W Koninie niepełnosprawni ruchowo zmieniają swoje życie

Fot. Marika Sypniewska

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Akademia Życia to miejsce w centrum Polski, gdzie osoby z niepełnosprawnością ruchową przygotowują się do samodzielnego życia. To szansa dla młodych osób, które z powodu niepełnosprawności są zależne od innych ludzi – w sensie organizacyjnym, zawodowym, ekonomicznym i prywatnym.

„To unikatowy projekt w skali kraju. Rewelacyjny, kompleksowy i skuteczny program usprawniania i aktywizacji życiowej młodych osób niepełnosprawnych fizycznie” – tak rekomenduje Akademię Życia prof. nadzw. dr hab. Tomasz Tasiemski, Kierownik Zakładu Sportu Osób Niepełnosprawnych Wydziału Wychowania Fizycznego, Sportu i Rekreacji Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu.

Uczestnicy Akademii przyjeżdżają do Konina na 6 miesięcy. W przystosowanych mieszkaniach treningowych uczą się i rozwijają praktyczne umiejętności. Każdy realizuje indywidualny plan dostosowany do stopnia jego sprawności, predyspozycji, umiejętności, kompetencji i zainteresowań.

Aby zrozumieć każdego oddzielnie…

Uczestnicy Akademii podkreślają indywidualizm „toku nauczania”. Poszczególne osoby realizują plany szkoleniowe dostosowane do ich sprawności, predyspozycji, umiejętności, kompetencji, zainteresowań i oczekiwań. Plany te zawierają m.in.: treningi samodzielności (np. wykonywanie czynności domowych, poruszanie się środkami komunikacji miejskiej, robienie zakupów, przyrządzanie posiłków, sprzątanie), udział w zajęciach aktywnej rehabilitacji (na sali gimnastycznej, na basenie i w plenerze), pomoc psychologa oraz spotkania z coachem, który pomaga zdefiniować cel zawodowy i dobiera odpowiednie szkolenia.

„Pierwsze pytanie, które zadaję adeptom Akademii Życia brzmi zawsze tak samo: co umiesz, a czego chciałbyś się nauczyć? Bo tylko ok. 25 proc. osób z urazami rdzenia kręgowego, które trafiają do Akademii Życia, z jazdy na wózku i tzw. samoobsługi, czyli codziennych czynności osobistych coś tam umie. Reszta nie wie prawie nic. Wielu trzeba tłumaczyć i pokazywać wszystko od początku.” - podkreśla Przemek Stelmasik, instruktor niezależnego życia, który od 2007 roku sam porusza się na wózku, a dziś szkoli uczestników Akademii.

Akademia organizuje także kursy języków obcych, obsługi konkretnych programów komputerowych (np. grafika komputerowa, obróbka zdjęć, program do zarządzania magazynem), szybkiego pisania, edycji tekstów, e-commerce. Zaprasza na specjalne warsztaty i seminaria ekspertów z takich obszarów i dziedzin jak np. rynek pracy, wsparcie socjalne dla osób niepełnosprawnych, social media, kosmetologia, seksuologia, terapia artystyczna, ratownictwo medyczne. Uczestników Akademii wspierają instruktorzy niezależnego życia (osoby poruszające się na wózkach), terapeuci i asystenci. Jeszcze podczas pobytu w Akademii uczestnicy odbywają praktyki zawodowe u różnych pracodawców. Najbardziej aktywni kierowani są na pół- roczne, płatne staże zawodowe, aby jak najlepiej przygotować się do wejścia na otwarty rynek pracy.

„To prawda, że zaczynając pobyt w Akademii już sprawnie poruszałem się na wózku, ale wiele zadań było dla mnie nowych. Cieszyłem się, że w programie jest dużo zajęć fizycznych usprawniających górne partie ciała. To właśnie w Akademii zacząłem grać w koszykówkę na wózkach, a teraz zakładam taką drużynę w Szczecinie. W Akademii podszkoliłem się też w języku angielskim i znalazłem pracę w swoim zawodzie, czyli… kucharza.” - mówi Marcin Olszewski, uczestnik Akademii Życia.

Warunki uczestnictwa

Akademia Życia działa od września 2013r. do czerwca 2018r. W całym projekcie weźmie udział 50 młodych (18-25 lat) osób z niepełnosprawnością ruchową z całej Polski, które zechcą zmierzyć się z samodzielnym życiem. Rekrutacja prowadzona jest w trybie ciągłym. Pierwszym krokiem do udziału w projekcie jest wypełnienie prostego formularza online dostępnego na stronie http://www.akademiazycia.org/

Ostatnie rozmowy kwalifikacyjne odbyły się w Koninie w połowie września. Kolejne spotkania dopiero za pół roku. Jednorazowo do mieszkań treningowych przyjeżdża 8 osób. Do dyspozycji mają dwa w pełni wyposażone i dostosowane mieszkania zlokalizowane na konińskiej Starówce. W każdym znajduje się przestronna kuchnia i łazienka. Pokoje są 1, 2 i 3 osobowe, wygodnie umeblowane z dostępem do wi-fi. Udział osób niepełnosprawnych w projekcie finansowany jest przez duńskie Fundacje VELUX. Po przyjeździe do Konina, uczestnicy we własnym zakresie organizują sobie jedynie wyżywienie.

Zainteresowani proszeni są o kontakt z Karolem Włodarczykiem z Fundacji im. Doktora Piotra Janaszka PODAJ DALEJ Tel. 63 211 22 19, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 
Formularz rekrutacyjny dostępny jest TUTAJ.

AKADEMIA ŻYCIA/ Start up for young disabled people jest finansowana przez Fundacje VELUX. Realizatorem projektu jest Fundacja im. Doktora Piotra Janaszka PODAJ DALEJ, a partnerem Miasto Konin.

 

(Źródło: Fundacja Podaj Dalej)

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie