Samosterowność ucznia w edukacji wczesnoszkolnej

fot. Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Pierwsze lata w szkole kształtują wiele umiejętności i nawyków uczniów, które będą wpływać na jakość ich uczenia się i bycia we wspólnocie szkolnej. Jako nauczycielom, już od etapu edukacji wczesnoszkolnej, powinno zależeć nam na tym, aby uczeń stopniowo kształtował coraz pełniejszą świadomość celowości i istotności tego czego się uczy, żeby mógł podejmować decyzje dotyczące swojej edukacji, stawać się samosterownym.

Uczeń samosterowny w klasach I-III – czy to w ogóle możliwe w warunkach polskiej szkoły? Zastanawiała się nad tym podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2019 w Warszawie Danuta Sterna z Fundacji Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Uczeń samosterowny potrafi dokonać trafnej diagnozy danej sytuacji uczenia się, wybiera strategię uczenia się dostosowaną do problemu, jaki ma rozwiązać, na gorąco sprawdza skuteczność strategii i utrzymuje motywację aż do uporania się z zadaniem/problemem. Na etapie wczesnoszkolnym z tak definiowaną samosterownością może być różnie.

Możemy jednak zadbać o stworzenie warunków do tego, żeby taka samosterowność mogła się rozwijać w naszych uczniach. Czego potrzebuje uczeń? Powinny być – zdaniem Danuty Sterny - spełnione następujące warunki:
1. zapewnienie bezpieczeństwa;
2. dawanie przestrzeni do przyznania się do błędu lub trudności w nadążaniu za nauczycielem;
3. czas na rozmowę z uczniem;
4. jasno wyrażone oczekiwania;
5. przekazywana informacja zwrotna ze wskazówkami;
6. czas na refleksję ucznia;
7. pomoc uczniom w organizacji procesu uczenia się, monitorowanie procesu;
8. zapewnione miejsce na więcej samodzielności;
9. zapewniona możliwość wyboru.

Pobierz notatkę rysunkową.

Zapraszamy na wystąpienie Danuty Sterny:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 lutego br. konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2019 były: Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK!, Edunews.pl oraz Think Global sp. z o.o..

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Fundacja Orange, Learnetic S.A. oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Media partnerskie to Głos Nauczycielski i kwartalnik Wokół Szkoły.

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl (2008). Zajmuje się zawodowo polską edukacją od ponad 15. lat i jest głęboko zaangażowany w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacji, Jak będzie zmieniać się edukacja?). Realizuje projekty edukacyjne i szkoleniowe o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Blisko współpracuje z nauczycielami i szkołami (m.in. w radzie rodziców). Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...
Panie Profesorze dydaktyka akademicka jest pełna przykładów wykorzystywania nowych mediów już od daw...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie