Rysnotki i bazgrolenie w edukacji wczesnoszkolnej

fot. Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Myślenie wizualne przyszło, a w zasadzie przychodzi do edukacji z różnych gałęzi biznesu. Korporacje szkoląc swoich pracowników, stawiają na szkolenia z wykorzystaniem Visual thinking. Wszystko dlatego, że jest to doskonała metoda, która pozwala na lepsze zrozumienie danego problemu, poprzez jego wizualizację.

Czym jest Visual thinking, czyli myślenie wizualne? To nic innego, jak połączenie klasycznego zapisu z obrazem, ikoną tj. OBRAZ+ SŁOWO. Ten sposób pozwala na najprostszą i najbardziej uniwersalną formę komunikacji, a przekaz jest rozumiany przez wszystkich ludzi.

W szkole myślenie wizualne sprawdza się doskonale, pozwala wykorzystać niespożyte pokłady dziecięcej kreatywności oraz pobudzać ją do dalszego rozwoju. Kształtuje u uczniów poczucie samodzielności i estetyki. Dzieci uczą się tworzenia notatek w całkiem inny, przyjazny dla mózgu sposób. Uczeń staje się kreatorem, zwiększa się jego zaangażowanie na lekcji, podejmuje próby samodzielnego i twórczego rozwiązywania problemu. Rozpoczyna współpracować na różnych liniach uczeń – uczeń, uczeń – nauczyciel. Staje się otwarty na nowości i nie obawia się porażek. Dzięki zastosowaniu myślenia wizualnego, nasz uczeń jest w stanie zapamiętać więcej i na dłużej. Wizualizacja wzmacnia procesy zachodzące w mózgu, związane z zapamiętywaniem poszczególnych treści. Korzyści jakie niesie za sobą visual thinking są ogromne, przede wszystkim ma na celu wszechstronny rozwój młodego człowieka.

***

O tym, jak wykorzystać rysowanie i bazgrolenie w edukacji wczesnoszkolnej, opowiadali podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2019 nauczyciele z Gdańska (Vitia Hoffmann) i Radlina (Mateusz Łysek). Zapraszamy na ich niesamowite show:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 lutego br. konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2019 były: Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK!, Edunews.pl oraz Think Global sp. z o.o..

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Fundacja Orange, Learnetic S.A. oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Media partnerskie to Głos Nauczycielski i kwartalnik Wokół Szkoły.

 

Notka o autorach: Vitia Hoffmann jest nauczycielką wychowania fizycznego i nauczania początkowego w Szkole Podstawowej nr 82 w Gdańsku, lektorką i tłumaczką języka czeskiego, trenerką myślenia wizualnego, liderką Kreatywnej pedagogiki w Gdańsku, członkini grupy Superbelfrzy RP. Mateusz Łysek jest nauczycielem edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 4 w Radlinie. Twórca facebookowego bloga Belfry Bazgrolą i admin grupy „Rysuję dla moich uczniów”.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie