Jak rozpoznać oznaki stresu u dziecka i pomóc mu w jego rozładowaniu

fot. Fundacja Uniwersytet Dzieci

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Każdy doświadcza stresu. Także nasze dzieci. Jak im (i sobie, jako rodzicom) możemy pomóc? Zagadnieniu stresu dziecka i radzeniu sobie z nim poświęcony był jeden z ostatnich webinarów Fundacji Uniwersytet Dzieci w ramach cyklu #UddlaDorosłych. O dziecięcym stresie opowiadała dr Marta Jósewicz.

W sytuacji stresu warto zwrócić uwagę na kilka kwestii. Najważniejsze jest to, abyśmy mieli zasoby, żeby sobie z nim radzić i regulować jego poziom. Optymalny poziom pobudzenia jest nam potrzebny po to, abyśmy mogli się przystosować i dobrze funkcjonować w codziennym życiu, a nasz organizm mógł się rozwijać. Jeśli stres jest zbyt intensywny i trwa zbyt długo, a my nie wracamy do strefy komfortu i naszego wyregulowania, to może on prowadzić do chorób i trudności w 3 strefach: psychicznej, społecznej, cielesnej.

Bardzo podobnie stres działa na najmłodszych. Jako dorośli musimy zaopiekować się naszymi dziećmi tak, by skutecznie móc je wspierać, kiedy będą tego potrzebowały.

Wyróżnia się 3 rodzaje stresu:

1. Eustres - stres, który jest nam potrzebny do działania. Jest to pozytywne pobudzenie. Kiedy chce nam się iść do pracy, do szkoły, chce się nam uczyć, działać.

2. Stres możliwy do tolerowania - to poziom stresu, który jesteśmy w stanie wytrzymać i poradzić sobie z nim sami lub z pomocą innych ludzi, np. w czasie sprawdzianu, wtedy, gdy występują czynniki fizyczne wywołujące ból (np. skaleczenie), a także gdy ktoś nam dokucza. Ważne jest to, że możemy wrócić do stanu równowagi, dzięki wsparciu innych osób.

3. Toksyczny stres - to stres, który bardzo mocno rozregulowuje układ nerwowy, po którym nie jest możliwy powrót do stanu równowagi. Wywołują go różne przyczyny, może też trwać bardzo długo (dzieci mogą nie widzieć perspektywy czasowej jego zakończenia). Stres toksyczny wiąże się z sytuacjami nadużycia, wykorzystania, zaniedbania, trwania w długim okresie zagrożenia życia i zdrowia.

Każdy z tych 3 typów może być przeżywany w dzieciństwie i przejawiać się dwojakim zachowaniem dziecka: wycofaniem się (ucieczką) z kontaktów społecznych, co grozi niedostrzeżeniem problemu przez nauczyciela lub opiekuna oraz stosowaniem przemocy wobec siebie i innych.

Dlatego dobrze jest poznać dzieci i wiedzieć, w jakich momentach znajdują się one w strefie komfortu, a w jakich już nie oraz jak reagują na stres.

Jako rodzice i nauczyciele możemy to zrobić poprzez budowanie świadomości dziecka, jak czuje się jego ciało. Uświadomienie dziecka, że jego ciało może czuć się w określony sposób, da mu większą świadomość siebie i kontrolę nad swoimi emocjami, co w efekcie pozwoli młodemu człowiekowi zwiększyć odporność na stres.

Zadajmy dziecku pytania o konkretne części ciała np. jak czuje się dzisiaj twoja głowa, jak brzuch, jak czują się nogi? Wówczas dziecko będzie w stanie określić, kiedy czuje się dobrze, a kiedy jest w napięciu, stresie czy niepokoju. Zobacz, co jeszcze doradzała rodzicom dr Jósewicz:

Chcesz wiedzieć więcej? Zapraszamy na Uniwersytet Dzieci dla Dorosłych - cykl webinarów dla rodziców, nauczycieli i edukatorów – zobacz tutaj.

 

(Źródło: Fundacja Uniwersytet Dzieci)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie