Osiem pytań pomocnych uczniowi w refleksji

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Refleksja uczniowska to potężny motor w procesie uczenia się. To sposób na uruchomienie głębszego myślenia uczniów. Jak ją pobudzić?

Dzięki refleksji uczeń może między innymi:

  • Analizować podejmowane przez siebie działania.
  • Zastanowić się nad swoimi wyborami i decyzjami.
  • Przejrzeć się temu, czego się nauczył.
  • Utrwalić ważne pojęcia.
  • Zdecydować, jak ma się dalej uczyć.
  • Dokonać samooceny.
  • Uruchomić swoja ciekawość, zainteresowanie i kreatywność.

Jeśli tak dużo możemy osiągnąć dzięki refleksji, to zastanówmy się jak do niej zachęcić naszych uczniów. Przedstawię osiem pytań, które mogą uruchomić pożądana refleksję.

1. Co cię dzisiaj zaskoczyło i dlaczego?

Nauka powinna być ekscytująca i zaskakująca. Dlatego warto zapytać uczniów o to, co dla nich było zaskakujące. Często uczniowie są zdziwieni, że udało im się zrobić coś, czego się po sobie nie spodziewali. Taka refleksja jest bardzo budująca. Można poprosić uczniów, aby pomyśleli, co osiągnęli lub odkryli na temat wiedzy z danego tematu lub na temat własnej osoby.

2. Co było dla ciebie najważniejsze dzisiaj i dlaczego tak myślisz?

Odpowiedź na to pytanie wymaga analizy tego, co było i świadomy wybór. To jednocześnie włącza uczniów w proces nauczania, gdyż określając ważność zagadnień, mają udział w planowaniu przez nauczyciel nauczania. Na to pytanie możemy dostać różne odpowiedzi i wszystkie są zawsze dobre.

3. Czego chciałbyś się jeszcze dowiedzieć i dlaczego?

To ważne pytanie, uruchamiające głębsze myślenie uczniów, nie tylko na temat tego, czego się dowiedzieli, ale co powinno być dalej. Jednocześnie to pytanie pokazuje uczniom, że nauczyciel liczy się z ich zdaniem.

4. W jakich momentach lekcji byłeś zaangażowany i kreatywnie myślałeś?

Dobrze jest, gdy uczniowie są zaangażowani i kreatywni w czasie lekcji. Najczęściej zaangażowanie i kreatywność uczniów zmieniają się w czasie lekcji. Często uczniowie nie zdają sobie sprawy, kiedy ich zaangażowanie wzrasta, dlatego warto ich o to zapytać. Odpowiedź na to pytanie, a szczególnie na temat kreatywności, budzi poczucie własnej wartości uczniów i możliwość samooceny.

5. Co cię dzisiaj zainteresowało? Jak twoje uczenie się zmieniło, gdy byłeś zainteresowany?

Jeśli wprowadzimy zainteresowanie uczniów w proces uczenia, to efekt procesu jest łatwiej osiągalny.

Gdy uczeń jest zaciekawiony, to nauka nie jest już obowiązkiem ani tylko zadaniem do wykonania, staje się świadomym entuzjastycznym dążeniem do zrozumienia i odkrywania. Ciekawość pomaga również w tym, aby przyswajanie wiedzy było działaniem użytecznym i ważnym, więc warto pytać o nią uczniów.

6. Co ci się dzisiaj udało, w czym byłeś dobry?

To pytanie to powiew świeżego powietrza dla uczniów w każdym wieku. Ta refleksja wydobywa na wierzch najlepsze chwile uczniów, pozwala im je docenić i czyni naukę przyjemną.

7. Od czego zaczął byś jutro lekcję i dlaczego?

Dzięki tej refleksji włączamy uczniów w planowanie nauczania. Ten rodzaj refleksji łączy się z punktem 3. Pozwala uczniom przejąć inicjatywę, co jest częścią przeniesienia odpowiedzialności za naukę na uczniów.

8. Jak możesz wykorzystać, to czego się nauczyłeś?

Uczymy się, aby praktycznie zastosować w naszym życiu to, czego się nauczyliśmy. Warto uczyć naszych uczniów odpowiedzialnego i etycznego korzystania z wiedzy, uczynić zdobytą wiedzę użyteczną. Nie jest to łatwe zadanie, dlatego warto zachęcić uczniów do dyskusji na ten temat. Niech myślą o tym, jak nauka łączy się z ich życiem po zakończeniu szkoły.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl.

Inspiracja artykułem Lee Watanabe-Crockett z bloga Wabisabe Learning.

 

PRZECZYTAJ TAKŻE:

>> Uczenie się - instrukcja procesu obsługi

>> Widoczne uczenie się uczniów

>> Głębokie uczenie się

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
Jeśli podzielimy prace na kilkadziesiąt zespołów i każdy przygotuje PP dla przedmiotu na 20-parę str...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
No niestety przedstawienie faktycznie jakby to samo. Obojętnie z której strony partyjnej, model dzia...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Narracje w polskiej debacie o ochronie przyrody
Wydaje mi się, że ta "trzecia grupa" jest równo rozłożona i reprezentowana w dwóch opisanych w artyk...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie