Osiem pytań pomocnych uczniowi w refleksji

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Refleksja uczniowska to potężny motor w procesie uczenia się. To sposób na uruchomienie głębszego myślenia uczniów. Jak ją pobudzić?

Dzięki refleksji uczeń może między innymi:

  • Analizować podejmowane przez siebie działania.
  • Zastanowić się nad swoimi wyborami i decyzjami.
  • Przejrzeć się temu, czego się nauczył.
  • Utrwalić ważne pojęcia.
  • Zdecydować, jak ma się dalej uczyć.
  • Dokonać samooceny.
  • Uruchomić swoja ciekawość, zainteresowanie i kreatywność.

Jeśli tak dużo możemy osiągnąć dzięki refleksji, to zastanówmy się jak do niej zachęcić naszych uczniów. Przedstawię osiem pytań, które mogą uruchomić pożądana refleksję.

1. Co cię dzisiaj zaskoczyło i dlaczego?

Nauka powinna być ekscytująca i zaskakująca. Dlatego warto zapytać uczniów o to, co dla nich było zaskakujące. Często uczniowie są zdziwieni, że udało im się zrobić coś, czego się po sobie nie spodziewali. Taka refleksja jest bardzo budująca. Można poprosić uczniów, aby pomyśleli, co osiągnęli lub odkryli na temat wiedzy z danego tematu lub na temat własnej osoby.

2. Co było dla ciebie najważniejsze dzisiaj i dlaczego tak myślisz?

Odpowiedź na to pytanie wymaga analizy tego, co było i świadomy wybór. To jednocześnie włącza uczniów w proces nauczania, gdyż określając ważność zagadnień, mają udział w planowaniu przez nauczyciel nauczania. Na to pytanie możemy dostać różne odpowiedzi i wszystkie są zawsze dobre.

3. Czego chciałbyś się jeszcze dowiedzieć i dlaczego?

To ważne pytanie, uruchamiające głębsze myślenie uczniów, nie tylko na temat tego, czego się dowiedzieli, ale co powinno być dalej. Jednocześnie to pytanie pokazuje uczniom, że nauczyciel liczy się z ich zdaniem.

4. W jakich momentach lekcji byłeś zaangażowany i kreatywnie myślałeś?

Dobrze jest, gdy uczniowie są zaangażowani i kreatywni w czasie lekcji. Najczęściej zaangażowanie i kreatywność uczniów zmieniają się w czasie lekcji. Często uczniowie nie zdają sobie sprawy, kiedy ich zaangażowanie wzrasta, dlatego warto ich o to zapytać. Odpowiedź na to pytanie, a szczególnie na temat kreatywności, budzi poczucie własnej wartości uczniów i możliwość samooceny.

5. Co cię dzisiaj zainteresowało? Jak twoje uczenie się zmieniło, gdy byłeś zainteresowany?

Jeśli wprowadzimy zainteresowanie uczniów w proces uczenia, to efekt procesu jest łatwiej osiągalny.

Gdy uczeń jest zaciekawiony, to nauka nie jest już obowiązkiem ani tylko zadaniem do wykonania, staje się świadomym entuzjastycznym dążeniem do zrozumienia i odkrywania. Ciekawość pomaga również w tym, aby przyswajanie wiedzy było działaniem użytecznym i ważnym, więc warto pytać o nią uczniów.

6. Co ci się dzisiaj udało, w czym byłeś dobry?

To pytanie to powiew świeżego powietrza dla uczniów w każdym wieku. Ta refleksja wydobywa na wierzch najlepsze chwile uczniów, pozwala im je docenić i czyni naukę przyjemną.

7. Od czego zaczął byś jutro lekcję i dlaczego?

Dzięki tej refleksji włączamy uczniów w planowanie nauczania. Ten rodzaj refleksji łączy się z punktem 3. Pozwala uczniom przejąć inicjatywę, co jest częścią przeniesienia odpowiedzialności za naukę na uczniów.

8. Jak możesz wykorzystać, to czego się nauczyłeś?

Uczymy się, aby praktycznie zastosować w naszym życiu to, czego się nauczyliśmy. Warto uczyć naszych uczniów odpowiedzialnego i etycznego korzystania z wiedzy, uczynić zdobytą wiedzę użyteczną. Nie jest to łatwe zadanie, dlatego warto zachęcić uczniów do dyskusji na ten temat. Niech myślą o tym, jak nauka łączy się z ich życiem po zakończeniu szkoły.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl.

Inspiracja artykułem Lee Watanabe-Crockett z bloga Wabisabe Learning.

 

PRZECZYTAJ TAKŻE:

>> Uczenie się - instrukcja procesu obsługi

>> Widoczne uczenie się uczniów

>> Głębokie uczenie się

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie