Po pomoc chętniej do sieci

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dzisiaj Dzień Bezpiecznego Internetu, doroczne wydarzenie edukacyjne, które ma przypominać o tym, że w sieci znajdują się nie tylko zasoby „jasnej strony mocy”, ale także i tej „ciemnej”. O bezpiecznym korzystaniu z zasobów sieci należy oczywiście przypominać każdego dnia, przez cały rok, bowiem korzystanie z Internetu – tak jak z każdego innego narzędzia – powinno być rozumne. A że dzieci, młodzież i dorośli spędzają w sieci wiele czasu, wiadomo z różnych badań. Bo takie życie (w sieci).

Takie czasy, że do Internetu sięgamy dziś częściej niż szukamy bezpośredniego kontaktu z drugim człowiekiem. Bo łatwiej i wygodniej? Internet dostępny dziś jest w zasadzie „na wyciągnięcie telefonu” i stąd też nie można się dziwić, że młodzi ludzie spędzają tam sporo czasu. O ile tylko mają już swój telefon komórkowy, tablet czy komputer z dostępem do sieci. Dorośli zresztą też.

Przeprowadzony w 2019 r. przez Lenovo sondaż wśród ponad 15 tys. rodziców w 10 krajach przyniósł ciekawe wyniki (zob. raport „This is Life”). O ile kiedyś uczniowie po pomoc w rozwiązywaniu zadań szkolnych kierowali się do rodziców, dziś częściej już poszukują pomocy w sieci – uważa tak trzech z czterech zapytanych rodziców (przykładowe różnice między krajami: Indie 89%, Chiny 85%, Niemcy 54%).

Co więcej, 60% rodziców przyznało, że oni także sami najpierw zajrzeli do sieci, zanim pomogli swoim pociechom w rozwiązywaniu zadań domowych. Najczęściej dotyczyło to matematyki (45%), fizyki (38%), geografii (36%) i języków obcych (35%).

Z odpowiedzi rodziców wynika, że zdecydowana większość z nich (83%) wierzy, że wykorzystanie technologii pomoże ich dzieciom osiągać lepsze wyniki w nauce. 73% badanych uważa, że dzięki wykorzystaniu technologii uczniowie mogą stawać się bardziej niezależni i zdolni do rozwiązywania problemów. Choć z drugiej strony niemal tyle samo (72%) uważa, że nowoczesne technologie mogą także prowadzić do uzależnień i oddziaływać na umiejętności społeczne.

Rodzice (84%) uważają ponadto, że korzystanie z technologii na co dzień pomaga im i w życiu zawodowym i w życiu osobistym, pozwalając choćby zachować stały kontakt z rodziną.

W Dniu Bezpiecznego Internetu warto podkreślać, że faktycznie sieć stała się częścią naszego życia i warto codziennie dbać o jakość naszego bycia w wirtualnym świecie. Muszą o tym pamiętać nie tylko młodzi, ale i dorośli.

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl (2008) i organizatorem cyklu INSPIR@CJE. Zajmuje się zawodowo polską edukacją od ponad 15. lat i jest głęboko zaangażowany w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacji, Jak będzie zmieniać się edukacja?). Realizuje projekty edukacyjne i szkoleniowe o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Blisko współpracuje z nauczycielami i szkołami (m.in. w radzie rodziców). Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP.  

 

PRZECZYTAJ TAKŻE:

> Internet w edukacji - między mądrością a głupotą

> Młode smartfony - jak się żyje z internetem w kieszeni

> Bezpieczny Internet 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
Każdego nauczyciela interesuje, czy jeśli uczeń wykonał zadanie (zbudował robota czy inny obiekt, ro...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
Zgoda w 100% - dowodów na to, że politycy z prawej i lewej mają edukację narodową w najgłębszym "pow...
A co to jest ten dar? Coś wrodzonego czy coś wyuczonego? Tak jak można nauczyć się opowiadania tak m...
Ppp napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
A czy ta informacja zwrotna jest do czegokolwiek potrzebna?Jeśli jestem dobry, to o tym wiem i inf. ...
Z jednej strony prawda. Z drugiej, jak ktoś ma DAR opowiadania, to nie musi się uczyć sztywnych zasa...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Raportem w płot
Dziękuję za rzeczowy komentarz. Zgadzam się, że ESOKJ (CEFR) to fundament współczesnego nauczania ję...
Nie znam n-la W-F, który nie przygotowuje się do zajęć, nie planuje swojej pracy. Powiem więcej. Nie...
Bartosz Markowicz napisał/a komentarz do Fizyka da się lubić!
Zgadzam się w pełni z przedstawioną w artykule ideą - fizyka ożywa dopiero wtedy, gdy uczniowie sami...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie