Wysokoprocentowa kampania

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
edukacja społeczna Brytyjczycy od wielu lat borykają się z problemem, jakim jest nadmierne spożywanie alkoholu przez tamtejszą młodzież. Napoje wyskokowe stały się elementem obowiązkowym weekendowych zabaw. Aby walczyć z konsekwencjami zjawiska, instytucje zajmujące się tym problemem muszą odwoływać się do coraz bardziej drastycznych kampanii.
 
Brytyjskie ministerstwo zdrowia wystartowało w zeszłym roku z kampanią „Know your limits” (Znaj swoje granice) oraz „Would you” (Czy byś…). Jest to odpowiedź na rozkwitającą kulturę picia, w której upijanie się do nieprzytomności jest rozrywką samą w sobie, a alkohol zamiast towarzyszyć zabawie, zajmuje w niej centralne miejsce. Skutki takiego sposobu korzystania z napojów wyskokowych są łatwe do przewidzenia – agresywne zachowanie, demolowanie restauracji, przypadkowe kontakty seksualne. Kampania w oryginalny sposób pokazuje szokujące zachowania, będące skutkiem przedawkowania alkoholu, a wszystkiemu towarzyszy retoryczne pytanie – „Nie zacząłbyś tak wieczoru, więc czemu kończyć go w ten sposób?”. Poniższy klip, przedstawiający modeli na wybiegu, zyskał dużą popularności w Internecie:
 
 
Podobny spot pokazuje młodą dziewczynę, która szykuje się do wielkiego wyjścia. Pieczołowicie dobiera ubrania i dodatki, ale nagle zaczyna zmieniać swój idealny wizerunek: rozmazuje sobie makijaż, rozdziera ubrania i odłamuje obcas, po czym zadowolona z efektu wychodzi z domu:
 
 
Pisaliśmy już o tym, że kampanie społeczne używają coraz bardziej drastycznych środków, żeby trafić do swoich odbiorców w gąszczu innych przekazów. Tym razem warto zwrócić uwagę na cel, która kampania ma osiągnąć. Jej odbiorcami są młodzi ludzie, którzy nie potrafią pić w odpowiedzialny sposób. Nie jest to walka z alkoholem jako takim, ale z jego nadużywaniem i przykrymi konsekwencjami, które to niesie. W Polsce brakuje tego typu kampanii, mimo, że nasza kultura picia jest bardzo podobna do brytyjskiej, a wiek alkoholowej inicjacji obniża się coraz bardziej. Ostatnie badania GUS, dostępne na stronie Polskiej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych pokazują, że spożycie napojów procentowych w Polsce wzrosło:
 
Image 

Według innych badań, które przeprowadzone zostały w ramach akcji profilaktycznej „Zachowaj trzeźwy umysł” – co trzeci uczeń z podstawówki ma już za sobą pierwsze doświadczenia z alkoholem. 10% badanych gimnazjalistów przyznało, że często pije alkohol, a 30% twierdziło, że robi to rzadko. Kampanie, które przeprowadzano dotychczas dotykały przede wszystkim jazdy pod wpływem alkoholu, przemocy w rodzinie oraz sprzedaży alkoholu nieletnim. Przydałaby się więc kampania podobna do brytyjskiej, która zamiast promowania abstynencji, pokazałaby w jaki sposób odpowiedzialnie korzystać z napojów alkoholowych i bawić się bezpiecznie dla siebie i dla innych. 

(Źródło: Marketing przy kawie)
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...
Szkoła podstawowa i liceum Spark Academy w Poznaniu stosują spotkania trójstronne zamiast wywiadówki...
Ppp napisał/a komentarz do Komu pomaga ocena kształtująca?
Widzę w tym wszystkim jeden problem: dany przedmiot nie sprawia mi wielkich problemów, ale mnie nie ...
Jeśli 25% dzieci uważa, że są łamane ich prawa, to znaczy, że 75% w ogóle nie wie, że je posiada. Sa...
Problem istnieje i jest poważny. Z tym, że nie jest niczym nowym. Co najwyżej zauważanym i diagnozow...
Mirella napisał/a komentarz do Jak stworzyć prostą animację na zajęciach
Wspaniała, prosta aplikacja! Dziękuję pięknie!:))

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie