Karta tygodniowa, czyli o czym będziemy się uczyć

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Opowiemy o pewnym sprawdzonym narzędziu, służącym planowaniu edukacji w klasach I-III szkoły podstawowej. W Zespole Szkół STO na Bemowie od wielu lat funkcjonuje tzw. karta tygodniowa. Świetnie służy ona jednocześnie dyrekcji i nauczycielom, uczniom oraz rodzicom. Karta taka może być również wykorzystana na kolejnych etapach edukacji.

Dzieci muszą nauczyć się wielu rzeczy, ale nie wszystkiego na raz. Dlatego powinniśmy planować ich edukację w wymiarze całego tygodnia. „Musimy dzieci wyciągnąć z pewnego chaosu, w jakim naturalnie znajdujemy się w szkole.” – mówiła w lutym podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2017 wa Pytlak, wicedyrektor Zespołu Szkół STO na Bemowie w Warszawie. „To się nam uda, jeśli sami będziemy wiedzieli, co jest najważniejsze w danym tygodniu, co powinniśmy im przekazać.”

Karta tygodniowa pełni w szkole wiele funkcji. Służy wszystkim uczestnikom procesu edukacji i jest przez nich różnie opisywana. Jest to rozkład materiału (dla nauczyciela i dyrektora), ale dzieci potrafią ją nazwać pamiętnikiem. Jest narzędziem planowania zajęć, ale także narzędziem samooceny przez uczniów.

Jak opowiadała Ewa Pytlak, ten pomysł narodził się jeszcze w 1996 roku – wówczas uznała ona, że naturalnym odcinkiem w uczeniu się jest tydzień i z dziećmi trzeba tak pracować, aby zająć się w nim najważniejszymi rzeczami w danym tygodniu, mając na uwadze oczywiście wszystkie inne wymagania i treści, które muszą przyswoić. W szkole potrzebne jest planowanie procesu uczenia, ale i jego przewidywalność, co daje poczucie pewności i spokoju uczniom. Wykorzystywana w szkole Ewy Pytlak karta tygodniowa jest właśnie takim wielowymiarowym narzędziem wsparcia procesu uczenia.

Jak podkreśla - te karty żyją – każde dziecko dostaje ją w piątek przed kolejnym tygodniem. W każdej klasie nauczyciel rozmawia w piątek o tym, o czym będą uczyć się po niedzieli.

Karta składa się z dwóch części: informacyjnej i „dzienniczkowej”. W tej pierwszej widzimy, co się głównie będzie działo w klasie. W punktach ujęte są tematy, a także przyjmowane założenia, co dziecko będzie umieć po tym tygodniu i co będzie wiedzieć. Część druga zawiera różne informacje dla ucznia i rodzica – kartki z kalendarza; miejsce na samoocenę; informację, co będzie oceniane w tym tygodniu (czyli nie ma zaskoczeń); osobiste podsumowanie tygodnia przez ucznia; korespondencja z rodzicami.

W sumie karta tygodniowa to pomysł bardzo prosty, ale znacząco wpływający na podniesienie jakości i transparentności procesu nauczania. Zachęcamy do powielania!

Zobaczmy wystąpienie Ewy Pytlak podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2017:


***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 11-12 lutego br. konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2017 były: firma Think Global, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Edunews.pl.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Fundacja Orange, Squla, DrOmnibus, EduSense oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerem globalnym konferencji była Kulczyk Foundation.

Media partnerskie to Głos Nauczycielski i kwartalnik Wokół Szkoły.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie