Bez wody nie damy rady

fot. Fundacja WWF

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jutro, 22 marca, obchodzimy Światowy Dzień Wody. Ma on zwrócić naszą uwagę na rzecz oczywistą - że o wodę musimy dbać, a od jej stanu zależy jakość naszego życia na Ziemi. Niestety rzeki, które są kluczowe dla zapewnienia nam wody, są w coraz gorszym stanie. Najwyższy czas, aby zacząć głośno mówić o ich problemach i edukować młodzież na temat ich roli w naszym życiu. Zanim będzie za późno i pogrążymy się w kryzysie wodnym.

Stan zasobów wodnych na świecie jest bardzo zły. Gwałtowny wzrost liczby ludności, industrializacja, zmiana klimatu oraz intensywne gospodarowanie przez człowieka zasobami planety, ma ogromny wpływ na stan wody na Ziemi. Ochrona zasobów wodnych powinna zatem stać się priorytetem działań władz krajowych i międzynarodowych.

System rzeczny, to system krwionośny naszej planety, bez niego nie ma życia. Sprawnie funkcjonujący pomaga nam odbudowywać zasoby wodne na Ziemi. W Polsce mamy 150 tys. km rzek, ale jedynie ok. 20% z nich pozostało w stanie zbliżonym do naturalnego. Wciąż wywierana jest na nie ogromna, niszcząca presja. Stawiane są na nich bariery, regulowane są brzegi czy pogłębianie koryta. Realizacja planów związanych z użeglowieniem Wisły spowoduje destrukcję systemu rzecznego w Polsce. Zagrożone są jednak nie tylko duże rzeki, ale przede wszystkim te małe, które systematycznie pod pozorem prac utrzymaniowych pozbawione są swoich naturalnych cech, zapewniających równowagę ich ekosystemów - mówi Zofia Pawelska z Fundacji WWF Polska.

Mimo tak wielu zagrożeń, wciąż mamy w Polsce unikatowe w skali kontynentu rzeki, które wiją się swobodnie wśród bujnej roślinności, będąc ostoją dla wielu gatunków zwierząt i roślin. Co ważne - pełnią one istotne funkcje w oczyszczaniu wody i zatrzymaniu jej lokalnie w glebie, ograniczając tym samym skutki suszy. Dlatego właśnie w Światowym Dniu Wody powinniśmy przypomnieć sobie o ekosystemie, który jest dla nas dostarczycielem wody. Nadchodzi wiosna - czas, kiedy chętniej wychodzimy z domu i mamy więcej okazji do obcowania z przyrodą. Stęsknieni za naturą, jesteśmy bardziej wyczuleni na zmiany jakie w niej zachodzą i otwarci na obserwacje tego co się dookoła nas dzieje. Dlatego właśnie ten czas, może być idealną chwilą, aby rozpocząć nową przygodę z poznawaniem rzek dzięki Kartom edukacyjnym Strażników Rzek WWF, przygotowanym przez Fundację WWF Polska. Dzięki nim zarówno dzieci jak i dorośli, mogą zdobywać wiedzę na temat rzek i tego co żyje wokół nich.

Dzięki kartom i zawartym w nich zadaniom, ciekawostkom, a także grom, podczas wiosennej wyprawy możemy dowiedzieć się, jak funkcjonują te ważne dla nas ekosystemy oraz jak ważną rolę pełnią one w przyrodzie. Zgromadzona jest w nich wiedza geograficzna, wiedza o roślinach i zwierzętach, zagadnienia związane z wpływem rzek na ludzi oraz to jakie pełnią one funkcje w przyrodzie. Pokazane są także zagrożenia, z którymi obecnie mierzą się rzeki oraz podpowiedzi jak można działać dla ich dobra.

Karty edukacyjne Strażników Rzek WWF są uzupełnieniem oferty edukacyjnej przygotowanej przez WWF Polska. Fundacja stworzyła je głównie z myślą o nauczycielach zerówek, klas I-III szkoły podstawowej, a także rodziców prowadzących edukację domową. Jednak skorzystać może z nich każdy, kto chce dowiedzieć się, jak funkcjonują ekosystemy rzeczne. Można skorzystać z nich w ramach lekcji w szkole i przedszkolu lub po prostu na spacerze z rodziną. Poprzez prowadzenie samodzielnych badań i eksperymentów dostarczają nie tylko rozrywki, ale przede wszystkim rozwijają i stanowią świetny sposób na przyswojenie wiedzy. Autorzy zachęcają do spacerów i gier nad rzeką, dokonywania własnych obserwacji, co wraz z nadchodzącą wiosną może okazać się szczególnie zachęcające.

Karty można pobrać za darmo ze strony: https://tiny.pl/rnsv6

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie