Wysokoprocentowa kampania

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
edukacja społeczna Brytyjczycy od wielu lat borykają się z problemem, jakim jest nadmierne spożywanie alkoholu przez tamtejszą młodzież. Napoje wyskokowe stały się elementem obowiązkowym weekendowych zabaw. Aby walczyć z konsekwencjami zjawiska, instytucje zajmujące się tym problemem muszą odwoływać się do coraz bardziej drastycznych kampanii.
 
Brytyjskie ministerstwo zdrowia wystartowało w zeszłym roku z kampanią „Know your limits” (Znaj swoje granice) oraz „Would you” (Czy byś…). Jest to odpowiedź na rozkwitającą kulturę picia, w której upijanie się do nieprzytomności jest rozrywką samą w sobie, a alkohol zamiast towarzyszyć zabawie, zajmuje w niej centralne miejsce. Skutki takiego sposobu korzystania z napojów wyskokowych są łatwe do przewidzenia – agresywne zachowanie, demolowanie restauracji, przypadkowe kontakty seksualne. Kampania w oryginalny sposób pokazuje szokujące zachowania, będące skutkiem przedawkowania alkoholu, a wszystkiemu towarzyszy retoryczne pytanie – „Nie zacząłbyś tak wieczoru, więc czemu kończyć go w ten sposób?”. Poniższy klip, przedstawiający modeli na wybiegu, zyskał dużą popularności w Internecie:
 
 
Podobny spot pokazuje młodą dziewczynę, która szykuje się do wielkiego wyjścia. Pieczołowicie dobiera ubrania i dodatki, ale nagle zaczyna zmieniać swój idealny wizerunek: rozmazuje sobie makijaż, rozdziera ubrania i odłamuje obcas, po czym zadowolona z efektu wychodzi z domu:
 
 
Pisaliśmy już o tym, że kampanie społeczne używają coraz bardziej drastycznych środków, żeby trafić do swoich odbiorców w gąszczu innych przekazów. Tym razem warto zwrócić uwagę na cel, która kampania ma osiągnąć. Jej odbiorcami są młodzi ludzie, którzy nie potrafią pić w odpowiedzialny sposób. Nie jest to walka z alkoholem jako takim, ale z jego nadużywaniem i przykrymi konsekwencjami, które to niesie. W Polsce brakuje tego typu kampanii, mimo, że nasza kultura picia jest bardzo podobna do brytyjskiej, a wiek alkoholowej inicjacji obniża się coraz bardziej. Ostatnie badania GUS, dostępne na stronie Polskiej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych pokazują, że spożycie napojów procentowych w Polsce wzrosło:
 
Image 

Według innych badań, które przeprowadzone zostały w ramach akcji profilaktycznej „Zachowaj trzeźwy umysł” – co trzeci uczeń z podstawówki ma już za sobą pierwsze doświadczenia z alkoholem. 10% badanych gimnazjalistów przyznało, że często pije alkohol, a 30% twierdziło, że robi to rzadko. Kampanie, które przeprowadzano dotychczas dotykały przede wszystkim jazdy pod wpływem alkoholu, przemocy w rodzinie oraz sprzedaży alkoholu nieletnim. Przydałaby się więc kampania podobna do brytyjskiej, która zamiast promowania abstynencji, pokazałaby w jaki sposób odpowiedzialnie korzystać z napojów alkoholowych i bawić się bezpiecznie dla siebie i dla innych. 

(Źródło: Marketing przy kawie)
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Zadania fakultatywne
Zadanie fakultatywne dla Pani:Uczeń ma do obsługi dziesięć przedmiotów (w liceum więcej), doba ma ty...
W miejsce dyskusji o tym jak będzie, proponowałbym również pomyśleć i o negatywnym scenariuszu, któr...
Jerzy T. napisał/a komentarz do O lekturach obowiązkowych w szkołach średnich 
@Aleksander Lubina: Słusznym wydaje się [...]A jeśli to założenie jest zwyczajnie fałszywe, to co? J...
Pora ostateczna to zmienić.
Nie do końca się zgadzam. Wywód Autora jest logiczny, ale pod warunkiem odwrócenia podstawowych zało...
PEŁNA ZGODA! Tylko, że to jest oczywiste od wielu lat i pozostaje zapytać, dlaczego nic nie jest w t...
Nie wiem co autorzy mają na myśli pisząc partnerstwo poznawcze między edukacją a technologią (AI). P...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Metody głębokiego uczenia się
Ppp: obawiam się że ilość materiału jest sprzężona z innymi pozostałymi parametrami, takimi jak wiel...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie