Wyższość „aż” nad „tylko”

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

„Tylko” ma w sobie bagatelizowanie, niesie lekceważenie tego, co robimy z troską i oddaniem. Ponieważ zawsze coś można zrobić lepiej, bardziej się przyłożyć, dlatego „tylko” jest nadal obecne i używane.

Pomaga mu w tym perfekcjonizm i obwinianie samego siebie, że nie zrobiłem wszystkiego i najlepiej.

Przypatrzmy się przykładom ze szkoły, gdy nauczyciel komentuje prace ucznia używając „tylko”.

  • Dostałeś dobra ocenę, ale to była tylko kartkówka – Tak jakby osiągnięty sukces nie był ważny i doceniony.
  • Napisałeś dobrze, ale to tylko jedno dobrze napisane wypracowanie – Tak jakby dobrze napisane wypracowanie było przypadkiem i nie dawało nadziei, że inne też będą dobre.
  • To udało ci się tylko raz – Komunikat, że drugim razem się już nie uda.

Zamieńmy „tylko” na „aż”.

  • Otrzymałeś aż tak dobry wynik na kartkówce.
  • Nie spodziewałam się, że to wypracowanie będzie aż tak dobre.
  • Aż tak dobrze ci poszło!

„Aż” docenia nawet najmniejszy wysiłek, daje nadzieję na przyszłe sukcesy.

Często obawiamy się, że doceniany uczeń przestanie się starać, a często to właśnie „aż” motywuje do dalszej pracy.

Warto doceniać za konkret, za to co uczeń zrobił dobrze, a nie chwalić ogólnie. Szklanka nie jest tylko w połowie pełna, tylko aż w połowie pełna.

Taka mała zmiana tylko na – aż, a jaki efekt!

 

Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką oceniania kształtującego. Współpracowała z Centrum Edukacji Obywatelskiej tworząc programy szkoleń i kursów. Jest autorką książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: OK nauczanie. Inspiracja artykułem Kristin Hendrix z LeadershipVitae.com.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie