Troszkę inaczej o czytaniu i pisaniu

fot. Agnieszka Karolczak-Pielka

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nauka czytania i pisania wcale nie jest nudna. Czy zawsze musimy czytać z podręcznika? Niekoniecznie!

Na tablicy przykleiłam kolorowe kubeczki. Każdemu z nich przyporządkowałam spółgłoskę. Poniżej przykleiłam kolorowe zębatki klocków Korbo, które odpowiadały samogłoskom oraz znakom interpunkcyjnym. Za ich pomocą odkodowywaliśmy oraz zakodowywaliśmy słowa.

Czas na reguły zabawy!

1. Wielką literę będziemy tworzyć poprzez ułożenie dwóch kubeczków jeden nad drugim.
2. Pamiętamy o znakach interpunkcyjnych.
3. By oddzielić dwa wyrazy powiedz spacja.
4. Do dzieła!

W pierwszej kolejności to ja ułożyłam zdanie, które należało odkodować zgodnie ze schematem na tablicy. Następnie uczniowie zostali podzieleni na mniejsze grupy. Każda z nich dostała inne zdanie do zakodowania. Poprawność wykonania zadania ocenili członkowie innych grup, którzy odkodowywali tekst. Najwięcej radości sprawiło jednak kodowanie tytułów ulubionych bajek.

Podczas zajęć w łatwy sposób utrwala się: budowę zdania, prawidłowe używanie znaków interpunkcyjnych, pisanie początku zdania oraz nazw własnych wielką literą. Przy okazji uczniowie pierwszej klasy poćwiczyli głoskowanie.

 

Notka o autorce: Agnieszka Karolczak- Pielka- przez 10 lat nauczyciel matematyki i informatyki, od września nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 27 im. Jana Pawła II w Rudzie Śląskiej. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu ZamiastKserówki.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie