Gdy podejrzewamy krzywdzenie dziecka

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jak powinna zareagować szkoła w sytuacji podejrzenia lub ujawnienia przemocy w rodzinie dziecka? Jakie działania podjąć, kiedy dochodzi do przemocy rówieśniczej? A jakie, gdy sprawcą jest pracownik szkoły? W ustaleniu procedur reagowania w placówce pomocny będzie materiał przygotowany przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę (dawniej Fundacja Dzieci Niczyje).

Podjęcie odpowiedniej interwencji w przypadku podejrzenia lub ujawnienia krzywdzenia dziecka jest obowiązkiem placówki oświatowej.

Przygotowany przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę materiał „Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dzieci” może pomóc w ustaleniu procedur reagowania w sytuacji, kiedy sprawcą przemocy jest ktoś z rodziny dziecka, rówieśnik, lub pracownik placówki.

Opracowanie powstało z myślą o przedszkolach i szkołach realizujących program Chronimy Dzieci, do którego przystąpiło już ponad 3600 szkół i przedszkoli z całej Polski (kliknij):

Jednym z najważniejszych, ale zarazem najtrudniejszych w realizacji, elementów misji organizacji i instytucji działających na rzecz dzieci, jest skuteczna ochrona każdego dziecka przed przemocą i stworzenie mu warunków do pełnego i harmonijnego rozwoju. Program Chronimy Dzieci prowadzony jest, by wspierać placówki i pracowników oświaty w działaniach na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa dzieci. Udział w programie jest bezpłatny i umożliwia wdrożenie systemowych rozwiązań na rzecz ochrony dzieci przed krzywdzeniem (polityki ochrony dzieci). Ustanowienie i wprowadzenie w życie polityki ochrony dzieci pozwala na zabezpieczenie interesu dziecka, spełnienie prawnych wymogów spoczywających na placówkach oświatowych, a także podejmowanie działań w sposób przemyślany i skuteczny. Fundacja wspiera będące w programie placówki bogatą i bezpłatną oferta edukacyjną (materiały edukacyjne, scenariusze zajęć z dziećmi i z rodzicami, szkolenia dla pracowników, kursy e-learningowe).

Placówki zainteresowane dołączeniem do programu, mogą to zrobić na stronie: www.chronimydzieci.pl

 

Program Chronimy Dzieci jest współfinansowany ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej w ramach Rządowego programu na lata 2014-2016 „Bezpieczna i przyjazna szkoła” - zadanie publiczne „Bezpieczna i przyjazna szkoła – ocena szkół i placówek systemu oświaty realizujących politykę ochrony dzieci przed agresją i przemocą”.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie