Troszkę inaczej o czytaniu i pisaniu

fot. Agnieszka Karolczak-Pielka

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nauka czytania i pisania wcale nie jest nudna. Czy zawsze musimy czytać z podręcznika? Niekoniecznie!

Na tablicy przykleiłam kolorowe kubeczki. Każdemu z nich przyporządkowałam spółgłoskę. Poniżej przykleiłam kolorowe zębatki klocków Korbo, które odpowiadały samogłoskom oraz znakom interpunkcyjnym. Za ich pomocą odkodowywaliśmy oraz zakodowywaliśmy słowa.

Czas na reguły zabawy!

1. Wielką literę będziemy tworzyć poprzez ułożenie dwóch kubeczków jeden nad drugim.
2. Pamiętamy o znakach interpunkcyjnych.
3. By oddzielić dwa wyrazy powiedz spacja.
4. Do dzieła!

W pierwszej kolejności to ja ułożyłam zdanie, które należało odkodować zgodnie ze schematem na tablicy. Następnie uczniowie zostali podzieleni na mniejsze grupy. Każda z nich dostała inne zdanie do zakodowania. Poprawność wykonania zadania ocenili członkowie innych grup, którzy odkodowywali tekst. Najwięcej radości sprawiło jednak kodowanie tytułów ulubionych bajek.

Podczas zajęć w łatwy sposób utrwala się: budowę zdania, prawidłowe używanie znaków interpunkcyjnych, pisanie początku zdania oraz nazw własnych wielką literą. Przy okazji uczniowie pierwszej klasy poćwiczyli głoskowanie.

 

Notka o autorce: Agnieszka Karolczak- Pielka- przez 10 lat nauczyciel matematyki i informatyki, od września nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 27 im. Jana Pawła II w Rudzie Śląskiej. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu ZamiastKserówki.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie