Kulturówka

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Niemcoznawstwo. Prościutko wyliczę, czego nie oczekuję i czego nie wymagam od moich uczniów. Nie żądam wiedzy ilościowej i faktologii historycznej. Uczniowie z reguły potrafią narysować przybliżoną konturówkę RFN – na niej umieszczają ludzi, przedmioty i zdarzenia tego obszaru. Potrafią to samo robić na osi czasu. To dla mnie element korelujący nauczanie.(C) Edunews.pl - cykl felietonów Aleksandra Lubiny

Uczniowie przygotowują np. logo znanych firm "niemieckich", i wklejają je na właściwie miejsce na mapie, to samo ze znaczkami klubowymi Bundesligi itd. Uzupełniają krótkimi tekstami.

Słuchamy piosenek, oglądamy obrazy, słuchamy muzyki poważnej.

Uczniowie planują podróże, opatrzone różnorakimi atrybutami : marzeń, latem, zimą, wodą.

Obalamy stereotypy dotyczące wymowy (zależą od regionu i pochodzenia użytkownika), gramatyki (jest elastyczna w języku mówionym), słownictwa (sporo tu zapożyczeń...), postaci (m. in. Bismarck, Fryderyk Wielki), kuchni niemieckiej, niemieckiego porządku....

Poznajemy postaci nietuzinkowe: kobiety niemieckiego romantyzmu, członkinie ruchu antyhitlerowskiego, Alberta Schweizera...
Jeździmy do Bawarii, gdzie uczniowie chodzą do szkoły i zwiedzają zgodnie z przygotowanym przez siebie programem, robią ankiety i wywiady...

W nauce języka nie chodzi jedynie o poznawanie słówek i komunikowanie się. Dobrze jest również znać i rozumieć konteksty kulturowe krajów naszych rozmówców. Dzięki temu będzie nam łatwiej poruszać się w drugim kraju.

Notka o autorze: Aleksander Lubina – nauczyciel języka niemieckiego w Gimnazjum nr 3 im. Noblistów Polskich w Gliwicach, 20 lat doradca i konsultant, 10 lat w komisjach ds. awansu zawodowego nauczycieli, pracował 9 lat w szkołach podstawowych, 10 lat w gimnazjach, 13 lat w liceach, 6 lat na uniwersytecie. Autor skryptów, poradników, śpiewnika – publicysta, pisarz, poeta.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie