Oficjalna Pomoc Rozwojowa (ODA) ma wzrosnąć w nadchodzących latach. To, że edukacja globalna i rozwojowa zachodzi równocześnie z takimi wzrostami jest ważne nie tylko pod względem jasności i wiarygodności, ale również jako umacnianie ważnego wsparcia społecznego i zaangażowania w kwestie, w oparciu o które powstał program. Istnieje potrzeba powstania przejrzystego systemu wydatków publicznych dla wsparcia edukacji globalnej, podobnego do tego, który jest na obecnie rozwijany w innych krajach tego regionu, włączając regularne i przejrzyste zapotrzebowanie na projekty w tej dziedzinie. Zakłada się, że plany stworzenia polskiej agencji ODA będą włączać przydział i strukturę dystrybucji wsparcia finansowego edukacji globalnej. Wielkość tej pomocy zależy oczywiście od polskiego MSZ, który będzie konsultować się z innymi organami.
Kto zajmuje się edukacją globalną? Edukacja globalna i rozwojowa jest wspierana przez agencje współpracy na rzecz rozwoju i ministerstwa spraw zagranicznych w krajach członkowskich OECD i krajach europejskich. W wielu z nich edukacja uważana jest za niezbędny element programu nauczania w szkołach na poziomie podstawowym i wyższym, dlatego jest również wspierana przez ministerstwa edukacji. Globalna edukacja jest też często popierana przez ministerstwa środowiska, jako że odnosi się do rozwoju zrównoważonego.
Różne organizacje pozarządowe przejmują inicjatywę poprzez współpracę z osobami odpowiedzialnymi za opracowywanie programu nauczania oraz z działaczami społecznymi. Studenci, nauczyciele, kuratorzy, młodzież i pracownicy społeczni, związki zawodowe – ci wszyscy ludzie zaangażowani w proces nauczania mogą również rozwijać edukację globalną. W wielu krajach europejskich ten rozwój zaczął się od małej grupki aktywnych ludzi i skierował się ku systematycznemu połączeniu perspektyw rozwoju ogólnoświatowego w programach nauczania w szkołach, jak również ku różnym sektorom społeczeństwa obywatelskiego i edukacji.
W Polsce na rzecz rozwoju edukacji globalnej działają m.in. Fundacja Edukacja dla Demokracji, Polska Akcja Humanitarna, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Amnesty International, Polskie Centrum Współpracy Międzynarodowej, Fundacja Edukacji Międzykulturowej, Polska Zielona Sieć.
Warto zapoznać się z broszurą przygotowaną przez Spotkania - Stowarzyszenie dla Edukacji i Kultury z myślą o lekcjach w szkołach – Edukacja globalna w szkole. Każdy nawija (PDF). Autorzy: Paulina Szczygieł oraz Jędrek Witkowski.
Na podstawie opracowania autorstwa Ditty Dolejsiovej i Liam Wegimont z Centrum Północ-Południe, Rada Europy. Tłumaczenie: Magda Sikorska