Troszkę inaczej o czytaniu i pisaniu

fot. Agnieszka Karolczak-Pielka

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nauka czytania i pisania wcale nie jest nudna. Czy zawsze musimy czytać z podręcznika? Niekoniecznie!

Na tablicy przykleiłam kolorowe kubeczki. Każdemu z nich przyporządkowałam spółgłoskę. Poniżej przykleiłam kolorowe zębatki klocków Korbo, które odpowiadały samogłoskom oraz znakom interpunkcyjnym. Za ich pomocą odkodowywaliśmy oraz zakodowywaliśmy słowa.

Czas na reguły zabawy!

1. Wielką literę będziemy tworzyć poprzez ułożenie dwóch kubeczków jeden nad drugim.
2. Pamiętamy o znakach interpunkcyjnych.
3. By oddzielić dwa wyrazy powiedz spacja.
4. Do dzieła!

W pierwszej kolejności to ja ułożyłam zdanie, które należało odkodować zgodnie ze schematem na tablicy. Następnie uczniowie zostali podzieleni na mniejsze grupy. Każda z nich dostała inne zdanie do zakodowania. Poprawność wykonania zadania ocenili członkowie innych grup, którzy odkodowywali tekst. Najwięcej radości sprawiło jednak kodowanie tytułów ulubionych bajek.

Podczas zajęć w łatwy sposób utrwala się: budowę zdania, prawidłowe używanie znaków interpunkcyjnych, pisanie początku zdania oraz nazw własnych wielką literą. Przy okazji uczniowie pierwszej klasy poćwiczyli głoskowanie.

 

Notka o autorce: Agnieszka Karolczak- Pielka- przez 10 lat nauczyciel matematyki i informatyki, od września nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 27 im. Jana Pawła II w Rudzie Śląskiej. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu ZamiastKserówki.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie