Film na lekcjach i po lekcjach

fot. Filmoteka Szkolna

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy w szkole jest miejsce na edukację filmową? Czy można uczyć poprzez film? Czy film może pomóc lepszemu zrozumieniu historii Polski, a szczególnie ostatnich 100 lat naszej niepodległości? Oczywiście, że tak! Przekonuje o tym 9-letnie doświadczenie „Filmoteki Szkolnej. Akcja!”, czyli projektu edukacji filmowej realizowanego przez Filmotekę Narodową – Instytut Audiowizualny oraz Centrum Edukacji Obywatelskiej w kilkuset szkołach w całej Polsce.

Uczestnicy projektu „Filmoteka Szkolna. Akcja!” od lat skutecznie włączają film w realizację podstawy programowej, a także do organizacji ciekawych działań pozaszkolnych. Sięgając po filmy z pakietu Filmoteka Szkolna oraz po nowoczesne praktyki edukacji filmowej kształtują wiedzę i samoświadomość młodych ludzi, budują ich zaangażowanie prospołeczne, wyposażają ich w narzędzia pozwalające wyrazić opinię na temat świata i zarażać swoją pasją innych.

Młodzi ze szkolnego klubu filmowego działającego przy Zespole Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku oglądają klasyki światowego kina i polskiej kinematografii, które są wstępem do dyskusji m.in. o ich miejscu we współczesnym świecie. W zeszłym roku szkolnym zainspirowani filmem „Portret własny” Jacka Skalskiego z pakietu Filmoteka Szkolna stworzyli własne, krótkie dokumenty na temat tego, co jest ważne dla młodych ludzi.

Z kolei szkolny klub filmowy działający przy Szkole Podstawowej w Radziłowie przyjął nazwę ART Radziłów Crew. Grupa młodych ludzi zaczęła produkcję własnych filmów dokumentalnych. W roku szkolnym 2017/18 nakręcili film "Stygmaty", który został doceniony na forum ogólnokrajowym m.in. I miejscem w IX Ogólnopolskim Konkursie Małych Form Dokumentalnych „Świat Wokół Mnie” i znalazł się w dwunastce najlepszych filmów podczas festiwalu Millennium Docs Against Gravity.

A w Szkole Podstawowej w Bargłowie Kościelnym w ubiegłym miesiącu odbył się Dzień Filmu Animowanego z Niepodległą. Uczestnicy poznali historię polskiego filmu animowanego oraz etapy pracy nad tworzeniem animacji. Obejrzeli polskie filmy animowane i tworzyli własne - techniką animacji poklatkowej. W ten sposób powstały pierwsze młodzieżowe animacje na temat niepodległej Polski.

To tylko drobny wycinek dobrych praktyk, jakie realizują uczestnicy projektu „Filmoteka Szkolna. Akcja!”. W tym roku szkolnym będziemy ich szczególnie zachęcać do świętowania z nami 100-lecia odzyskania niepodległości. W tym celu przygotowaliśmy zestaw pomysłów na szkolne zajęcia z filmem wokół tematu „Film wobec historii”. Proponujemy szkołom materiały do pracy z wybitnymi filmowymi opowieściami, które na pewno ułatwią głębsze zrozumienie historii Polski: „Śmierć prezydenta”, reż. Jerzy Kawalerowicz, „Sól ziemi czarnej”, Kazimierza Kutz czy „Kanał”, „Popiół i diament” lub „Człowiek z marmuru” Andrzeja Wajdy.

W projekcie „Filmoteka Szkolna. Akcja!” zapewniamy szkołom pakiety materiałów pomocniczych wspierających realizację różnorodnych działań z filmem. Dodatkowo uczniowie mogą wziąć udział w kursie internetowym, konkursie filmowym, Wirtualnym Festiwalu Filmoteki Szkolnej, natomiast nauczycielom zapewniamy bezpłatne szkolenia i wymianę doświadczeń w sieci współpracy szkół. Szkoły zapraszamy także do udziału w grze filmowej, w której nagrodą główną są warsztaty edukacji filmowej. Całe wsparcie w projekcie udzielane jest szkołom bezpłatnie.

Rekrutacja do projektu „Filmoteka Szkolna. Akcja!” wciąż trwa! Więcej informacji TUTAJ>>

 

Źródło: Centrum Edukacji Obywatelskiej

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie