Samosterowność ucznia w edukacji wczesnoszkolnej

fot. Fundacja Think!

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Pierwsze lata w szkole kształtują wiele umiejętności i nawyków uczniów, które będą wpływać na jakość ich uczenia się i bycia we wspólnocie szkolnej. Jako nauczycielom, już od etapu edukacji wczesnoszkolnej, powinno zależeć nam na tym, aby uczeń stopniowo kształtował coraz pełniejszą świadomość celowości i istotności tego czego się uczy, żeby mógł podejmować decyzje dotyczące swojej edukacji, stawać się samosterownym.

Uczeń samosterowny w klasach I-III – czy to w ogóle możliwe w warunkach polskiej szkoły? Zastanawiała się nad tym podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2019 w Warszawie Danuta Sterna z Fundacji Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Uczeń samosterowny potrafi dokonać trafnej diagnozy danej sytuacji uczenia się, wybiera strategię uczenia się dostosowaną do problemu, jaki ma rozwiązać, na gorąco sprawdza skuteczność strategii i utrzymuje motywację aż do uporania się z zadaniem/problemem. Na etapie wczesnoszkolnym z tak definiowaną samosterownością może być różnie.

Możemy jednak zadbać o stworzenie warunków do tego, żeby taka samosterowność mogła się rozwijać w naszych uczniach. Czego potrzebuje uczeń? Powinny być – zdaniem Danuty Sterny - spełnione następujące warunki:
1. zapewnienie bezpieczeństwa;
2. dawanie przestrzeni do przyznania się do błędu lub trudności w nadążaniu za nauczycielem;
3. czas na rozmowę z uczniem;
4. jasno wyrażone oczekiwania;
5. przekazywana informacja zwrotna ze wskazówkami;
6. czas na refleksję ucznia;
7. pomoc uczniom w organizacji procesu uczenia się, monitorowanie procesu;
8. zapewnione miejsce na więcej samodzielności;
9. zapewniona możliwość wyboru.

Pobierz notatkę rysunkową.

Zapraszamy na wystąpienie Danuty Sterny:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 lutego br. konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2019 były: Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK!, Edunews.pl oraz Think Global sp. z o.o..

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Fundacja Orange, Learnetic S.A. oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Media partnerskie to Głos Nauczycielski i kwartalnik Wokół Szkoły.

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl (2008). Zajmuje się zawodowo polską edukacją od ponad 15. lat i jest głęboko zaangażowany w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacji, Jak będzie zmieniać się edukacja?). Realizuje projekty edukacyjne i szkoleniowe o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Blisko współpracuje z nauczycielami i szkołami (m.in. w radzie rodziców). Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP.

 

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Robert Raczyński
    Jak to najczęściej w szkolnej praktyce bywa, regułą jest, że nie ma reguły. Jakość podręczników, spo...
  • Written by Kinga
    ..."Pedagog z wykształcenia i powołania"... dokładnie tak !!!! Pani Małgosiu, wspaniały i mądry arty...
  • Written by Robert Raczyński
    Czytając lead miałem nadzieję na ciekawą refleksję nad wyciągniętym w nim wnioskiem, a otrzymałem ko...
  • Written by Yuyy
    Co za czasy. Ja też okaleczalam się i nie była to wina moich rodziców tylko rówieśników w szkole. Dz...
  • Written by Robert Raczyński
    Od bardzo dawna nie czytałem materiału promocyjnego o tak dużym ładunku społecznej użyteczności. Bra...
  • Written by Ppp
    Podane przykłady brzmią bardzo sztucznie (warto przeczytać sobie tekst na głos!), ale sama zasada sł...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie