Edukacyjna siła telewizji

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
edutainmentSeriale telewizyjne w Polsce cieszą się ogromną popularnością. A mimo to niewiele instytucji zajmujących się edukacją próbuje na szerszą skalę współpracować z telewizją w zakresie edukacji społecznej i kształtowania postaw. Są wyjątki, jak na przykład projekty edukacji ekonomicznej NBP, ale to w sumie niewiele jak na kraj z blisko 40. milionami obywateli.
 
A jak jest za granicą? O ciekawych przedsięwzięciach łączących edukację z rozrywką pisaliśmy już kiedyś w cyklu Edutainment na świecie (patrz na przykład: Yellow Card czy Soul City). Telewizja jako narzędzie edukacji i zmiany postaw społecznych sprawdza się zwłaszcza na terenach zamieszkiwanych przez osoby o niższym statusie wykształcenia. Na przykład badania zrealizowane w Indiach ukazują, jak wykorzystanie telewizora jako edukacyjnej tuby może być prostym i skutecznym narzędziem polepszenia pozycji społecznej kobiet mieszających na terenach wiejskich.

Emancypacja dzięki operom mydlanym
W swoich ostatnich badaniach "Siła TV: telewizja kablowa a status kobiet w Indiach" profesor Wydziału Ekonomicznego University of Chicago Emily Oster oraz Robert Jensen z University of California w Los Angeles, analizują w jaki sposób dostęp do telewizji kablowej w indyjskich wsiach, może wpływać na zmiany w statusie społecznym kobiet.

Na potrzeby badań autorzy przeprowadzili ankietę wśród 2500 kobiet ze 180 indyjskich wiosek. Wywiady przeprowadzano raz w roku w ciągu trzech lat: 2001, 2002 i 2003. Na lata te przypada czas szybkiego zwiększania się dostępu do telewizji kablowej w obszarach wiejskich. W tym okresie, telewizja kablowa została wprowadzona w 21 z 180 wsi biorących udział w projekcie. Badania przedstawiają w jaki sposób, dzięki „kablówce” z roku na rok następują zmiany w zachowaniach i postawach kobiet.

Zmiany były mierzone na podstawie opinii kobiet wobec zjawiska przemocy w rodzinie oraz większej troski wobec chłopców niż dziewczynek. Jensen i Oster, uznali, że kobiety, które w trakcie trwania badań uzyskały dostęp do telewizji kablowej, łatwiej zmieniały zdanie i były mniej skłonne uznawać bicie przez współmałżonka za niedopuszczalne. Podobnie rzecz sie miała, jesli chodzi o uprzywilejowanie chłopców. Natomiast w wioskach bez telewizji kablowej nie odnotowano zmian.

Jak telewizja kablowa wpływa na pozycję społeczną?
edutainmentNajpopularniejszymi programami w telewizji kablowej w Indiach są tzw. opery mydlane: najczęściej ogladalnym programem, zarówno w 2000 r., jak i w 2007 r. był serial “Kyunki Saas Bhi Kabhi Bahu Thi” ("Bo teściowa też kiedyś była czyjąś synową") - ukazujący życie zamożnej rodziny przedsiębiorców z Bombaju. Wielu bohaterów oper mydlanych ma lepsze wykształcenie, późno wchodzi w związki małżenskie, ma mniej dzieci – taki model życia jest rzadkością na obszarach wiejskich. W serialach, wiele bohaterek jest aktywnych zawodowo i często zajmuje wysokie stanowiska w firmach. Ukazując kobietom ze wsi, „miejski” styl życia, telewizja kablowa i satelitarna może przyczynić się do polepszenia ich statusu.

W swoich badaniach Jensen i Oster skoncentrowali się w szczególności na wpływie telewizji kablowej i satelitarnej na: niezależność kobiet, postawę wobec bicia przez małżonka, preferowanie chłopców kosztem dziewczynek, czy płodność. Autorzy, przeanalizowali również, w jaki sposób ogladanie telewizji może wpływac na edukację dzieci, która według autorów będzie bardziej adekwatna, gdy polepszy się pozycja społeczna kobiety.

"Zwyczajne włączenie telewizora może polepszyć życie zarówno kobiety, jak i jej dzieci – jest to szczególnie intrygujące w świetle tradycyjnych i w pewien sposób bardziej skomplikowanych podejść do promowania edukacji i umacniania pozycji społecznej kobiet" – mówi Emily Oster. "Wiele inicjatyw, pozwalających dać kobietom kontrolę nad własnym życiem, jest zbyt mało konkretnych. Zmniejszanie ubóstwa, budowanie szkół, czy podnoszenie jakości nauczania w celu zwiększenia perspektyw zawodowych –inicjatywy mające na celu polepszenie statusu kobiet - to zadania, które mogą być niekiedy bardzo trudne do zrealizowania.”
 
(Źródło: Noir sur Blanc, opr. własne)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie