To nie jest już zwykła gra...

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
gry edukacyjneGry dostępne w sieci przestają być tylko formą rozrywki. Coraz częściej pozytywne doświadczenia graczy wyniesione z wirtualnego świata gier, dają możliwość młodym ludziom zmiany rzeczywistego świata na lepszy. Przynajmniej taka idea przyświeca rozwojowi tzw. poważnych gier, gdy dotyczą one tematyki ochrony środowiska naturalnego czy kary śmierci.
 
Ludzie przyzwyczaili się myśleć o grach jako o formie rozrywki. Ale ten format ma do zaoferowania o wiele więcej, do czego przekonuje Suzanne Seggerman, prezes i współtwórczyni organizacji Games4Change w Nowym Jorku. „Mamy mnóstwo książek i filmów na tak popularne tematy jak globalizacja, ubóstwo, środowisko – nie ma żadnych powodów, aby tymi tematami nie zajmowały się również gry. Gry nie muszą być tylko zabawą, one muszą nas wciągać” – przekonuje.

Gry sprawdzają się w coraz to nowych obszarach edukacji. Była sędzia amerykańskiego Sądu Najwyższego Sandra D. O’Connor wykorzystuje gry w nauczaniu prawa, dając graczom zadania pełnienia funkcji sędziego. Projekt powstaje na stronie www.ourcourts.org i ma zostać w pełni uruchomiony w 2009 r. W lipcu brytyjski oddział UNHCR (Wysokiego Komisarza ONZ ds. Uchodźców) uruchomił z kolei grę Against All Odds, w której gracz może sprawdzić się czy potrafiłby przeżyć we wrogim świecie jako uciekinier. Z kolei Suzana Ruiz, pomysłodawczyni gry Darfur is Dying, w którą zagrało już ponad 1 milion osób online, pracuje obecnie nad nowym pomysłem – związanym z funkcjonowaniem wymiaru sprawiedliwości i więziennictwa w stanie Tennessee, chcąc w ten sposób pokazać realia panujące w więzieniach i przestrzegać przyszłych przestępców przed czynami, które mogłyby pozbawić ich wolności. 
 
Szanse związane ze światem gier już dawno dostrzegł biznes. Badanie przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych przez KRC Research i Stowarzyszenie Oprogramowania Rozrywkowego wśród 150 firm ujawniło, że trzy na cztery z nich używają już gier jako narzędzi szkoleniowych. Przykładowo Canon przygotował dla swoich techników gry dotyczące obsługi kopiarek. Z kolei Microsoft sponsoruje Imagine Cup – międzynarodowy konkurs dla programistów i twórców gier, którego celem jest zademonstrowanie wyzwań i korzyści z dbania o środowisko naturalne i zrównoważony rozwój. W finale tegorocznego konkursu jego uczestnicy zmierzyli się z kilkoma poważnymi zadaniami. Jednym z nich było podjęcie działań przeciwdziałających poważnemu zanieczyszczeniu środowiska w jednym z regionów południowej Francji. W innym zadaniu mają w swoim wirtualnym świecie wybrać najlepsze lokalizacje dla farm, miast i elektrowni, aby w jak najmniejszym stopniu zaszkodzić zasobom wody i powietrza planety. Doceniając wagę tego typu gier Microsoft szykuje się do wypuszczenia kilku z nich na rynek w ramach usług związanych z Xbox Live.

„Myślę, że nie musimy już nikomu wyjaśniać co to jest Serious Game.” – mówi Doug Whatley, założyciel BreakAway, firmy produkującej gry. Jego gry symulacyjne służą między innymi policji i straży pożarnej do szkoleń w zakresie sytuacji kryzysowych. „Teraz możemy się skupiać na tym, aby udowodnić, że jesteśmy najlepsi”.

Na jednym z ostatnich spotkań Game4Change w Nowym Jorku, sędzia O’Connor zauważyła, że nigdy nie przypuszczała iż będąc w wieku emerytalnym będzie zajmowała się grami komputerowymi. Pomimo, że nie jest ich fanem, uznała, że musi się nimi zajmować ze względu na swoje wnuki. „Musimy im przkazać to wszystko co wiemy poprzez media, które oni akceptują i używają” – podreśliła.

(Źródło: The Washington Post)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie