Ocenianie – karta samooceny

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Ocena bezwzględna, ocena względna, ocena końcowa, ocena procesowa, ocena średnia, średnia ważona, ocena kształtująca? Samoocena! Ona jest w moim przypadku także próbą zbudowania zaufania wobec samego siebie, swoich umiejętności i rozwoju. Z założenia zastępuje wszechobecne ściąganie podczas sprawdzianów, odpisywania zadań domowych, demonizacje oceniania – mylenia wykształcenia z rozdawaniem świadectw i dyplomów.(C) Edunews.pl - cykl felietonów Aleksandra Lubiny

Uczniowie i uczennice prowadzą kartę samooceny. Jest ona równocześnie swoistym portfolio. Karta samooceny umożliwia autonomię uczenaa się, a tym samym współstanowienie o celach i treściach kształcenia i wychowania. Niebagatelna rolę odgrywa tu CLIL i LdL

Uczennice i uczniowie zainteresowani egzaminami Instytutu Goethego lub Stałej Konferencji Ministrów Oświaty RFN (DSD1) prowadzą także „obiegówkę”, gdzie wpisują sobie udział w indywidualnych i grupowych wyjazdach edukacyjnych, w programach europejskich, w wymianach międzynarodowych, w zajęciach pozalekcyjnych, w projektach edukacyjnych, itp.

Karta samooceny jest połączona z Przedmiotowym Systemem Oceniania, oceną prezentacji, oraz teczką/segragatorem z pracami uczniów i uczennic (zawierającymi także dokumentację cyfrową) i ogólnie dostępną stroną szkoły.

Rys. 1. Karta samooceny ucznia w Gimnazjum nr 3 im. Noblistów Polskich w Gliwicach. Tutaj PDF do pobrania.

Prezentacja roczna:

Samoocena semestralna:

Samoocena roczna:

Notka o autorze: Aleksander Lubina – nauczyciel języka niemieckiego w Gimnazjum nr 3 im. Noblistów Polskich w Gliwicach, 20 lat doradca i konsultant, 10 lat w komisjach ds. awansu zawodowego nauczycieli, pracował 9 lat w szkołach podstawowych, 10 lat w gimnazjach, 13 lat w liceach, 6 lat na uniwersytecie. Autor skryptów, poradników, śpiewnika – publicysta, pisarz, poeta.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie