Karta tygodniowa, czyli o czym będziemy się uczyć

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Opowiemy o pewnym sprawdzonym narzędziu, służącym planowaniu edukacji w klasach I-III szkoły podstawowej. W Zespole Szkół STO na Bemowie od wielu lat funkcjonuje tzw. karta tygodniowa. Świetnie służy ona jednocześnie dyrekcji i nauczycielom, uczniom oraz rodzicom. Karta taka może być również wykorzystana na kolejnych etapach edukacji.

Dzieci muszą nauczyć się wielu rzeczy, ale nie wszystkiego na raz. Dlatego powinniśmy planować ich edukację w wymiarze całego tygodnia. „Musimy dzieci wyciągnąć z pewnego chaosu, w jakim naturalnie znajdujemy się w szkole.” – mówiła w lutym podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2017 wa Pytlak, wicedyrektor Zespołu Szkół STO na Bemowie w Warszawie. „To się nam uda, jeśli sami będziemy wiedzieli, co jest najważniejsze w danym tygodniu, co powinniśmy im przekazać.”

Karta tygodniowa pełni w szkole wiele funkcji. Służy wszystkim uczestnikom procesu edukacji i jest przez nich różnie opisywana. Jest to rozkład materiału (dla nauczyciela i dyrektora), ale dzieci potrafią ją nazwać pamiętnikiem. Jest narzędziem planowania zajęć, ale także narzędziem samooceny przez uczniów.

Jak opowiadała Ewa Pytlak, ten pomysł narodził się jeszcze w 1996 roku – wówczas uznała ona, że naturalnym odcinkiem w uczeniu się jest tydzień i z dziećmi trzeba tak pracować, aby zająć się w nim najważniejszymi rzeczami w danym tygodniu, mając na uwadze oczywiście wszystkie inne wymagania i treści, które muszą przyswoić. W szkole potrzebne jest planowanie procesu uczenia, ale i jego przewidywalność, co daje poczucie pewności i spokoju uczniom. Wykorzystywana w szkole Ewy Pytlak karta tygodniowa jest właśnie takim wielowymiarowym narzędziem wsparcia procesu uczenia.

Jak podkreśla - te karty żyją – każde dziecko dostaje ją w piątek przed kolejnym tygodniem. W każdej klasie nauczyciel rozmawia w piątek o tym, o czym będą uczyć się po niedzieli.

Karta składa się z dwóch części: informacyjnej i „dzienniczkowej”. W tej pierwszej widzimy, co się głównie będzie działo w klasie. W punktach ujęte są tematy, a także przyjmowane założenia, co dziecko będzie umieć po tym tygodniu i co będzie wiedzieć. Część druga zawiera różne informacje dla ucznia i rodzica – kartki z kalendarza; miejsce na samoocenę; informację, co będzie oceniane w tym tygodniu (czyli nie ma zaskoczeń); osobiste podsumowanie tygodnia przez ucznia; korespondencja z rodzicami.

W sumie karta tygodniowa to pomysł bardzo prosty, ale znacząco wpływający na podniesienie jakości i transparentności procesu nauczania. Zachęcamy do powielania!

Zobaczmy wystąpienie Ewy Pytlak podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2017:


***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 11-12 lutego br. konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2017 były: firma Think Global, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Edunews.pl.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Fundacja Orange, Squla, DrOmnibus, EduSense oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerem globalnym konferencji była Kulczyk Foundation.

Media partnerskie to Głos Nauczycielski i kwartalnik Wokół Szkoły.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie