Odkrywanie nauki w zabawie

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Podobno wszyscy jesteśmy trochę dziećmi, jedni mniej, drudzy bardziej. W tym szczególnym Dniu Dziecka pewnie wszyscy uwielbialiśmy otrzymywać prezenty i prezenciki – dziś o nie dużo łatwiej niż kiedyś, gdy na półkach nie było takiego bogactwa zabawek (i tandety również). Próbujmy jednak dawać dzieciom nie tylko rzeczy i gadżety (zwłaszcza kreatywne), ale i rozwijać umiejętności, rozbudzając ich ciekawość i chęć edukacyjnej zabawy.

Jednym z dobrych przykładów inicjatyw, które pojawiają się wokół szkół są różnego rodzaju „pikniki edukacyjne”. Dużą zasługę w ich popularyzacji ma Centrum Nauki Kopernik i program Klubów Młodego Odkrywcy, ale „bakcyla” łapią także szkoły, w których jeszcze takich inicjatyw nie ma. Co raz częściej organizowane są one w okolicy Dnia Dziecka, więc warto tak planować wyjścia i zajęcia z naszymi pociechami, aby skorzystać z takiej niecodziennej okazji i na własne oczy i własnymi rękoma sprawdzić co się stanie, gdy… Samodzielne odkrywanie tajemnic natury i praw nauki może mieć dużo większy wpływ na zrozumienie otaczającego nas świata niż lektura szkolnego podręcznika. Spróbować na pewno nie zaszkodzi (no chyba, że ktoś źle pomiesza składniki chemiczne…).

Oczywiście najważniejsze – musi znaleźć się ten ktoś w szkole, kto zdecyduje się zorganizować takie edukacyjne wydarzenie, oczywiście zazwyczaj poza swoimi obowiązkami szkolnymi. Jedno jest pewne, wcale nie tak wiele potrzeba, aby z połączenia zabawy z nauką wyszedł świetny mix na Dzień Dziecka.

Oto przykłady ze Szkoły Podstawowej 306 w Warszawie, w której zorganizowano piknik edukacyjny w ostatnią sobotę:

(C) Edunews.pl - piknik edukacyjny przy SP 306 w Warszawie

(C) Edunews.pl - piknik edukacyjny przy SP 306 w Warszawie

(C) Edunews.pl - piknik edukacyjny przy SP 306 w Warszawie

(C) Edunews.pl - piknik edukacyjny przy SP 306 w Warszawie

(C) Edunews.pl - piknik edukacyjny przy SP 306 w Warszawie

Takie naukowe eksperymenty powinny być obecne nie tylko poza szkołą / wokół szkoły, ale także na zajęciach szkolnych, o czym nie tak dawno przekonywaliśmy podczas konferencji Inspiracje Wczesnoszkolne - zobaczmy eksperymenty zaproponowane przez prof. Mirosława Dolatę współpracującego z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji:

Dobrego eksperymentowania nie tylko z okazji Dnia Dziecka!

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie