W trosce o wysokie kompetencje medialne

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Po roku intensywnych przygotowań, przedstawiamy nowy serwis edukacjamedialna.edu.pl, zawierający scenariusze zajęć, ćwiczenia i materiały z zakresu edukacji medialnej. Projekt skierowany jest przede wszystkim do nauczycieli oraz osób pracujących z młodzieżą w instytucjach takich jak biblioteki, organizacje pozarządowe i domy kultury.(CC-BY-SA) Fundacja Nowoczesna Polska

Kilka lat temu powołaliśmy do życia projekt „Cyfrowa Przyszłość”, w ramach którego opublikowaliśmy Raport otwarcia, zawierający diagnozę stanu edukacji medialnej i informacyjnej, wraz z analizą inicjatyw na rzecz jej wprowadzenia. Następnie, wraz z zespołem ekspertów stworzyliśmy propozycję programową, polegającą na opracowaniu szczegółowego Katalogu kompetencji medialnych. Serwis

Edukacja Medialna jest narzędziem, dzięki któremu zdefiniowane w ten sposób kompetencje będzie można przekazać uczniom.
Serwis zawiera 74 pomysły na przeprowadzenie 45-minutowych lekcji z młodzieżą w wieku gimnazjalnym (na poziomie podstawowym) i ponadgimnazjalnym (poziom rozszerzony). Można realizować je nie tylko w trakcie zajęć szkolnych, lecz również w bibliotekach, domach kultury, czy choćby w ramach warsztatów organizowanych przez organizacje pozarządowe. Opracowane przez ekspertów scenariusze służą rozwijaniu umiejętności pracy w grupie, dyskusji, analizy i krytycznego myślenia (często bez konieczności używania narzędzi technologicznych).

Materiały edukacyjne podzielone są na osiem sekcji: korzystanie z informacji (gdzie szukać informacji i jak można je spożytkować), relacje w środowisku medialnym (zagadnienia tożsamości sieciowej i kształtowania własnego wizerunku), język mediów (hipertekst, sztuka dyskusji, oddziaływanie języka na rzeczywistość), kreatywne korzystanie z mediów (współpraca sieciowa, digitalizacja, remiks, narracje cyfrowe, dziennikarstwo sieciowe), etyka i wartości (granice prywatności, haking, etyka dziennikarska), ekonomiczne aspekty działania mediów (rynek mediów na przykładzie radiofonii i telewizji), prawo (normy w komunikacji, dane osobowe, media a prawa człowieka, prawa autorskie – wolne licencje, dozwolony użytek) i bezpieczeństwo (jak bezpiecznie działać w sieci, korzyści i szkody z nadzorowania internetu, zakupy online). Wszystkie materiały dostępne są na wolnej licencji. Oznacza to, że można je dowolnie przetwarzać i rozpowszechniać. Nauczyciele, bibliotekarze i animatorzy kultury mogą pomóc w dalszym rozwijaniu serwisu i zapisać się na newsletter.

Sądzimy, że wysokie kompetencje medialne przyczyniają się do rozwoju aktywności obywatelskiej, umożliwiają pełne uczestnictwo w kulturze i zwiększają szanse na rynku pracy. Wprowadzenie spójnego, dobrze przygotowanego programu edukacji medialnej jest jednym z najważniejszych i jednocześnie najtrudniejszych wyzwań jakie stoją obecnie przed polskim systemem edukacji. Mamy nadzieję ułatwić je poprzez realizację naszego projektu.

Pobierz PLAKAT - CZYM SĄ KOMPETENCJE MEDIALNE (CC-BY-SA)

Konkurs MediaLog

Premierze serwisu towarzyszy konkurs MediaLog. Kierujemy go do uczniów szkół gimnazjalnych, którzy mogą wziąć w nim udział pod opieką swoich nauczycieli, wychowawców lub szkolnych bibliotekarzy.

  • Jeśli jesteś nauczycielem: przeprowadź zajęcia z edukacji medialnej, zgłoś feedback wypełniając formularz i zachęć uczniów do wykonania własnego projektu.
  • Jeśli jesteś uczniem: weź udział w zajęciach edukacji medialnej, a potem przygotuj własny projekt – reklamę internetu.

W konkursie można wygrać szkolenie z ekspertami dla nauczycieli, tablet i atrakcyjne warsztaty dla uczniów w warszawskiej Mediatece START-META (zwracamy koszty podróży). Konkurs jest prowadzony przez Fundację Nowoczesna Polska w ramach programu Akademia Orange realizowanego przez Fundację Orange. Szczegóły przebiegu i regulamin konkursu są dostępne na stronie edukacjamedialna.edu.pl/info/konkurs.

Serwis Edukacja Medialna powstał dzięki dofinansowaniu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

(Źródło: Fundacja Nowoczesna Polska)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie