Uczniowskie DIY, czyli uczniowie twórcami zasobów edukacyjnych (3)

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Uczniowie mogą tworzyć świetne pomoce dydaktyczne. Zapraszam po kolejne trzy pomysły, które mogą stanowić alternatywę dla odtwórczych zadań podręcznikowych i dzięki którym zaangażujemy uczniów w każdy etap lekcji począwszy od wyszukiwania informacji, odpowiedniego dobierania treści, tworzenia na ich podstawie materiału, po wykorzystywanie i prezentowanie stworzonych zasobów.

Maturalne arkusze egzaminacyjne

Założeniem tego pomysłu jest to, że uczniowie samodzielnie projektują arkusze i ich zawartość wykorzystując do tego własne pomysły na pytania i zdjęcia zaczerpnięte z Internetu lub gazet.

  • Uczniowie mogą pracować indywidualnie lub w parach.
  • Każdy uczeń/para opracowuje treść poszczególnych zadań arkusza i dedykuje go innemu uczniowi/innej parze do opracowania.
  • Uczniowie, którzy są autorami arkuszy mogą dodatkowo wcielić się w rolę egzaminatorów i ocenić prezentację rówieśników według kryteriów egzaminacyjnych.

Możemy skorzystać z przykładowego arkusza autorstwa pani Marzeny Wywrockiej, który wizualnie wspomoże uczniów w tworzeniu treści takiego arkusza:

Karty TABOO

Zachęcamy uczniów do zaprojektowania kart TABOO, w których:

  • w części górnej umieszczą hasło główne, a poniżej 3 słowa kojarzące się/definiujące hasło główne,
  • uczniowie wykorzystują określony zakres tematyczny (np. listę słów z repetytoriów, z czytanek, z kumulatywnych list słownictwa na końcu działu, itp.),
  • następnie nauczyciel zbiera wszystkie karty do jakiegoś pojemnika lub podaje talię kart, z której uczniowie losują kartę i postępują według jednej z poniższych opcji (lub innej, którą mogą sami zaproponować):
  • OPCJA nr 1:
    - uczeń, który wylosuje kartę ma za zadanie przedstawienie 3 słów znajdujących się pod hasłem głównym, a zadaniem rówieśników w klasie jest odgadnięcie hasła głównego
    - przedstawianie słów, w zależności od poziomu grupy, może odbywać się w postaci podawania pojedynczych słów lub ubierania ich w bardziej rozbudowane wypowiedzi, czy definicje;
    - uczeń, który odgadnie hasło główne losuje kolejną kartę z puli i powtarza powyższą procedurę.
  • OPCJA nr 2:
    - uczeń, który wylosuje kartę stara się przedstawić hasło główne nie używając słów kluczy zamieszczonych poniżej;
    - uczeń, który odgadnie hasło główne, losuje kolejną kartę;
    Tak stworzony materiał może posłużyć do innych zadań, które wykonamy z innymi grupami uczniów.

Karty DOBBLE

  • Każdy uczeń otrzymuje określoną ilość karteczek, na przykład 5.
  • Określamy zakres słownictwa jaki będzie brany pod uwagę w trakcie projektowania kart (ostatni rozdział, słowniczek tematyczny w repetytorium, słówka z danego tekstu, itp.).
  • Uczniowie umieszczają na kartach po 5 słów w języku obcym, z tym, że na jednej karcie żadne słowo nie może się powtórzyć, i najlepiej gdyby na każdej karcie umieszczane było różnorodne słownictwo tak, aby wykorzystać jak najwięcej materiału z określonego zakresu.
  • Kiedy uczniowie są gotowi, zbieramy wszystkie karty, tasujemy i organizujemy pracę w mniejszych grupach, na przykład pięcioosobowych, w których każdy z uczniów otrzymuje identyczną liczbę kart.
  • Uczniowie na ustalone hasło jednocześnie kładą po jednej karcie ze swojej puli na stół.
  • Uczeń, który pierwszy zauważy co najmniej dwa takie same elementy znajdujące się na dwóch różnych kartach, głośno wypowiada to słowo i wykonuje dodatkowe zadanie, na przykład, podając tłumaczenie, tworząc zdanie lub definicję. Poprawnie wykonane zadania upoważnia ucznia do zabrania wszystkich kart ze stołu i dołączenia ich do własnej puli.
  • Uczeń, który zdobędzie najwięcej kart lub wszystkie karty, wygrywa.
  • Młodsi uczniowie mogą projektować takie karty z wykorzystaniem małych obrazków, naklejek lub wykorzystując gazetki reklamowe z produktami.

 

Przeczytaj w Edunews.pl:

 

Notka o autorce: Aniela Tekiela od 12 lat jest nauczycielem języka angielskiego, który stara się pokazać uczniom, że uczenie się języka obcego to bardzo przydatna, ciekawa i kreatywna przygoda. Swoimi autorskimi pomysłami dzieli się na łamach bloga Kreatywne nauczanie języków obcych, którego zasoby wspomagają nauczycieli w urozmaicaniu zajęć. Aniela stawiała pierwsze kroki w zawodzie w zespole szkół im. Bolesława Chrobrego w Niemodlinie, gdzie pracowała przez 6 lat nauczając uczniów liceum, gimnazjum i szkoły zawodowej. Obecnie naucza w szkole językowej „Victoria”. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmieniony przez Marcina Polaka, licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie