Więcej innowacji w edukacji

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
Na tle rozwiązań wykorzystywanych w systemach edukacji w Wielkiej Brytanii czy krajach Skandynawskich, Polska edukacja wygląda raczej blado. Anglicy poradzili sobie z nadmiarem teorii w programach nauczania już ponad 10 lat temu i dzisiaj są pionierami w wykorzystaniu najnowszych technologii w nauczaniu. Skandynawowie osiągają najlepsze wyniki w międzynarodowych testach PISA. Dlaczego tak rzadko korzystamy z doświadczeń innych krajów? Czyżby Polacy potrafili się uczyć tylko na własnych błędach?
 
Wprawdzie polscy nauczyciele wiedzą jak tworzyć prezentacje, odtwarzać filmy, wysyłać maile, znają obsługę arkusza kalkulacyjnego, jednak wciąż brakuje im pomysłu na to, jak różne narzędzia multimedialne i interaktywne programy edukacyjne wykorzystać na lekcjach. Często zasłaniają się brakiem czasu lub wiedzy, w jaki sposób mogliby z nich korzystać podczas zajęć. O ile z tym pierwszym problemem muszą poradzić sobie sami, w drugim przypadku przychodzi im z pomocą Internet. To tam powinni ciągle szukać inspiracji, bo dobre wzorce trzeba wykorzystywać w codziennej pracy. Właśnie mija rok od pojawienia się w sieci Edunews.pl (www.edunews.pl) - portalu o nowoczesnej edukacji, pełnego dobrych pomysłów na edukację przez całe życie.
 
Pomysł kluczem do sukcesu
Nabycie nowoczesnego sprzętu i oprogramowania do nauki jest tylko początkiem drogi do edukacji XXI wieku. Trzeba jeszcze wiedzieć jak go użyć, by faktycznie wpływać na podnoszenie efektywności procesu nauczania. Często poziom umiejętności uczniów w korzystaniu z nowoczesnych aplikacji  informacyjno-komunikacyjnych jest dużo wyższy niż nauczycieli. Zadaniem tych drugich jest zatem nie tylko opanowanie podstaw obsługi dostępnych narzędzi, ale zaproponowanie możliwości innowacyjnego wykorzystania w pracy dydaktycznej narzędzi dobrze znanych uczniom. To może być o wiele trudniejsze niż nauka przygotowywania prezentacji w Powerpoint, ale przynosi – co potwierdzają badania brytyjskie – o wiele lepsze wyniki w edukacji.

„Dziś mamy do czynienia z nowym uczniem i w pewien sposób z nowym światem edukacji, w którym aby dotrzeć do ucznia, trzeba posługiwać się zupełnie innym językiem i zestawem narzędzi XXI wieku. Otwarcie na innowacje i dzielenie się wiedzą, polegające na aktywnym uczestnictwie rodziców, uczniów i nauczycieli są jednymi z najważniejszych cech nowoczesnej szkoły.” – mówi Marcin Polak, twórca portalu EDUNEWS.PL. Aby dowiedzieć się więcej o możliwościach wykorzystywania nowoczesnych technologii w nauczaniu, warto śledzić wyniki badań i analizy zagranicznych instytucji edukacyjnych. Dotyczą one skuteczności wykorzystywania poszczególnych narzędzi, opisują nowe trendy, a także zawierają ciekawe doświadczenia osób z szeroko pojętego środowiska edukacyjnego, od których można się wiele nauczyć.

Praktyczny wymiar edukacji
Dziś nauczanie to nie tylko wykorzystanie wspomagających je multimedialnych narzędzi, ale także realizacja innowacyjnych projektów edukacyjnych oraz powstawanie społeczności osób uczących się. Praca projektowa pomaga zdobyć szereg umiejętności praktycznych bardzo potrzebnych absolwentom szkół na dzisiejszym rynku pracy. Zadaniem nauczyciela pracującego tą metodą jest zachęcanie uczniów do uczestnictwa w projektach, a także tworzenie własnych i ich realizacja. Dzięki temu uczniowie mogą stać się twórcami procesu nauczania i pełniej (bardziej świadomie) w nim uczestniczyć. Edukacja nieformalna odgrywa dziś kluczową rolę w pogłębianiu wiedzy i umiejętności.

„Edunews.pl nie tylko pokazuje ciekawe projekty i doświadczenia ze świata, ale i sam je realizuje. Przygotowuje raporty, multimedialne prezentacje, filmy, organizuje seminaria. Rozpoczyna właśnie przy współpracy z Instytutem Nowoczesnej Edukacji i Fundacją Teraz Edukacja, czteroletni program działań na rzecz rozwoju multimedialnej edukacji. Chcemy inspirować do debaty na tematy ważne z punktu widzenia całego społeczeństwa. Nowoczesna edukacja powinna być głównym elementem dyskusji o kształcie polskiej edukacji. Chcemy tworzyć szeroką platformę wymiany myśli i poglądów nt. polskiej i światowej edukacji w XXI wieku.” – podkreśla Marcin Polak.

Portal Edunews.pl stał się wartościowym źródłem informacji dot. nowoczesnej edukacji - opublikowano w nim już ponad 500 oryginalnych opracowań poświęconych uczeniu się i nauczaniu we współczesnym świecie. O zainteresowaniu zawartą w nim tematyką świadczy fakt, iż w ciągu pierwszego roku z portalu skorzystało 100 tysięcy użytkowników (uu). Odwiedzają go: nauczyciele, wykładowcy, pracownicy oświaty, studenci, uczniowie, pracownicy firm sektora edukacji, a także osoby dorosłe, nie związane z sektorem edukacji – poszukujące pomysłów na edukację przez całe życie. Dużą zaletą portalu jest codzienna aktualizacja.

Rok w sieci to dobry moment na zasięgnięcie opinii użytkowników. Dlatego też redakcja przygotowała specjalną ankietę, w której wszyscy zainteresowani mogą wypowiedzieć się nie tylko na temat wyglądu czy tematyki poruszanej w portalu, ale również zaproponować ulepszenia w jego funkcjonowaniu. „To portal społecznościowy – dlatego zdanie użytkowników zawsze będzie dla nas bardzo ważne. Z miesiąca na miesiąc przybywa nam sympatyków i stałych użytkowników. Dlatego, chcielibyśmy poznać ich opinie na temat portalu. Zebrane wyniki posłużą nam za wytyczne do rozwijania Edunews.pl w następnych latach.” – dodaje Agnieszka Andrzejczak, zastępca redaktora naczelnego portalu. Link do ankiety dostępny jest ze strony głównej Portalu.

Więcej informacji udziela:
Małgorzata Flaga, PR Manager Edunews.pl, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., tel: 022-351 71 13, 609 604 252

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie