Narzędzia wspomagające naukę języka obcego online

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Współczesne innowacyjne rozwiązania technologiczne w edukacji dostarczają nie tylko narzędzi do nauki języka obcego, ale również wprowadzają oraz rozwijają nowe metody nauki. Narzędzia online do wykorzystywane w e-learningu oraz urozmaicające tradycyjna metodę nauki języka obcego przedstawia poniższy opis, podzielony na ćwiczenie wszystkich umiejętności językowych oraz wzbogacony o dodatkowe formy do samodzielnej, praktycznej nauki języka.photo: istockphoto.com

Umiejętność słuchania ze zrozumieniem

Umiejętność słuchania ułatwia naukę mówienia – jedną z najtrudniejszych umiejętności w procesie uczenia się języka obcego. Ważnym czynnikiem jest systematyczność, a taką możliwość daje nam obcowanie z materiałem autentycznym tak często jak to tylko możliwe.

Narzędzia, które ułatwiają nam nabycie tej umiejętności to m. in.:

  • podkasty, czyli kilkuminutowe audycje na różne tematy – w zależności od zainteresowań odbiorców, popularne wśród miłośników iPodów lub iPadów. Słuchane wielokrotnie pomagają oswoić się z naturalnym językiem, słownictwem oraz akcentem, podnoszą efektywną naukę, jednocześnie wpływają na satysfakcję odbiorcy.
  • Lyrics Training, doskonałe narzędzie dla miłośników muzyki. Proponujemy ćwiczenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem poprzez słuchanie utworów muzycznych wraz z tekstem do uzupełnienia w wielu wersjach językowych (brytyjskiej, amerykańskiej, kanadyjskiej, etc.) oraz o różnych stopniach trudności.

Dla chętnych do rozwijania tej umiejętności, a tym samym wzbogacenia tematyki zajęć oraz dostarczania zagadnień do późniejszych konwersacji, proponowane są także filmy w oryginale, webinary tematyczne, kanały youtube, czy TEDy – konferencje i wykłady online; wybór tematyczny TEDów jest tak duży, że nawet najbardziej wymagający odbiorca znajdzie coś dla siebie.

Umiejętność czytania ze zrozumieniem

Jest to kolejna umiejętność odgrywająca istotna rolę w nauce. Pozwala rozwijać zasób słownictwa, dostarcza wyrażeń do budowania własnych wypowiedzi, uczy myślenia w języku obcym. Nauka jest tym przyjemniejsza, im bardziej ciekawa jest tematyka.

Ćwiczenie tej umiejętności można doskonalić poprzez czytanie artykułów z prasy zagranicznej w oryginalnej wersji językowej, ale także rozmaitych  e-booków i blogów dostępnych w sieci.

Umiejętność mówienia

Jest to najtrudniejsza z umiejętności, na jej skuteczność wpływają pojedyncze umiejętności nabywane w całym procesie edukacji, pomagają cechy charakteru, a kontrowersyjne tematy często stają się skutecznym bodźcem.

Ćwiczenie mówienia mogą nam ułatwić i uprzyjemnić szczególnie podkasty, tworzone przez uczniów na zadany temat, indywidualnie lub w grupie, mogą stać się elementem konwersacji. Jeśli są samodzielnie stworzonym materiałem, podnoszą stopień przyswajania wiedzy oraz ułatwiają jej zapamiętywanie. Dodatkowym atutem może być tematyka – im ciekawsza, tym chętniej realizowana.

Inne sposoby realizacji tej umiejętności to webinary czy vocaroo – program do nagrywania własnych wypowiedzi.

Umiejętność pisania

Ćwiczenie tej umiejętności również może stać się przyjemne, najważniejsze jest by uczeń miał poczucie ćwiczenia form praktycznych, niezbędnych w środowisku biznesowym oraz codziennym. W tym celu doskonale sprawdzają się:

  • blogi o tematyce ogólnej, hobbystyczne, a także specjalistyczne. Bloga można komentować lub pisać samodzielnie lub w grupie, wspólnie tworzyć zawartość bloga lub dzielić się wiedzą.
  • wiadomości e-mail. Ćwiczenie pisania także może przybrać formę wymiany korespondencji. W ten sposób można nauczyć się tworzenia zapytań ofertowych, fakturowania w języku obcym, tworzenia umów, monitów i innych.

Powyższą listę narzędzi internetowych wykorzystywanych w edukacji języków obcych można rozwijać praktycznie bez końca. Praktycznie nie ma miesiąca, żeby nie pojawił się jakiś ciekawy program czy urządzenie.

Jednak w nauce języka obcego, ćwiczenie poszczególnych umiejętności to nie wszystko. Sporo uwagi należy poświęcić innym istotnym zagadnieniom w kontekście wyzwań innowacyjnej edukacji.

Gramatyka

Wciąż ważnym aspektem pozostaje ćwiczenie struktur gramatycznych. Formę klasycznych wykładów mogą przybrać materiały szkoleniowe w formie pojedynczych, tematycznych webinarów, będących instrukcją dla uczących się oraz umożliwiających wielokrotne powracanie do szkolenia, jeśli tylko u uczącego się zajdzie taka potrzeba. Tego typu szkolenia mogą tworzyć zarówno lektorzy, jak i uczniowie. Należy pamiętać by teoria wciąż była poparta praktyką, zatem ćwiczenia w wersji tradycyjnej lub online są elementem niezbędnym.

Słownictwo

Trudno wyobrazić sobie przyswajanie wiedzy w języku obcym bez rozwijania słownictwa. Tutaj ponownie należy podkreślić, iż nieocenionym, przynoszącym ogromne efekty wymogiem jest systematyczność. Gwarancją sukcesu jest również ciągłe utrwalanie nowo-nabytego słownictwa. W tym celu warto praktykować znajomość słownictwa poprzez czytanie w języku obcym, gry słownikowe, krzyżówki, czy quizy.

Godnym polecenia strona quizlet, gdzie można nie tylko samodzielnie tworzyć popularne fiszki w wersji online dostosowane do naszych indywidualnych potrzeb. Wystarczy wybrać słówka, które chcemy zapamiętać, a następnie skorzystać z możliwości programu w przyjemny sposób ćwicząc zapamiętywanie nowego słownictwa.

Doskonałym uzupełnieniem wzbogacania słownictwa jest wersja mobilna ćwiczenia słówek (tzw. m-learning). Wystarczy smartphone, aplikacja do nauki słówek, trochę czasu oraz dobre chęci.

Case study

Skuteczną formą nauki jest praca w grupie nad wspólnym projektem. Pomaga rozwijać komunikację w grupie, rozwijać zainteresowania, jednocześnie praktykując wiedzę językową. Takie możliwości dają nam:

  • facebook, portal społecznościowy, gdzie tworząc własną stronę możemy pracować nad jednym bądź wieloma projektami, wymieniając swoje opinie na dany temat.
  • WordPress, serwis, dzięki któremu możemy wspólnie tworzyć tematyczną stronę internetową lub bloga.
  • rozmaite fora, służące komunikacji między uczestnikami, pomagające we wspólnej pracy metodą projektu.

Prezentacja
Prezentowana lekcja języka obcego odbywa się przy pomocy dostępnych programów, przyjaznych dla odbiorcy, takich jak:

  • programy do tworzenia prezentacji – np. PowerPoint, Keynote, Impress
  • Prezi – strona do tworzenia prezentacji oraz dodawania materiałów dodatkowych, takich jak muzyka, wizualizacji. Dostępna także w wersji mobilnej.
  • Edmodo – edukacyjny portal społecznościowy, pozwalający na interakcję student-student lub nauczyciel-student.
  • mybrainshark – strona internetowa, umożliwiająca prezentację lekcji online, z możliwością nagrywania, tworzenia własnego materiału online, dzielenia się kontentem, ćwiczy również umiejętności komunikacyjne.

Lektor

Rozwiązania technologiczne służą jedynie jako narzędzie do nauki języka obcego, urozmaicające tradycyjne metody nauki. Obecność lektora jest w dalszym ciągu niezbędna. Zmienia się jednak jego podejście – współtworzy on zawartość lekcji online, tworzy ćwiczenia do zadań, współpracuje w grupą online, monitoruje postępu uczniów – wzbogacając nowe rozwiązania edukacyjne, jest nie tylko pedagogiem, ale również innowatorem.

Notka o autorce: Justyna Kamińska jest metodykiem Szkoły Językowej Skrivanek

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie