Od pomysłu do działania

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Chcielibyśmy, by młodzi opuszczający mury szkół, byli ludźmi zmotywowanymi, aktywnymi, pełnymi pomysłów i odwagi. Pytanie, jak im w tym pomóc? W jakie kompetencje wyposażyć, by byli bardziej przedsiębiorczy?

Przedsiębiorczość rozumiem szeroko - jako zdolność podejmowania nowatorskich działań i pomyślnej ich finalizacji. Przedsiębiorczość to wiedza, umiejętności i postawa we wszystkich aspektach życia: rodzinnego, społecznego, zawodowego.

Już w szkole można zacząć budować wśród dzieci i młodzieży przekonanie, że warto myśleć o własnych przedsięwzięciach biznesowych i społecznych w oparciu o swoje umiejętności i talenty. Przedsiębiorczym można i warto być niezależnie od tego, czy jest się uczniem, studentem, pracownikiem czy pracodawcą. Kluczem do rozwijania w sobie tej postawy jest podejmowanie działań, które mają określony cel, harmonogram, plan, uwzględniają dostępne zasoby. Jednym słowem - realizować projekty.

Rzecz w tym, że wielu młodych ludzi nie ma świadomości swoich atutów, mocnych stron, zainteresowań i pasji. Mają też słabe wyobrażenie na temat tego, które obszary powinni wzmocnić, aby osiągnąć swój cel. Tym celem może być dostanie się do wymarzonej szkoły/uczelni, pracy, czy też zdobycie uprawnień instruktora jazdy konnej czy nawet własna firma w przyszłości. We wszystkich tych celach warto budować na własnych umiejętnościach, talentach i kwalifikacjach.

W swoim wystąpieniu zachęca do tego Anna Bichta, prezes Fundacji Think!, dzieląc się doświadczeniami płynącymi z realizacji Programu Rozwoju Przedsiębiorczości. Chce zainspirować do wykorzystania w pracy z uczniami kilku wybranych narzędzi, dzięki którym wejdą w proces refleksji o tym, jak przejść od pomysłu do działania, na różnych polach - w kontekście nauki, rozwijania hobby, przyszłej pracy:

  • Rozpracowanie z uczniami mocnych stron, atutów w modelu SWOT [pobierz schemat i pytania].
  • Autoprezentacja i prezentacja w języku korzyści, czyli zaprezentowanie samego siebie, pomysłu, rozwiązania z uwzględnieniem korzyści, które płyną dla odbiorcy [pobierz opis ćwiczenia].
  • Planowanie "od tyłu", czyli ćwiczenie wizualizujące cel i kroki dojścia do niego [pobierz opis ćwiczenia].

Zobaczmy wystąpienie Anny Bichty podczas INSPIR@CJI 2019:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2019 odbyła się w Warszawie (27-28 czerwca 2019).

Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP / Superbelfrzy Mini

Partnerzy: Brainly, Fundacja Orange, Katalyst Education, Learnetic, Microsoft, Skriware, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerzy medialni: Głos Nauczycielski, Wokół Szkoły, Edustore.eu.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie