem jest odczytanie tekstu, który wyjaśnia znaczenia ukryte w niedosłownych ilustracjach. Dzieci przypominają sobie sytuacje, w których doświadczały dźwięków (na przykład: mmmm…, ale pyszne w trakcie smakowitego posiłku). Następuje materializują dźwięki za pośrednictwem gestów. Z czasem przypominanie swobodne, przechodzi w przypominanie ukierunkowane i wytwarza się połączenie między gestem – dźwiękiem – głoską. A jak wygląda poznawanie liter? Wykorzystano klocki, z których tworzone są dane litery. To dzieci podejmują samodzielne próby poprawnego ułożenia poznawanej litery. Potem zestawiają obraz dźwiękowy z obrazem graficznym (dźwiękoznak z literakiem). Uczą się je pisać kreśląc drogę i kierunek w konturze litery. Początkowo dzieci konstruują pojedyncze litery, potem wyrazy, a na końcu całe konstrukcje (nieco inaczej dziewczynki i chłopcy). Podsumowaniem procesu uczenia się jest samodzielne wykonanie ilustracji w książce obrazkowej i wspólna zabawa grami planszowymi.

W każdym ze spotkań z dziećmi jest szansa na skuteczne zdziwienie – uważa prof. Monika Wiśniewska-Kin.

O tym, że nauczyciel jest w stanie tak tworzyć zadania i wyzwania dla uczniów, aby każdy uczeń mógł je realizować na swój sposób i w swoim tempie – opowiadała Wiesława Mitulska. Punktem wyjścia jest podejście do ucznia (właściwa diagnoza nauczycielska) – nie sprawdzę, co umiesz lecz sprawdź, co potrafisz. To dopiero daje mi moc informacji o dziecku. Jak się zabiera do zadania, jak działa, jak się emocjonuje. W końcu widzę, jak pracować z danym dzieckiem. – mówiła Mitulska. Dodatkowy warunek – dzieci muszą czuć się bezpiecznie. Muszą wiedzieć, że nie będą oceniane. Wtedy dziecko może otworzyć się. Dlaczego powinniśmy dawać takie zadania? Bo mamy różne dzieci w klasie i musimy trochę sobie ułatwić pracę. Starajmy się tak formułować zadania, żeby każdy z najróżniejszymi potrzebami edukacyjnymi sobie poradził z zadaniem. Przykład: „sprawdź, czy potrafisz zrobić notatkę do przeczytanego tekstu”. Rezultatem będą najróżniejsze notatki uczniów – i możliwość głębszego poznania dziecka.

W podróż po przygodę z lekturą z walizeczką zabrała nas Dorota Dankowska ze Szkoły Podstawowej nr 5 w Słupsku, opowiadając o znaczeniu miniprojektów w edukacji wczesnoszkolnej: Chcę wywołać zainteresowanie książką. Dzieci chcą czytać. Dzieci uczą się przez działanie i współtworzenie. Rezultatem prac są oryginalne nagrania filmowe, programy telewizyjne – wszystkie wykonane w całości przez uczniów klas 1-3. „Do takiej wycieczki z walizeczką możemy włożyć naprawdę wiele: ciekawość, wyobraźnię, emocje, dobrą zabawę, współpracę dzieci i kreatywność” – mówiła Dankowska. A dzięki takim miniprojektom możemy zrealizować wszystkie zadania z podstawy programowej. A rezultaty przerastają wszelkie wyobrażenia nauczyciela (zobacz przykładowo tutaj).

Z kolei Ewa Kempska ze Szkoły Podstawowej w Gliczarowie Górnym zaprosiła uczestniczki konferencji do zabaw fabularyzowanych. Dzięki tej metodzie można omówić z klasą dany temat poprzez opowiedzianą w klasie historię, w której aktywny udział biorą dzieci. A korzyści to większa uważność dzieci, lepsza koncentracja uwagi, integracja zespołu klasowego – i jest to wstęp do kolejnej rozmowy na tematy wychowawcze.

Barbara Dubiecka-Kruk opowiadała, jak ograć matematykę w Minecraft Education. Świat Minecrafta daje niesamowite możliwości realizacji celów podstawy programowej. Także w klasach 1-3. Możemy na tworzyć proste gry matematyczne (np. Sudoku), kształtować wyobraźnię przestrzenną (ile bloczków potrzeba, żeby zbudować daną bryłę), rozwijać umiejętności 4K poprzez projekty zespołowe.

Doświadczeniami z realizacji programu Kindloteka STEM dzieliły się Barbara Krystosiak z Amazon oraz nauczycielki ze Szkoły Podstawowej w Wińsku Małgorzata Pabich i Patrycja Serdyńska.

O planie daltońskim, jako o sposobie myślenia i podejściu do dziecka, nauczania / uczenia się opowiedziała Agnieszka Maksymiuk z Fundacji Plan Daltoński, zachęcając do zmiany podejścia: „Jeśli szanujemy dziecko i podążamy za jego możliwościami, to może ono zrobić więcej, niż od niego oczekujemy, a wszystko co dziecko potrafi – nauczycielowi zrobić nie wolno.”

O (nie) zasadach ortografii opowiadała z kolei Monika Zielińska-Miętkiewicz z Learnetic, dzieląc się doświadczeniami tłumaczenia ortografii języka polskiego w zespołach uczniów polskich i ukraińskich. Zwracała uwagę na to, że zbyt wiele nauki ortografii i przykładów jest podanych z pozycji osoby dorosłej i nie mamy się co dziwić, że zasady ortografii tak trudno dzieciom zrozumieć.

Monika Walkowiak, nauczycielka wczesnoszkolna w Szkole Podstawowej w Kamieńcu Wrocławskim, udowodniła, że z prostego pomysłu może zrodzić się wielkie dzieło uczniów w klasach 1-3. Mówiła o filcowych sówkach, których przygody uczniowie skrupulatnie opisują w zeszycie (Sówkowa Księga Opowieści, która doczekała się już 3 tomów i kilku indywidualnych pamiętników). W ten sposób poprzez zabawę rozwijają kompetencję pisania budując dłuższe wypowiedzi, opisują (i kreują) różnego rodzaju sytuacje, w których "znalazły się" ich sówki, a także uczą się nawzajem.   

Anna Grzegory z łódzkiej poradni Logofigle opowiadała o hipnozie jako ciekawej metodzie terapii logopedycznej. Ale nie stosujemy jej zamiast innych metod, tylko obok. „Hipnoza zwiększa naszą świadomość, samoświadomość i pozwala lepiej kontrolować swoje emocje. Dzieci potrafią się skupić na samym sobie. Nadaje się szczególnie do pomocy osobom z trudnościami w komunikacji.”

Mogliśmy również zapoznać się z nowym projektemwydawniczym MAC Edukacja do nauczania w klasach 1-3 Ale to ciekawe, który powstał na bazie edukacyjnych doświadczeń autorek Jolanty Okuniewskiej, Sabiny Piłat i Beaty Skrzypec, członkiń społeczności Superbelfrzy RP.

Dzień zakończyło wystąpienie Jacka Ścibora z grupy Superbelfrzy RP, który przewrotnie pytał nauczycielki, czy już wszystko mają w 3D?

Dzisiaj trwa drugi dzień konferencji. Wszystkie wystąpienia były nagrywane i wkrótce będziemy je publikować w Edunews.pl.

Czy byłaś/byłeś tam?


Fot. Edunews.pl - panorama z tel. kom. (5,3 MB)


Fot. Edunews.pl - panorama (6,7 MB)

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 15-16 kwietnia 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji był: Microsoft Polska.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Fundacja Szkoła z Klasą & Program Asy Internetu), Learnetic, MAC Edukacja oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym portalu o nowoczesnej edukacji Edunews.pl (2008-) i organizatorem cyklu konferencji dla nauczycieli INSPIR@CJE (2013-). Zajmuje się zawodowo edukacją od 2002, angażując się w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacjiJak będzie zmieniać się edukacja?). Należy do społeczności Superbelfrzy RP. 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie