Wyższość „aż” nad „tylko”

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

„Tylko” ma w sobie bagatelizowanie, niesie lekceważenie tego, co robimy z troską i oddaniem. Ponieważ zawsze coś można zrobić lepiej, bardziej się przyłożyć, dlatego „tylko” jest nadal obecne i używane.

Pomaga mu w tym perfekcjonizm i obwinianie samego siebie, że nie zrobiłem wszystkiego i najlepiej.

Przypatrzmy się przykładom ze szkoły, gdy nauczyciel komentuje prace ucznia używając „tylko”.

  • Dostałeś dobra ocenę, ale to była tylko kartkówka – Tak jakby osiągnięty sukces nie był ważny i doceniony.
  • Napisałeś dobrze, ale to tylko jedno dobrze napisane wypracowanie – Tak jakby dobrze napisane wypracowanie było przypadkiem i nie dawało nadziei, że inne też będą dobre.
  • To udało ci się tylko raz – Komunikat, że drugim razem się już nie uda.

Zamieńmy „tylko” na „aż”.

  • Otrzymałeś aż tak dobry wynik na kartkówce.
  • Nie spodziewałam się, że to wypracowanie będzie aż tak dobre.
  • Aż tak dobrze ci poszło!

„Aż” docenia nawet najmniejszy wysiłek, daje nadzieję na przyszłe sukcesy.

Często obawiamy się, że doceniany uczeń przestanie się starać, a często to właśnie „aż” motywuje do dalszej pracy.

Warto doceniać za konkret, za to co uczeń zrobił dobrze, a nie chwalić ogólnie. Szklanka nie jest tylko w połowie pełna, tylko aż w połowie pełna.

Taka mała zmiana tylko na – aż, a jaki efekt!

 

Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką oceniania kształtującego. Współpracowała z Centrum Edukacji Obywatelskiej tworząc programy szkoleń i kursów. Jest autorką książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: OK nauczanie. Inspiracja artykułem Kristin Hendrix z LeadershipVitae.com.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Zapominamy! Jak zatem zapamiętać?
Opis zjawiska bardzo dobry, brakuje tylko najważniejszego elementu: zaznaczenia konieczności REFLEKS...
Ppp napisał/a komentarz do Jak skutecznie się uczyć?
W wyniku pracy nad sobą człowiek może się zmienić, ale TYLKO DO PEWNEGO STOPNIA. Jak ktoś jest w jak...
Magdalena Korzeb napisał/a komentarz do Czasownik na plakacie
Fajny pomysł przetestuje w domu
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Teoria swoje a praktyka swoje
Ppp napisał/a komentarz do O poczuciu przynależności do szkoły
Jak człowiek uwierzy, że "przynależy", a potem zostanie wyrzucony - wtedy dopiero jest problem! Post...
Tadeusz napisał/a komentarz do Myślenie wolne i szybkie w praktyce edukacyjnej
Czytając ten artykuł nie mogę oprzeć się wrażeniu, że został wygenerowany przez sztuczną inteligencj...
Przypominam że oceny jeszcze nie zostały ze szkół usunięte, a bez tego te porady nie mają sensu, cho...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Poczekajki dla uczniów
Dziękuję za wartościowe pomysły. Nie wszyscy pracują w tym samym tempie. Po przekształceniu chcę wyk...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie