Od pomysłu do działania

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Chcielibyśmy, by młodzi opuszczający mury szkół, byli ludźmi zmotywowanymi, aktywnymi, pełnymi pomysłów i odwagi. Pytanie, jak im w tym pomóc? W jakie kompetencje wyposażyć, by byli bardziej przedsiębiorczy?

Przedsiębiorczość rozumiem szeroko - jako zdolność podejmowania nowatorskich działań i pomyślnej ich finalizacji. Przedsiębiorczość to wiedza, umiejętności i postawa we wszystkich aspektach życia: rodzinnego, społecznego, zawodowego.

Już w szkole można zacząć budować wśród dzieci i młodzieży przekonanie, że warto myśleć o własnych przedsięwzięciach biznesowych i społecznych w oparciu o swoje umiejętności i talenty. Przedsiębiorczym można i warto być niezależnie od tego, czy jest się uczniem, studentem, pracownikiem czy pracodawcą. Kluczem do rozwijania w sobie tej postawy jest podejmowanie działań, które mają określony cel, harmonogram, plan, uwzględniają dostępne zasoby. Jednym słowem - realizować projekty.

Rzecz w tym, że wielu młodych ludzi nie ma świadomości swoich atutów, mocnych stron, zainteresowań i pasji. Mają też słabe wyobrażenie na temat tego, które obszary powinni wzmocnić, aby osiągnąć swój cel. Tym celem może być dostanie się do wymarzonej szkoły/uczelni, pracy, czy też zdobycie uprawnień instruktora jazdy konnej czy nawet własna firma w przyszłości. We wszystkich tych celach warto budować na własnych umiejętnościach, talentach i kwalifikacjach.

W swoim wystąpieniu zachęca do tego Anna Bichta, prezes Fundacji Think!, dzieląc się doświadczeniami płynącymi z realizacji Programu Rozwoju Przedsiębiorczości. Chce zainspirować do wykorzystania w pracy z uczniami kilku wybranych narzędzi, dzięki którym wejdą w proces refleksji o tym, jak przejść od pomysłu do działania, na różnych polach - w kontekście nauki, rozwijania hobby, przyszłej pracy:

  • Rozpracowanie z uczniami mocnych stron, atutów w modelu SWOT [pobierz schemat i pytania].
  • Autoprezentacja i prezentacja w języku korzyści, czyli zaprezentowanie samego siebie, pomysłu, rozwiązania z uwzględnieniem korzyści, które płyną dla odbiorcy [pobierz opis ćwiczenia].
  • Planowanie "od tyłu", czyli ćwiczenie wizualizujące cel i kroki dojścia do niego [pobierz opis ćwiczenia].

Zobaczmy wystąpienie Anny Bichty podczas INSPIR@CJI 2019:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2019 odbyła się w Warszawie (27-28 czerwca 2019).

Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP / Superbelfrzy Mini

Partnerzy: Brainly, Fundacja Orange, Katalyst Education, Learnetic, Microsoft, Skriware, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerzy medialni: Głos Nauczycielski, Wokół Szkoły, Edustore.eu.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie