Sprawnościowy OK

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Pewien czas temu promowaliśmy wśród nauczycieli – SOK, czyli Sprawnościowy OK. Wiem, że wiele osób zaczęło z powodzeniem go stosować. Mało o tym mówimy, bo pomysł jest bardzo prosty i łatwy w zastosowaniu. Przedstawię go w trzech krokach.

Krok 1. Nauczyciel przegląda program, który chce z uczniami zrealizować. Opracowuje kryteria do wszystkich tematów i na ich podstawie określa sprawności do zdobycia dla uczniów.

Krok 2. Zapoznaje uczniów ze sprawnościami i kryteriami ich osiągnięcia.

Krok 3. Uczniowie przystępują do zdobywania wybranej sprawności, gdy uznają, że są gotowi. Jeśli nie uda im się zdobyć sprawności za pierwszym razem, to mogą spróbować powtórnie.

Dlaczego sprawnościowy? Pomysł zaczerpnięty z doświadczeń harcerstwa, gdzie zdobywa się sprawności.

Dlaczego OK?

Ad 1. Określone są kryteria sukcesu, czyli w ocenianiu kształtującym nacobezu.

Ad 2. Uczniowie są poinformowani o kryteriach potrzebnych do zdobycia sprawności (niezbędny element pracy z kryteriami w ocenianiu kształtującym) i mają możliwość wyboru (preferowany w ocenianiu kształtującym sposób pracy z uczniami).

Ad 3. Odejście od stopni na rzecz spełnienia kryteriów i możliwość poprawy pracy (sedno OK).

SOK jest niezwykle przydatny w ocenianiu w zdalnym nauczaniu. Jego kluczową zaletę jest dzielenie się z uczniem odpowiedzialnością za proces uczenia się, co stanowi treść najważniejszej z pięciu strategii oceniania kształtującego: Wspomaganie uczniów, by stali się autorami procesu własnego uczenia się.

Zachęcam nauczycieli do próbowania SOKu.

Do przypomnienia tej metody zachęcił mnie początek artykułu Jay McTighe i Giselle O. Martin-Kniep na portalu ASCD, największej edukacyjnej organizacji w USA.

We wstępie do artykułu autorzy napisali mniej więcej tak: Pandemia Covid-19 zmieniła tradycyjne nauczanie i sprawiła, że nauka na odległość stała się „nową normą”. Nauczyciele uznali, że tradycyjne podejście do programu nauczania, metod nauczania i oceniania musi zostać zmienione. Dobrze byłoby, gdyby uczniowie mogli wykonywać zadania, które są dla nich wyzwaniem, przy których muszą korzystać z różnych źródeł i aby potrafili sami te źródła ocenić i wykorzystać w rozwiązywaniu interesujących i prawdziwych problemów.

Krajowe organizacje harcerskie oferują użyteczny model wizji uczenia się w domu. Na przykład skauci oferują 137 odznak za zasługi, a 58 z nich można zdobyć przebywając w domu. Wszystkie odznaki oparte są na wyzwaniach, które napotykamy w otaczającym nas świecie. Określają kryteria, które muszą zostać spełnione, aby dana odznakę zdobyć. Uwzględniony jest wybór, czyli to, że harcerz sam wybiera, którą odznakę chce zdobywać. Co więcej, harcerz może podchodzić do zdobywania odznaki wiele razy i nie jest ograniczony czasowo.

To bardzo wzmacniające, że ta stara harcerska metoda puka do wirtualnych drzwi szkoły. Metoda nadaje się na każdy czas i może warto ją rozważyć w nauce od września, której oblicze na pewno zmieni się.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl. Inspiracja artykułem Jay McTighe i Giselle O. Martin-Kniep pt. Seven Strategies For Supporting Student Learning in a Remote Environment z ASCD.org.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie