Troszkę inaczej o czytaniu i pisaniu

fot. Agnieszka Karolczak-Pielka

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nauka czytania i pisania wcale nie jest nudna. Czy zawsze musimy czytać z podręcznika? Niekoniecznie!

Na tablicy przykleiłam kolorowe kubeczki. Każdemu z nich przyporządkowałam spółgłoskę. Poniżej przykleiłam kolorowe zębatki klocków Korbo, które odpowiadały samogłoskom oraz znakom interpunkcyjnym. Za ich pomocą odkodowywaliśmy oraz zakodowywaliśmy słowa.

Czas na reguły zabawy!

1. Wielką literę będziemy tworzyć poprzez ułożenie dwóch kubeczków jeden nad drugim.
2. Pamiętamy o znakach interpunkcyjnych.
3. By oddzielić dwa wyrazy powiedz spacja.
4. Do dzieła!

W pierwszej kolejności to ja ułożyłam zdanie, które należało odkodować zgodnie ze schematem na tablicy. Następnie uczniowie zostali podzieleni na mniejsze grupy. Każda z nich dostała inne zdanie do zakodowania. Poprawność wykonania zadania ocenili członkowie innych grup, którzy odkodowywali tekst. Najwięcej radości sprawiło jednak kodowanie tytułów ulubionych bajek.

Podczas zajęć w łatwy sposób utrwala się: budowę zdania, prawidłowe używanie znaków interpunkcyjnych, pisanie początku zdania oraz nazw własnych wielką literą. Przy okazji uczniowie pierwszej klasy poćwiczyli głoskowanie.

 

Notka o autorce: Agnieszka Karolczak- Pielka- przez 10 lat nauczyciel matematyki i informatyki, od września nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 27 im. Jana Pawła II w Rudzie Śląskiej. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu ZamiastKserówki.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...
Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie