Uczniowskie DIY, czyli uczniowie twórcami zasobów edukacyjnych (4)

fot. Aniela Tekiela

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W czwartej części cyklu zapraszam na trzy ostatnie analogowe rozwiązania, które wspomogą nauczycieli w początkowych etapach wdrażania podejścia opierającego się na zapewnieniu uczniom możliwości do bardziej samodzielnego i twórczego działania. Pomysły zawarte w tym cyklu to zaledwie mały ułamek tego, co uczniowie są w stanie zrobić, ale nie przekonamy się o tym, jeśli nie stworzymy im do tego warunków.

Najlepiej obrazują to słowa Konfucjusza, który już ponad 2000 lat temu zdawał sobie sprawę z tego, że jedynie przez doświadczanie, tworzenie i samodzielne wyciąganie wniosków jesteśmy w stanie w pełni zrozumieć różne procesy i zjawiska. „Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem.”

Ożywianie podręcznika

Aby nadać podręcznikowi bardziej interaktywny charakter uczniowie mogą:

  • tworzyć dialogi z wykorzystaniem postaci znajdujących się na ilustracjach (zdjęcie wyżej)
  • zakrywać część tekstu paseczkami z samoprzylepnych notesików albo wykorzystać materiał przygotowany przez nauczyciela, który usunął wcześniej fragmenty tekstu – zadaniem uczniów będzie w takiej sytuacji wypełnienie brakujących fragmentów według własnej inwencji twórczej, logicznie dostosowując tworzone treści do widniejących w tekście informacji.

   

  • zadania na rozumienie tekstów czytanych mogą opierać się na pytaniach otwartych, wyboru lub typu „prawda/fałsz”, które uczniowie projektują samodzielnie, po czym dedykują sobie nawzajem.

Wyszukiwanki słów i krzyżówki

Uczniowie samodzielnie mogą opracowywać krzyżówki i wyszukiwanki słów, które dedykują rówieśnikom ze swojej lub innej klasy do rozwiązania. Zadanie idealnie sprawdzi się jako alternatywa dla standardowych ćwiczeń leksykalnych w zeszytach ćwiczeń lub podręcznikach.

Zachęcam do skorzystania z gotowego szablonu, który ułatwi pracę uczniom początkującym w tworzeniu własnych zadań (link do dokumentu).

Papierowa główka kapusty

  • Każdy z uczniów otrzymuje jedną kartkę, na której zapisuje docelową treść w postaci pytania, słownictwa, zadania gramatycznego, itp.
  • Uczeń A podaje kartkę z zadaniem rówieśnikowi B siedzącemu obok i kieruje do niego zapytanie, jakie umieścił na swojej kartce.
  • Uczeń B odpowiada, uczeń A w międzyczasie zgniata swoją karteczkę i przekazuje uczniowi B, który po zakończeniu wypowiedzi kieruje pytanie ze swojej karteczki do ucznia C.
  • Uczeń C udziela odpowiedzi, uczeń B zgniata swoje pytanie jednocześnie otulając kuleczkę papieru jaką otrzymał od ucznia A i przekazuje powiększoną kuleczkę uczniowi C, który zadaje pytanie uczniowi D.
  • Uczeń D odpowiada, uczeń C otula swoją karteczką kuleczkę, tworząc tym samym większą kuleczkę karteczek, przekazuje „kapustę” uczniowi D, który zadaje pytanie uczniowi, E.
  • Powtarzamy procedurę do momentu, kiedy każdy z uczniów w tak powstałym łańcuszku odpowie na pytanie i kiedy powstanie duża kula papieru.
  • Taka kula posłuży teraz do angażowania przypadkowych uczniów do odpowiedzi:
    - uczniowie rzucają do siebie kulkę,
    - uczeń, który złapie „kapustę” rozwija wierzchni listek, odpowiada na pytanie z tego listka i rzuca kulkę do innego wybranego ucznia, który jak poprzednik odpowiada i rzuca kolejnemu uczniowi.

 

Przeczytaj cały cykl w Edunews.pl:

 

Notka o autorce: Aniela Tekiela od 12 lat jest nauczycielem języka angielskiego, który stara się pokazać uczniom, że uczenie się języka obcego to bardzo przydatna, ciekawa i kreatywna przygoda. Swoimi autorskimi pomysłami dzieli się na łamach bloga Kreatywne nauczanie języków obcych, którego zasoby wspomagają nauczycieli w urozmaicaniu zajęć. Aniela stawiała pierwsze kroki w zawodzie w zespole szkół im. Bolesława Chrobrego w Niemodlinie, gdzie pracowała przez 6 lat nauczając uczniów liceum, gimnazjum i szkoły zawodowej. Obecnie naucza w szkole językowej „Victoria”. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmieniony przez Marcina Polaka, licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...
Panie Profesorze dydaktyka akademicka jest pełna przykładów wykorzystywania nowych mediów już od daw...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Przykład z programem red. Wołoszańskiego jest bardzo inspirujący i warto się nad nim zatrzymać i dok...
Proponuję przypomnieć sobie stare programy Bogusława Wołoszańskiego. Facet chodzi i gada, ale TAK ga...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie