Praca domowa w zdalnym nauczaniu

fot. Pexels.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Mamy w nauczaniu kłopot z pracą domową wykonywaną przez uczniów. Uczniowie i rodzice jej nie lubią, a nauczyciele mają problem z jej ocenianiem. Nauczanie zdalne jeszcze bardziej podkreśliło ten problem.

W tym wpisie przedstawię pomysł, który może zainspirować do częściowego poradzenie sobie z tym problemem, szczególnie w dobie nauczania online.

Pochodzi on z artykułu Jill Barshay, która opisuje badania profesor Neil Heffernan.

Pomysł jest prosty, polega na opracowaniu wskazówek do każdego zadania i zamieszczenie ich na stronie internetowej dostępnej dla uczniów. W nauczaniu zdalnym, gdzie uczeń nie może liczyć na bezpośrednią pomoc nauczyciela przy samodzielnym rozwiązywaniu zadań, jest to nieoceniona dla niego pomoc.

Spodobał mi się ten pomysł, gdyż jestem zwolenniczką pomagania i udzielania podpowiedzi uczniom. Nie jest łatwe skonstruowanie takiej wskazówki, która umożliwia uczniowi podążanie różnymi drogami do rozwiązania problemu i takiej, która nie daje uczniowi gotowego rozwiązania. Gdy uczyłam w gimnazjum matematyki, korzystałam z bukietów matematycznych GWO, one były świetnie skonstruowane. Uczeń otrzymywał uproszczony problem do rozwiązania, potem lekko utrudniony, a na koniec ten właściwy.

„Tworzenie sprytnej wskazówki, która zachęca ucznia do przemyślenia i wypracowania odpowiedzi, to sztuka” – twierdzi Neil Heffernan.

Pewien czas temu na Osi świata opublikowałam scenariusz lekcji online z matematyki dla liceum, prowadzący ucznia wskazówkami.

Podobny scenariusz może być niezwykle pomocny uczniom, którzy z różnych powodów nie mogą uczestniczyć czynnie w lekcji zdalnej.

Wróćmy do badań profesor Heffernan. Badano 11 000 uczniów (ponad 370 000 zadań domowych online) i okazało się, że wskazówki nauczyciela prowadziły do większej skuteczności w rozwiązywaniu zadań. 58% uczniów, którzy mieli dostęp do wskazówek nauczycieli, lepiej sobie radziło z rozwiązywaniem następnych zadań, już bez dodatkowego wsparcia. Dla porównania tylko 54% uczniów bez dostępu do wskazówek poradziło sobie skutecznie z następnymi zadaniami. Różnica nie była duża, ale była istotna statystycznie.

W artykule możecie przeczytać również o badaniach nad skutecznością wskazówek udzielanych przez różnych nauczycieli. Możecie tam też znaleźć przykłady wskazówek. Zachęcam do przeczytania. Link do oryginału: https://hechingerreport.org/proof-points-a-crowdsourcing-approach-to-homework-help/.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie