Zakodowana, kolorowa ortografia

fot. Joanna Krzemińska

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Ortografia nie musi być nudna. Wystarczy trochę kolorów, pomysł i gotowe! Zakodowane litery i kredki doskonale poradzą sobie z zadaniem.

Moi uczniowie z klasy czwartej od kilku lekcji pracują nad projektem „Ortograficzny dom”. Zaczęliśmy od wykonania schematu pomieszczeń i opisania nazw znajdujących się w nich przedmiotów (tych, zawierających „u” i „ó”). Jak przebiegał ten etap, przeczytacie <tu>.

Ortografia i pixel art

W kolejnym zadaniu moi wyjątkowo kreatywni czwartoklasiści napisali własne dyktanda. Przeczytałam je i muszę przyznać, że są znakomite. Co jednak ważniejsze: dzieci tak się skupiły na tym, by poprawnie użyć słów, nad którymi pracowaliśmy, że zapomniały o popełnieniu innych błędów ortograficzne (co było ciekawym doświadczeniem w obliczu tego, co potrafią zaprezentować). Mam nadzieję, że w najbliższym czasie pokażę Wam wszystkie teksty, zebrane w elektroniczną książeczkę (szkoda zmarnować taki potencjał), dziś tylko jedno ortograficzne opowiadania.

Dyktando

Tak przygotowani przystąpiliśmy do sprawdzania, ile zapamiętaliśmy. Postanowiłam udowodnić młodym ludziom, że czynność tę można przeprowadzić w sposób bezbolesny. A dodatkowo, całkiem kolorowy. Przyniosłam na zajęcia zakodowany obrazek. Nauczona doświadczeniem pokusiłam się jednak o przygotowanie prostszego wzoru niż ten, od którego zaczęła się moja przygoda z <pixel art>.

Zabawa polegała na tym, by podane pod obrazkiem słowa uzupełnić właściwą literą i potrafić wyjaśnić, jaką zasadę zrealizuje (jeśli jakąś). Każda kategoria słów otrzymywała swój kolor (nie miały one większego znaczenia, poza tym, by się różniły). Następnie dzieciaki kolorowały pola, wskazane na planszy, zgodnie z wcześniej ustalonym kodem/ schematem. Po prawidłowym rozwiązaniu ćwiczenia, ukazywało się słowo DOM (bo taki był temat przewodni projektu).

Odwrócona ortografia

Ale to nie wszystko. Póki co zobaczyłam, jak dzieci radzą sobie z określaniem reguł pisowni podanych przykładów. W kolejnym zadaniu trzeba było odwrócić sytuację. Dzięki grze w muchę (być może znacie ją z wcześniejszych <realizacji>, a może spotkaliście się z nią na stronie <Printoteka.pl>), uczniowie podawali przykłady słów, które realizują konkretną zasadę. Aby nie było tak łatwo, słowa nie mogły się powtarzać.

Dodatkowym elementem „Muchy” była możliwość pokolorowania pól, zgodnie z przyjętym wcześniej kluczem. Dzięki temu nie tylko poćwiczyliśmy motorykę małą (tak, uważam, że czwartoklasiści nadal powinni wykonywać takie ćwiczenia), ale jeszcze zbudowaliśmy dodatkowe pomosty skojarzeniowe.

Wiecie jednak, co było najważniejsze? To, że wszyscy byli zaangażowani w pracę. Nie zauważyłam, by któreś z dzieci siedziało i jej unikało. Raczej chętnie podejmowały wyzwanie, kończyły zadania i prosiły o dodatkowe polecenia (to jest dopiero hit).

Chociaż Dzień Języka Ojczystego jest dopiero w przyszłym tygodniu, u nas świętowanie na całego. Czwartaki pokazały, co potrafią. Ciekawe, jak poradzą sobie starszaki?

 

Notka o autorce: Joanna Krzemińska jest nauczycielką języka polskiego w Szkołach Prywatnych "Mikron" w Łodzi. Prowadzi własny blog edukacyjny Zakręcony Belfer, w którym ukazał się niniejszy artykuł. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Licencja CC-BY.

 

PRZECZYTAJ TAKŻE:

>> Dobre pomysły na zajęcia z języka polskiego

>> Rozszerzona rzeczywistość na lekcji języka polskiego

>> Kostki do gry na języku polskim

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie