Doświadczenia wielu polskich nauczycieli pokazują, że w internecie mogą oni znaleźć odpowiednie narzędzia do przygotowania elementów e-lekcji z dowolnego tematu. Jedyne, co ich może ograniczać, to czas spędzony nad przygotowaniem materiałów edukacyjnych. Nagrodą natomiast będzie z jednej strony rozwinięcie pewnych umiejętności cyfrowych, a z drugiej stworzenie dokładnie takiego materiału, jakiego potrzebują na zajęciach.
Warto też zwrócić uwagę, że inwestycja (czasowa) w przygotowanie takich narzędzi jest też bardzo efektywna, gdyż raz utworzony materiał może być zazwyczaj wielokrotnie wykorzystany, jak również modyfikowany, w zależności od potrzeb nauczyciela. Pod tym względem “własnoręcznie” przygotowane materiały mają największą wartość dla upowszechniania TIK w polskich szkołach. W największym stopniu też przyczyniają się do rozwoju kompetencji cyfrowych nauczyciela.
Z jakich narzędzi już korzystają polscy nauczyciele?
Zondle - aplikacja internetowa, pozwalająca w prosty sposób przygotować interaktywne gry na urządzenie stacjonarne i mobilne. Uczniowie, nawet najmłodsi w klasach I-III, radzą sobie doskonale w przygotowaniu gier pod kierunkiem nauczyciela. Oczywiście mówimy o grach edukacyjnych, w których ćwiczymy np. słownictwo czy liczenie.
LearningApps - bezpłatna platforma do tworzenia interaktywnych mini-gier komputerowych (typu puzzle, wykreślanki, memory, wisielec, milionerzy, dobieranki, itp.), które mogą być osadzane w innych serwisach twórców (np. szkolnych blogach i stronach www). Do bezpośredniego wykorzystania na lekcji (np. na tablicy interaktywnej). Przejrzyj aplikacje tworzone w języku polskim.
QR kody - zapisane w postaci graficznych kwadratów linki do miejsc w internecie lub informacji tekstowej. Po odczytaniu aplikacją-czytnikiem z dowolnego urządzenia mobilnego (smartfon, tablet) kieruje bezpośrednio do zakodowanej strony w Sieci. Doskonałe narzędzie do szybkiego wczytywania wskazanych serwisów sieciowych, ale również do organizacji atrakcyjnych i wciągających zajęć w szkole. Przykład zastosowania.
Padlet- doskonałe, darmowe narzędzie do organizowania zasobów informacji przypominające cyfrową tablicę korkową do przypinania stron internetowych czy wirtualnych notatek z zapiskami. Pozwala na zebranie w jednym miejscu np. miniaturek blogów prowadzonych przez uczniów w ramach projektu albo też narzędzi przydatnych w pracy nauczyciela. Przykładowy Padlet z narzędziami Web 2.0 wykorzystywanymi przez nauczycieli z grupy Superbelfrzy RP.
Pinterest- jeden z największych portali społecznościowych świata. Darmowa aplikacja po zalogowaniu pozwala na zbieranie obrazków (ilustracji, zdjęć) na wirtualnych tablicach i udostępnianie ich innym użytkownikom poprzez przepinanie między ich tablicami. Doskonałe narzędzie do zbierania, selekcji i przetwarzania informacji z uczniami na dowolny temat. Zobacz przykładowe kolekcje w Pinterest przygotowane przez nauczyciela informatyki Jacka Ścibora z grupy Superbelfrzy RP.
Kahoot - bezpłatna platforma do tworzenia i przeprowadzania interaktywnych quizów, które można z powodzeniem realizować na lekcjach. Narzędzie wymaga jednak dobrej sieci w szkole (szybkiego internetu) i urządzeń w posiadaniu uczniów (np. osobistych smartfonów czy tabletów). Gracze wchodzą do gry przez osobną stronę Kahoota. Zobacz tutorial Katarzyny Gorzędowskiej z Superbelfrów, jak przeprowadzić ciekawą lekcję z Kahoot.
Edmodo - amerykański edukacyjny portal społecznościowy pozwalający na zgamifikowanie wykonywanych na nim zadań poprzez system medali za zdobywane umiejętności. Wykazuje duże podobieństwo do Facebooka, ale został tak zaprojektowany, żeby można było w nim realizować niemal wyłącznie cele edukacyjne. Jest to ciekawe narzędzie do wykorzystania np. na lekcjach historii. Pozwala na śledzenie własnych postępów na tle grupy, jak i daje nauczycielowi dobry wgląd w postępy uczniów. Przykład zastosowania.
Zachęcamy do próbowania! Wkrótce opublikujemy kolejną listę programów. Powodzenia!
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).