Odkrywanie nauki w zabawie

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Podobno wszyscy jesteśmy trochę dziećmi, jedni mniej, drudzy bardziej. W tym szczególnym Dniu Dziecka pewnie wszyscy uwielbialiśmy otrzymywać prezenty i prezenciki – dziś o nie dużo łatwiej niż kiedyś, gdy na półkach nie było takiego bogactwa zabawek (i tandety również). Próbujmy jednak dawać dzieciom nie tylko rzeczy i gadżety (zwłaszcza kreatywne), ale i rozwijać umiejętności, rozbudzając ich ciekawość i chęć edukacyjnej zabawy.

Jednym z dobrych przykładów inicjatyw, które pojawiają się wokół szkół są różnego rodzaju „pikniki edukacyjne”. Dużą zasługę w ich popularyzacji ma Centrum Nauki Kopernik i program Klubów Młodego Odkrywcy, ale „bakcyla” łapią także szkoły, w których jeszcze takich inicjatyw nie ma. Co raz częściej organizowane są one w okolicy Dnia Dziecka, więc warto tak planować wyjścia i zajęcia z naszymi pociechami, aby skorzystać z takiej niecodziennej okazji i na własne oczy i własnymi rękoma sprawdzić co się stanie, gdy… Samodzielne odkrywanie tajemnic natury i praw nauki może mieć dużo większy wpływ na zrozumienie otaczającego nas świata niż lektura szkolnego podręcznika. Spróbować na pewno nie zaszkodzi (no chyba, że ktoś źle pomiesza składniki chemiczne…).

Oczywiście najważniejsze – musi znaleźć się ten ktoś w szkole, kto zdecyduje się zorganizować takie edukacyjne wydarzenie, oczywiście zazwyczaj poza swoimi obowiązkami szkolnymi. Jedno jest pewne, wcale nie tak wiele potrzeba, aby z połączenia zabawy z nauką wyszedł świetny mix na Dzień Dziecka.

Oto przykłady ze Szkoły Podstawowej 306 w Warszawie, w której zorganizowano piknik edukacyjny w ostatnią sobotę:

(C) Edunews.pl - piknik edukacyjny przy SP 306 w Warszawie

(C) Edunews.pl - piknik edukacyjny przy SP 306 w Warszawie

(C) Edunews.pl - piknik edukacyjny przy SP 306 w Warszawie

(C) Edunews.pl - piknik edukacyjny przy SP 306 w Warszawie

(C) Edunews.pl - piknik edukacyjny przy SP 306 w Warszawie

Takie naukowe eksperymenty powinny być obecne nie tylko poza szkołą / wokół szkoły, ale także na zajęciach szkolnych, o czym nie tak dawno przekonywaliśmy podczas konferencji Inspiracje Wczesnoszkolne - zobaczmy eksperymenty zaproponowane przez prof. Mirosława Dolatę współpracującego z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji:

Dobrego eksperymentowania nie tylko z okazji Dnia Dziecka!

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Świetnie napisane. Daje do myślenia i w zasadzie jak się tak zastanowić to ma Pan absolutną rację. Z...
Ogólnopolskie wytyczne skończą się tym, że nic się nie zmieni...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Czy sztuczna inteligencja osłabia nasze kompetencje?
W jakimś stopniu na pewno osłabia. Uzależnia. Tak integrujemy się w większy system. Podobnie jest w ...
AI nie zastąpi naszej odpowiedzialności za własny rozwój ;)
Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie