Odkrywamy na nowo - Zondle beta

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zondle – znana nam wszystkim aplikacja internetowa, w której przygotowujemy interaktywne gry dla uczniów, a i oni sami mogą stworzyć gry dla siebie i kolegów. Ostatnio pojawiła się nowość – aplikacja na tablet w postaci Zondle beta. Umożliwia ona wykorzystanie strony Zondle na tablecie.fot. Aleksandra Schoen-Kamińska

Jak zacząć? Tworzymy grę dla uczniów. Na razie możemy wybrać tylko trzy wersje: wielokrotnego wyboru, wielokrotnego wyboru z obrazkami (nie można ich jednak rozwijać; ukazują się nad pytaniem i są dosyć małe) oraz prawda czy fałsz. Na początek sugeruję przygotowywać gry matematyczne z działaniami do doskonalenia techniki rachunkowej. Niestety dłuższe polecenia i zdania w języku polskim tłumaczone są naprawdę niezrozumiale i dziwnie. Po zapisaniu pytań, przechodzimy do wyboru gier. Klikamy w napis show games i po chwili pojawia się obrazek tabletu i napis Zondle Challenge beta.

Aby szybko przejść do podanej strony http://www.zondle.com/play/ wykorzystuję skanowanie kodu QR utworzonego z URL wyżej wymienionej strony. Już za moment na uczniowskich tabletach pojawia się okno do podania pinu gry i swego nicku. Nie ma konieczności zakładania kont uczniom, by wpisać login. Uczniowie sami mogą je wybrać. Myślę jednak, że warto mieć swą klasę na Zondle, gdyż umożliwia to pobranie arkusza odpowiedzi do klasowego dziennika. Przy każdorazowej zmianie nicku przez ucznia będzie nam trudno dokonać analizy wyników.

Po kliknięciu w komputerze polecenia play now i start uzyskujemy PIN gry, który uczniowie wpisują na tabletach. Po rejestracji możemy rozpocząć grę.

fot. Aleksandra Schoen-Kamińska

Na tablecie mamy pokazaną opcję wyboru w postaci kolorowych figur; trzech, czterech dla wielokrotnego wyboru i dwóch dla prawda – fałsz.

fot. Aleksandra Schoen-Kamińska

Na komputerze, tablicy interaktywnej, ekranie pojawia się pytanie i odpowiedzi. 

fot. Aleksandra Schoen-Kamińska

Po jej udzieleniu uczeń widzi na tablecie, czy zadanie wykonał dobrze, czy też źle. Natomiast na stronie internetowej pojawia się procentowy pasek odpowiedzi całej klasy.

fot. Aleksandra Schoen-Kamińska

 

Po zakończeniu gry uczeń otrzymuje planszę podsumowującą jego indywidualne punktowe wyniki np. 7/10, 10/10.

fot. Aleksandra Schoen-Kamińska

Zondle beta bardzo mi się podoba, gdyż skupia uwagę uczniów. Muszą czytać pytania na ekranie (np. tablica interaktywna, monitor), a zarazem odpowiadać na pytania z wykorzystaniem tabletu. Ważna jest też opcja wyświetlania na nim wyniku po każdym pytaniu i po zakończeniu gry. Nowością jest niewidoczny element rywalizacji – wybór zwycięzcy, czyli ucznia który zdobył najwyższą liczbę punktów w najkrótszym czasie. To on otrzymuje wirtualny złoty puchar. Taka drobna e-niespodzianka, a bardzo cieszy.

fot. Aleksandra Schoen-Kamińska

Po raz pierwszy wykorzystałam Zondle Beta niedawno temu z moimi Tableciakami (to pierwszoklasiści). Mające już doświadczenie pracy z tabletem dzieci na początku nowe zadanie przyjęły jako rutynowe. Wiadomo, trzeba poprawnie wpisać kod i nick. Dwa pierwsze pytania też nie wywołały ich emocji. Potem się zaczęło. Zrozumiały, że to ćwiczenie wymaga współpracy dwóch urządzeń i programu chmurowego. I to naprawdę było dla nich ciekawe. Tu pytania, a tam odpowiedzi. Na tablecie ich indywidualne rezultaty, a na stronie internetowej wyniki całej klasy. Miło było widzieć zaciśnięte piąstki w oczekiwaniu na wyniki, podskoki i ogromną radość zwycięzcy. Nawet mamy klasowy rym “Dzisiaj Zondle beta – pani na kompie, my na tabletach”.

Wszystkim nauczycielom i uczniom życzę przyjemnej nauki i zabawy z nowością Zondle.

Notka o autorce: Aleksandra Schoen-Kamińska jest nauczycielką wczesnoszkolną w Zespole Szkół nr 3 w Pile i członkiem grupy Superbelfrzy RP. Niniejszy tekst ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmodyfikowany przez Marcina Polaka. Licencja: CC-BY-SA.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie