Śmiecę, bo lubię?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
edukacja społecznaCzy Polacy mają śmiecenie we krwi? Podróżując nie sposób nie zauważyć, jak lekko i łatwo przychodzi nam rzucenie śmiecia, niedopałka papierosa na ziemię, wyrzucenie odpadów do lasu... Głośne akcje edukacji społecznej – Sprzątanie świata, Śmieci do śmietnika, promowanie recyclingu – ciągle jeszcze nie przynoszą pożądanych efektów.
 
Każdy kto podróżował trochę po Europie dostrzeże, że da się gdzieś wytyczyć w miarę wyraźną granicę. Po jednej stronie przeważnie mieszkają ludzie, którzy dbają o otoczenie publiczne równie mocno jak o swoją własność. Utrzymują czystość nie tylko w swoim domu, ale i w jego otoczeniu. Po drugiej strony granicy bywa różnie – niestety częściej widać, że śmiecenie przychodzi tu mieszkańcom całkiem naturalnie, o czym można się przekonać zwłaszcza podczas wakacji, gdy więcej podróżujemy.
 
A Ty, po której stronie tej granicy mieszkasz?



Socjologowie tłumaczą nasze zachowania niechęcią do tego, co jest publiczne. No bo jak inaczej można wytłumaczyć wszechobecne niedopałki papierosowe na przystankach (skoro zazwyczaj na każdym jest kosz), albo wyrzucanie niedopałków z jadących samochodów (skoro w każdym jest popielniczka). Może jest po prostu tak, że czujemy przyzwolenie na śmiecenie, bo przecież nikt nas nie ściga ani nie piętnuje za nasze zachowania?

Potrzebujemy zmiany mentalności, ale można odnieść wrażenie, że nie wystarczą do tego ogólnopolskie akcje edukacyjne ani nawet ścieżki edukacji ekologicznej w nauczaniu szkolnym. To tylko połowa niezbędnych działań. Problem śmiecenia – zwłaszcza tego codziennego, które mamy we krwi - można rozwiązać szybko w podobny sposób, jak uczyniły to władze Singapuru i jeszcze kilku wielkich metropolii. Rzucenie papierka czy niedopałka powinno kosztować i to dużo – 500, a może nawet 1000 złotych. Przecież w wielu miastach Straż Miejska wyraźnie się nudzi. Zamiast ciągle karać biednych kierowców za złe parkowanie, lepiej byłoby aby zajęli się również problemem śmiecenia, bo wówczas ich praca miałaby znacznie większy sens dla nas mieszkańców. A policja? Czy kierowca wyrzucający niedopałek czy inne odpadki z samochodu różni się od tego, który przekracza dozwoloną prędkość? Chyba obaj popełniają wykroczenia przeciwko przepisom. Oczywiście w obu przypadkach łatwiej jest dorwać kierowcę, bo wiadomo – ma samochód, więc musi też mieć pieniądze - trzeba go złupić. Ot, prosta nasza „ekologiczna” mentalność urzędnicza...

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Kompas będzie nam potrzebny
Pracuję przy kolejnych zmianach podstawy programowej i przyznaję, że nic się nie zmienia w podejściu...
Magdalena Urbaś napisał/a komentarz do Prace domowe de novo ab ovo
I taki być powinien finał. Zdanie wypowiedziane przez Macieja Jakubowskiego- różnorodność. Proponuję...
Magdalena Urbaś napisał/a komentarz do Oddolnie, krok po kroku i z przekonaniem, że tak trzeba
Warto przeczytać książkę i warto zainteresować się KMO. Idea demokratyczna, pociągająca swoją wolnoś...
Ppp napisał/a komentarz do Żywność to wartość
Dlaczego wy ZNOWU robicie zarzuty klientom? Zacznijcie od transportu i handlu - tym jest więcej marn...
Bozena napisał/a komentarz do Spojrzenie na reformę z perspektywy politycznej
Boże pozwól doczekać do emerytury i jak najszybciej uciec ze szkoły, bo tak durnych zmian to jeszcze...
Ppp napisał/a komentarz do Ankieta w klasie szkolnej
DOBRE, tylko z jedną uwagą: te ankiety należy dawać do domu z odbiorem za kilka dni. Na część z tych...
Dorota D napisał/a komentarz do Kompas będzie nam potrzebny
Oj, w tej mgle przyda się kompas. Tylko, czy wystarczy( tych kompasów) dla wszystkich? 😜Osobiście je...
Agnieszka napisał/a komentarz do Checklista nauczyciela współorganizującego
Zgadzam się. Czasem siedzi w telefonie i przegląda FB.

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie