Kodowanie na Dzień Języka Ojczystego

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Reguły i trudności ortograficzne oraz gramatykę możemy ćwiczyć na różne sposoby. Najbardziej zależy nam na tym, aby te aktywności były kreatywne i każdy uczeń miała szansę na aktywność.

Poprzez zabawę, kreatywne ćwiczenia i aktywne zadnia, uczniowie uczą się najbardziej efektywnie. Stąd z okazji Dnia Języka Ojczystego (21.02 – Międzynarodowy Dzień Dziedzictwa Językowego ustanowiony przez UNESCO), przygotowaliśmy kilka ćwiczeń na macie edukacyjnej, dzięki której będziemy i Was zachęcamy też do tego, w niezwykle atrakcyjny sposób mogą ćwiczyć pisownię wyrazów z trudnościami ortograficznymi, utrwalać zasady, poszerzać słownictwo, a przy okazji doskonalić gramatykę. Nie bez znaczenia są tu też ćwiczenia o charakterze terapeutycznym, które dodatkowo wspomagają logiczne myślenie, koordynację wzrokowo-ruchową i spostrzeganie.

Nasze propozycje można wykorzystać na macie, ale także na każdej kratownicy, którą możemy wykonać na brystolu.

1. Na początek ćwiczymy odwzorowywanie układu klocków na macie.

2. Ćwiczymy odczytywanie współrzędnych, na których znajdują się klocki.

3. Na pierwszym klocku układamy strzałkę, która oznacza początek i kierunek trasy klocków.

4. Pod każdym układem klocków zakodowane są litery, które w całości tworzą wyrazy.

5. Na jednej macie układamy kod z klocków, na drugiej litery, które utworzą wyraz. Pozostałe pole zakrywamy innymi literami, by utrudnić zadanie.

6. Ćwiczenie możemy wykonać w odwrotny sposób. Układamy wyrazy na macie, a uczniowie kodują ich układ za pomocą klocków i współrzędnych.

7. Dodatkowo po odczytaniu każdego odkodowanego wyrazu możemy utrwalać zasady ortograficzne i gramatyczne. Układać z nimi zdania itp.

8. Takie aktywności na macie możemy przenieść na kartę pracy. Przykładową kartę udostępniamy do pobrania.

Kartę pobierz tutaj.

Strzałki do pobrania

 

Notka o autorkach: Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska- nauczycielki w Zespole Szkół Specjalnych w Kowanówku. Członkinie grupy SuperbelfrzyMini i SuperbelfrzyRP. Autorki bloga specjalni.pl. Entuzjastki nowoczesnych technologii i kreatywnych pomocy dydaktycznych. Wdrażają elementy programowania w szkolnictwie specjalnym. Autorki projektu sieci współpracy nauczycieli, prowadzące Rady Szkoleniowe i warsztaty dla nauczycieli. Za szczególne osiągnięcia edukacyjno-wychowawcze otrzymały w 2017 r. Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Specjalni.pl. Licencja CC-BY-SA

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie