"Marzenie Adasia" - jak edukować na temat przeszczepów?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
ImageW portalu Stowarzyszenia Życie po przeszczepie, które prowadzi działalność edukacyjną wśród dzieci, młodzieży i dorosłych na temat przeszczepów, pojawił się pierwszy w Polsce film o problemie przeszczepów ludzkich organów, skierowany do dzieci w wieku od 7 do 10 lat. Pokazuje w prosty i przyjazny sposób trudną tematykę przeszczepów rodzinnych.
 
7-minutowe, animowane "Marzenie Adasia" powstało w bielskim studio RDF. Jak donosi PAP, zdaniem prezesa stowarzyszenia "Życie po przeszczepie" i zarazem pomysłodawcy filmu, Krzysztofa A. Pijarowskiego, jego twórcy chcieli, by dzieci nie miały drastycznych skojarzeń i nie bały się przeszczepów. Autorami scenariusza są Pijarowski oraz Przemysław Petryszyn ze studia RDF.
 
Image
 
Jest to historia Adasia, który marzy o udziale w paradzie balonów. Chłopiec podjadał jednak lekarstwa dziadka, myśląc, że to cukierki i zniszczył sobie wątrobę. W szpitalu jego rodzice dowiadują się, że jedynym ratunkiem jest dla niego przeszczep rodzinny. Historia kończy się szczęśliwie. Jego mama oddaje mu fragment swojej wątroby, Adaś zdrowieje i bierze udział w zawodach balonowych.

Powiedzieć prawdę, ale nie przerazić
Przed wyprodukowaniem filmu autorzy konsultowali scenariusz z psychologami, socjologami i pedagogami, by kreskówka przemówiła do dzieci w wieku wczesnoszkolnym i nie była zbyt drastyczna. "Marzenie Adasia" zawiera kilka różnych przesłań, które są bardzo istotne w edukacji dzieci. Dziadek mówi na przykład, że w naturze człowieka jest pokonywanie strachu i trudności. Dzieci dowiadują się też, że wątroba to "oczyszczalnia" organizmu i że wystarczy jej kawałek od rodzica, aby wyzdrowieć. Poza tym, film przestrzega dzieci przed braniem nieznanych lekarstw i oddaje powagę sytuacji,  w której znalazł się Adaś. Znaczące są słowa doktora, który na koniec wyraża nadzieję, że już żaden z członków rodziny nie będzie musiał nigdy podejmować podobnych decyzji co matka chłopca.

Film cieszy się ogromną popularnością. Portal podał, że w pierwszym dniu kreskówkę pobrało blisko 2 tysiące internautów. "Jestem zaskoczony tym, że dzieci podchodzą do tematu bardzo fajnie. To nie jest dla nich coś zaskakującego. Bardzo przyjaźnie przyjmują temat transplantacji. Wśród dorosłych postawy są różne. Spotkałem się z informacjami, że niektórzy ludzie nie chcą być dawcami ze względu na to, że kiedy zmartwychwstaną nie będą mieć wątroby" - mówił Petryszyn.

To kolejny przykład wykorzystania metody edutainment do przekazywania ważnych społecznie treści. Warto również wspomnieć o innym projekcie, skierowanym do dorosłej widowni, którego celem była również popularyzacja wiedzy o przeszczepach. Był to holenderski program De grote Donor Show – utrzymany w konwencji teleturnieju, którego twórcy skutecznie przekonali widownię, że główną wygraną będzie nerka śmiertelnie chorej kobiety, o którą walczyć będzie trzech potrzebujących przeszczepu kandydatów. Ostatecznie program okazał się mistyfikacją, ale skutecznie osiągnął swój cel.

(Źródło: PAP - Nauka w Polsce)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie