Góry Zachowania jest to pewne narzędzie służące działaniom wychowawczym w szkole. Są one pomysłem, który co najmniej od 15 lat jest realizowany w Szkole Podstawowej nr 24 STO na Bemowie. Jest to sposób na rozwijanie refleksji dzieci nad własnym zachowaniem. Najważniejszy jest pierwszy krok tej wspólnej podróży ucznia, rodzica i nauczyciela.
„Staram się pokazywać rozwiązania, które stosujemy w naszej szkole i które są stosunkowo łatwe do wprowadzenia. Dzisiaj chcę opowiedzieć o górach zachowania” – mówiła Ewa Pytlak, wicedyrektor SP 24 STO podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2019 w Warszawie. „Oczywiście punktem wyjścia w szkole powinna być próba odpowiedzi – czy w ogóle oceniać zachowanie? Czym jest ocena z zachowania? Jak oceniać? Kto powinien oceniać?”
Ocena z zachowania nawiązuje do wartości, które dana szkoła propaguje. Jest to zatem narzędzie służące krzewieniu wartości i rozwijania kompetencji społecznych dzieci. Potrzebujemy przekazywać dzieciom informacje o pewnych normach w życiu społecznym, szkolnym – nawet jeśli w domu jest inaczej.
Jednocześnie służy budowaniu adekwatnego poczucia własnej wartości, czyli samoświadomości. Dzieci bardzo często nie potrafią się dobrze oceniać – wydaje im się, że wszystko zawsze z nimi jest w porządku. A to właśnie uczniowi trzeba pomóc – bo on przede wszystkim musi mieć refleksję nad tym, co robi w szkole (i w życiu).
Zapraszamy na opowieść o Górach Zachowania, a następnie zachęcamy do próby powielenia tego pomysłu w waszych szkołach:
***
Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 lutego br. konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2019 były: Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK!, Edunews.pl oraz Think Global sp. z o.o..
Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.
Partnerami konferencji byli: Fundacja Orange, Learnetic S.A. oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Media partnerskie to Głos Nauczycielski i kwartalnik Wokół Szkoły.
Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl (2008). Zajmuje się zawodowo polską edukacją od ponad 15. lat i jest głęboko zaangażowany w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacji, Jak będzie zmieniać się edukacja?). Realizuje projekty edukacyjne i szkoleniowe o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Blisko współpracuje z nauczycielami i szkołami (m.in. w radzie rodziców). Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP.