Pearltress, czyli porządek w projekcie

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Pracujesz z projektem? Masz mnóstwo pomysłów, a jeszcze więcej prac gromadzących się z szybkością światła? Potrzebujesz dobrego narzędzia interaktywnego, które pomoże ogarnąć całość? Poznaj z nami internetową aplikację Pearltress.fot. Pearltrees

Pearltrees wypróbowałam współpracując z francuską koleżanką, ambasadorką eTwinning – Christelle Sebillaud. Dla mnie było to odkrycie roku 2014.

Aplikacja Pearltrees wymaga zalogowania się, ale w sposób wygodny – także za pomocą istniejącego już konta użytkownika na portalu Facebook, Google czy Twitterze. Jest dostępna również w wersji dla miłośników zminiaturyzowanych urządzeń mobilnych. Kolejnym atutem jest to, że udostępniona jest bezpłatnie.

Pearltrees działa podobnie jak tablice padlet czy linoit – jest przy tym, moim zdaniem, bardziej funkcjonalną aplikacją. Możliwe jest zaproszenie innych osób do współtworzenia zawartości tablic. Można dodawać w swojej kolekcji pliki, zdjęcia, notatki, linki do stron www i korzystać z funkcji przeciągania na ekranie.

Utworzony zbiór materiałów możemy dalej upowszechniać na wszelkie różne sposoby. Także w tym przypadku twórcy mieli na względzie komfort użytkowników. Kolorowe pulpity ułatwiają odnalezienie potrzebnej opcji:

fot. Pearltrees

Kolekcję uporządkowanych materiałów można też łączyć z innymi użytkownikami Pearltrees – tej opcji akurat jeszcze nie miałam okazji testować.

Jak w praktyce wygląda nasz wspólny, bieżący ‘narzędziownik’ w projekcie eTwinning? Co zawiera?

  • link do listy partnerów projektu opracowanej na dysku google,
  • link do studia projektowego uczniów,
  • link do pomocniczej WIKI projektu – rodzaju wirtualnego pokoju nauczycielskiego,
  • link do mapy, na której zaznaczamy i krótko przedstawiamy współpracujące szkoły partnerskie,
  • link do zamkniętej grupy zadaniowej na portalu społecznościowym Facebook,
  • link do Twinspace, platformy komunikacyjnej projektu,
  • galerie zdjęć,
  • formularze,
  • instrukcje,
  • notatki z pomysłami.

Pearltrees daje możliwość skomponowania własnej podręcznej tablicy, ma jednak jeszcze jedną ciekawą moim zdaniem funkcję. Jest to, podobnie jak w przypadku np. tablic typu Pinterest, możliwość dodania na własnym koncie zbiorów innych użytkowników, które uznamy za cenne znalezisko. Wystarczy kliknąć na dany materiał i potwierdzić jego umieszczenie w swojej kolekcji. Zachęcam do przejrzenia przykładowi publicznej kolekcji TED.

Zarządzanie wieloma różnorodnymi dokumentami, filmami, blogami, stronami i wszelkimi wirtualnymi materiałami staje się dzięki zastosowaniu Pearltrees przyjemnością i daje poczucie porządku.

Dla mnie bardzo ważne jest także to, że mogę sięgnąć do zasobów projektu z każdego miejsca (gdzie działa Internet), o każdej porze i mogę też być spokojna o to, że ważne materiały są w jednym miejscu – dostępne dla każdego użytkownika, który ich potrzebuje.
Mam nadzieję, że podsuwając niniejszym Pearltrees zachęcę innych edukatorów do wypróbowania zaproponowanej tutaj systematyki uporządkowania własnej pracy, a także efektów prac innych użytkowników nowych technologii.

Notka o autorce: Małgorzata Janik jest nauczycielką języka niemieckiego oraz zajęć artystycznych, koordynatorką projektów edukacyjnych wykorzystujących nowe technologie. W wolnym czasie lubi projektować koronki lub znika na krótkich wycieczkach. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów, licencja CC-BY-SA.

Poczytaj w Edunews.pl także o innych e-narzędziach dla nauczycieli:

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie