Zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe - CLIL

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

„Zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe stanowi innowacyjne podejście metodyczne o znacznie szerszym zakresie niż samo nauczanie języków obcych. Jego zwolennicy podkreślają, że ma ono umożliwić biegłe opanowanie zarówno danego pozajęzykowego przedmiotu, jak i języka, w którym naucza się tego przedmiotu, przy czym do każdego z tych elementów przywiązuje się taką samą wagę” – czytamy w publikacji Eurydice poświęconej CLIL i wydanej po polsku w 2007 r. przez FRSE. A jak do tego podejść praktycznie?Cykl felietonów "45 minut" Aleksandra Lubiny

Dostosowałem wymagania edukacyjne stawiane uczniom i uczennicom, z którymi współpracuję:

  • Zapoznałem się z dokumentacją ucznia:
    • przede wszystkim z opinią PPP i z zaleceniami.
  • Określiłem sytuację edukacyjną:
    • liczba godzin przedmiotu nauczanego (języka obcego),
    • umiejscowienie godzin w tygodniowym planie nauczania klasy/grupy,
    • skład zespołu nauczającego daną klasę/grupę,
    • dostępne media,
    • cele formalne nauczania przedmiotu (języka obcego).
  • Przeprowadziłem ankietę z uczniami i rodzicami na temat doświadczeń edukacyjnych i oczekiwań.
  • Założyłem adres elektroniczny dla grupy w celu uproszczenia komunikacji.
  • Analizuję i redukuję treści: wybieram problematykę (zgodnie z podstawą), wspólnie z uczniami koreluję ją z zadaniami i celami innych przedmiotów.
  • Uzgadniam cele (w miarę możliwości indywidualne) wspólnie z uczniami.
  • Wdrażam do pracy lekcyjnej i pozalekcyjnej.
  • Wdrażam do samooceny (Ocenianie przez innych a samoocena: ocenianie przez innych – w przypadku egzaminów formalnych; samoocena – „...największą jej wartością jest motywacja i skuteczne sterowanie procesu uczenia się.” (Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, 2001 Council of Europe, 2003 CODN)
  • Przeprowadzam okresowo krótkie feedbacki ustne i dłuższe pisemne.

Przeanalizowałem podstawę programową: szkoła oraz poszczególni nauczyciele podejmują działania mające na celu zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego ucznia, stosownie do jego potrzeb i możliwości.

Celem kształcenia ogólnego na III i IV etapie edukacyjnym jest (podkreślenia własne):

1) przyswojenie przez uczniów określonego zasobu wiadomości na temat faktów, zasad, teorii i praktyk;

2) zdobycie przez uczniów umiejętności wykorzystania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów;

Do najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia w trakcie kształcenia ogólnego na III i IV etapie edukacyjnym należą:

3) myślenie naukowe – umiejętność wykorzystania wiedzy o charakterze naukowym do identyfikowania i rozwiązywania problemów, a także formułowania wniosków opartych na obserwacjach empirycznych dotyczących przyrody i społeczeństwa;

5) umiejętność sprawnego posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi;

7) umiejętność rozpoznawania własnych potrzeb edukacyjnych oraz uczenia się;

8) umiejętność pracy zespołowej.

Realizacja

Uczniowie i uczennice podczas realizacji tematów, np.:

  1. Człowiek - różnymi technikami malowali portrety lub sporządzali reprodukcje znanych twórców i pisali ich biografie;
  2. Dom – robili plakaty, makiety, poznawali różne domy w Gliwicach i okolicy, byli w muzeum i poznawali architekturę dawnych domów wiejskich i miejskich;
  3. Życie rodzinne i towarzyskie – robili prezentacje multimedialne: Moja ojczyzna bliższa, dzięki stronom www, TV i gazetom poznawali czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości w państwach niemieckojęzycznych;
  4. Kultura – sporządzali prace plastyczne, śpiewali utwory muzyki rozrywkowej i klasycznej (w tym religijnej), poznali epokę i twórczość J.S. Bacha i jego Pasję wg św. Jana, pisali wiersze i fragmenty prozy, oglądali filmy i czytali prasę, przedstawiali „prasówki”;
  5. Szkoła – odrabiali w językach obcych zadania z pozostałych przedmiotów – szczególnie z biologii, a często i matematyki, przygotowali roll play: Szkoła oczami ucznia, rodzica, nauczyciela i różnych środowisk;
  6. Praca – oprowadzali po zakładach przemysłowych;
  7. Żywienie. Zakupy i usługi. Zdrowie – sporządzali prezentacje: Zdrowe śniadanie, obiad kolacja, omawiali zasady fair trade i hodowli oraz uprawy bioproduktów;
  8. Podróżowanie i turystyka – oprowadzali po obiektach w kraju i za granicą, przygotowali trójjęzyczną grę i przewodnik po Gliwicach;
  9. Świat przyrody – szczególnie chętnie odrabiają zadania z biologii.

Cele

  • Uzyskanie efektu synergii poprzez skorelowanie nauczania języka obcego z przedmiotami ogólnokształcącymi.
  • Utrzymanie wysokiego poziomu motywacji i maksymalnej indywidualizacji z uwzględnieniem potrzeb i możliwości uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych (zarówno szczególnie zdolnych jak i z dysfunkcjami edukacyjnymi różnej postaci i etiologii.
  • Wdrożenie uczennic i uczniów do uczenia się wg CLIL przez całe życie.
  • Wykorzystanie naturalnej motywacji do uczenia się nowych i interesujących rzeczy w sposób odpowiedni dla wieku i zdolności oraz sprawności i umiejętności już opanowanych.
  • Uczenie się i nauczanie w grupach różnorodnych.
  • Wdrożenie uczennic i uczniów do wykorzystania technologii informatycznych: PC, internet, mobilne nośniki informacji (wykorzystywane podczas lekcji i pracy domowej).
  • Zastosowanie komputera oraz programów i gier edukacyjnych do poszerzania wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin.
  • Wyszukiwanie i wykorzystywanie (gromadzenie, selekcjonowanie, przetwarzanie) informacji z różnych źródeł; współtworzenie zasobów w sieci.
  • Komunikowanie się za pomocą komputera i technologii informacyjno-komunikacyjnych.
  • Opracowywanie za pomocą komputera rysunków, tekstów, danych liczbowych, motywów, animacji, prezentacji multimedialnych.
  • Wykorzystywanie komputera i technologii informacyjno-komunikacyjnych do rozwijania zainteresowań; opisywanie innych zastosowań informatyki; ocena zagrożeń i ograniczeń, aspekty społeczne rozwoju i zastosowań informatyki, zajęcie młodzieży działaniami rozwijającymi w miejsce „zabijania czasu”.

Zaangażowane środki

  1. Uczniowie i uczennice otrzymali przygotowane przeze mnie materiały: podstawę programową, Przedmiotowy System Oceniania, plan pracy rocznej, zasady pracy lekcyjnej, zasady odrabiania zadań domowych oraz materiały konieczne do realizacji podstawy programowej na płytach CD, a materiały foniczne na płytach audio.
  2. Wszystkie te materiały umieszczono na stronie internetowej szkoł
  3. Zaangażowano zasoby szkoły – media tradycyjne, media elektroniczne (w klasach oraz w bibliotece) i szkolne miejsca na wystawianie prac uczniowskich oraz ekspozycje prac na stronie internetowej szkoły.
  4. Uczniowie korzystają z własnych nośników informacji (także podczas lekcji).
  5. Istotną rolę odgrywa współpraca z konsultantami i doradcami Regionalnego Ośrodka Metodyczno Edukacyjnego Metis w Katowicach, Gliwickiego Ośrodka Metodycznego oraz uczestnictwo w formach doskonalenia ORE.

Przeszkody, które trzeba pokonać

Niedoskonała wiedza o współczesnych osiągnieciach psychologii, pedagogiki i glottodydaktyki.

Przykładowe wizualizacje projektu

Język niemiecki i biologia

(C) Aleksander Lubina

Budowa roślin

Język niemiecki i historia

(C) Aleksander Lubina

Plan miasta – powtórzenie wiadomości z historii

Język niemiecki i język polski

(C) Aleksander Lubina
Połączenie opisu postaci z życiorysem, wiedzą o renesansie oraz praktycznym ćwiczeniem ze szkicu na podstawie „siatki”

Ankieta zbiorcza opracowana przez uczniów

Zalety CLiL (zachowano oryginalny styl wypowiedzi uczniowskich):

  • Bardzo podoba mi się ta praca.
  • Różne materiały, czyli więcej wiedzy.
  • Poznajemy więcej słownictwa.
  • Miła atmosfera na lekcjach.
  • Bardziej skuteczna nauka, gdyż jest urozmaicona.
  • Lżejszy plecak. (7x) Nie męczę pleców.
  • Podręczniki są nudne. (2x)
  • Można korzystać z ciekawych materiałów, a nie z nudnych podręczników.
  • Nie trzeba płacić za podręczniki.
  • Więcej dowolności w wyborze tematów do zadań domowych.
  • Nie musimy rozwiązywać testów.
  • Brak podręczników = brak ograniczonego zakresu wiedzy.
  • Możemy się uczyć nietypową metodą, przez co łatwiej jest nam poznać i posługiwać się językiem niemieckim.
  • Nauka słówek i gramatyki bez „wkuwania”.
  • Nie za trudne teksty.
  • Jest wiele osób, które wcześniej nie uczyły się języka niemieckiego wcale, a teraz świetnie im idzie.
  • Powiększamy swoją wiedzę.
  • Będę mogła przekazać tę wiedzę innym pokoleniom.
  • Uczymy się naraz trzech języków. (2x)
  • Poznajemy o wiele więcej słownictwa.

Więcej o CLIL: „Zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe w szkołach w Europie” (Content and Language Integrated Learning (CLIL) at School in Europe), Bruksela: Europejskie Biuro Eurydice, 2006 © Copyright for Polish edition: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa, 2007.

Aleksander Lubina – nauczyciel języka niemieckiego w Gimnazjum nr 3 im. Noblistów Polskich w Gliwicach, 20 lat doradca i konsultant, 10 lat w komisjach ds. awansu zawodowego nauczycieli, pracował 9 lat w szkołach podstawowych, 10 lat w gimnazjach, 13 lat w liceach, 6 lat na uniwersytecie. Autor skryptów, poradników, śpiewnika – publicysta, pisarz, poeta. Przykłady z praktyki autora na stronie Gimnazjum nr 3 im. Noblistów Polskich w Gliwicach.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie