Brytyjczycy od wielu lat borykają się z problemem, jakim jest nadmierne spożywanie alkoholu przez tamtejszą młodzież. Napoje wyskokowe stały się elementem obowiązkowym weekendowych zabaw. Aby walczyć z konsekwencjami zjawiska, instytucje zajmujące się tym problemem muszą odwoływać się do coraz bardziej drastycznych kampanii.
Brytyjskie ministerstwo zdrowia wystartowało w zeszłym roku z kampanią „Know your limits” (Znaj swoje granice) oraz „Would you” (Czy byś…). Jest to odpowiedź na rozkwitającą kulturę picia, w której upijanie się do nieprzytomności jest rozrywką samą w sobie, a alkohol zamiast towarzyszyć zabawie, zajmuje w niej centralne miejsce. Skutki takiego sposobu korzystania z napojów wyskokowych są łatwe do przewidzenia – agresywne zachowanie, demolowanie restauracji, przypadkowe kontakty seksualne. Kampania w oryginalny sposób pokazuje szokujące zachowania, będące skutkiem przedawkowania alkoholu, a wszystkiemu towarzyszy retoryczne pytanie – „Nie zacząłbyś tak wieczoru, więc czemu kończyć go w ten sposób?”. Poniższy klip, przedstawiający modeli na wybiegu, zyskał dużą popularności w Internecie:
Podobny spot pokazuje młodą dziewczynę, która szykuje się do wielkiego wyjścia. Pieczołowicie dobiera ubrania i dodatki, ale nagle zaczyna zmieniać swój idealny wizerunek: rozmazuje sobie makijaż, rozdziera ubrania i odłamuje obcas, po czym zadowolona z efektu wychodzi z domu:
Pisaliśmy już o tym, że kampanie społeczne używają coraz bardziej drastycznych środków, żeby trafić do swoich odbiorców w gąszczu innych przekazów. Tym razem warto zwrócić uwagę na cel, która kampania ma osiągnąć. Jej odbiorcami są młodzi ludzie, którzy nie potrafią pić w odpowiedzialny sposób. Nie jest to walka z alkoholem jako takim, ale z jego nadużywaniem i przykrymi konsekwencjami, które to niesie. W Polsce brakuje tego typu kampanii, mimo, że nasza kultura picia jest bardzo podobna do brytyjskiej, a wiek alkoholowej inicjacji obniża się coraz bardziej. Ostatnie badania GUS, dostępne na stronie Polskiej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych pokazują, że spożycie napojów procentowych w Polsce wzrosło:
Według innych badań, które przeprowadzone zostały w ramach akcji profilaktycznej „Zachowaj trzeźwy umysł” – co trzeci uczeń z podstawówki ma już za sobą pierwsze doświadczenia z alkoholem. 10% badanych gimnazjalistów przyznało, że często pije alkohol, a 30% twierdziło, że robi to rzadko. Kampanie, które przeprowadzano dotychczas dotykały przede wszystkim jazdy pod wpływem alkoholu, przemocy w rodzinie oraz sprzedaży alkoholu nieletnim. Przydałaby się więc kampania podobna do brytyjskiej, która zamiast promowania abstynencji, pokazałaby w jaki sposób odpowiedzialnie korzystać z napojów alkoholowych i bawić się bezpiecznie dla siebie i dla innych.
(Źródło: Marketing przy kawie)