Rutyny myślowe - kilka pomysłów na zajęcia z edukacją zdalną w tle

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Rutyny myślowe według harvardskiego Projektu ZERO ciągle dostarczają mi mnóstwo inspiracji do działania i tworzenia kreatywnych zadań dla uczniów. Cel podstawowy dla mnie to kształtowanie myślenia i umiejętności patrzenia głębiej. Pomysły spod znaku visible thinking routine idealnie te potrzeby spełniają.

Porządkując własne materiały i przygotowując się powoli do Inspiracji 2020, na których będę miała okazję zaprezentować ideę i założenia visible thinking routine, opisałam te narzędzia, które z jednej strony podane są jako nadające do wykorzystania w edukacji zdalnej, z drugiej z których korzystałam, bo świetnie wpisują się w edukację historyczną i regionalną. Przedstawione poniżej aktywności nadają się praktycznie na każdy poziom edukacyjny, oczywiście w wypadku młodszych uczniów na pewno będzie potrzebne wsparcie i współpraca dorosłych.

Odkrywanie codzienności w świecie wokół nas w domu i dworze

Krok pierwszy. Odkrywanie ukrytej codzienności

Wybierz się na spacer po okolicy sam lub z opiekunami. Zanim wyjdziesz wybierz jeden z tematów:

  • Ukryte piękno. Znajdź coś pięknego, co zwykle jest niewidoczne lub niezauważone
  • Ukryty design. Poszukaj i popatrz na przedmiot, rzecz, budynek, który jest starannie utrzymany lub dobrze zaprojektowany, a na który zwykle nie zwracasz uwagi
  • Ukryta praca. Poszukaj śladów pracy innych ludzi, której zwykle nie zauważasz, śladów remontów, transportowania, pielęgnacji, sprzątania, dbania o coś
  • Ukryty system. Zauważ i spojrzyj na coś działania, których zwykle nie zauważasz, system interakcji i powiązań które działają ze sobą, świateł drogowy, automatycznych drzwi, poruszających się pojazdów
  • Ukryta natura. Poszukaj zwierząt i roślin, które żyją w niesprzyjających, nietypowych miejscach
  • Ukryta odległość. Poszukaj rzeczy, które pochodzą z daleka, przywędrowały tu. Mogą to być wytwory człowieka lub natury

Znajdź różne przykłady takich rzeczy, powiązań, działań.

Wybierz jeden lub dwa przykłady, przypatrz się głębiej, poobserwuj i opisz: robiąc zdjęcia lub krótki film video, rysunek, tworząc listę opisujących słów, napisz wiersz, piosenkę, model 3D.

Wymyśl dwa interesujące pytania na temat tego co zaobserwowałaś/eś. Zapisz je.

Krok drugi. Podziel się się odkryciami

W klasie lub w ramach spotkania online podziel się z kolegami i koleżankami swoją pracą. Zadajcie sobie nawzajem pytania? Poszukajcie nowych pytań związanych z odkryciami. Podziel się swoją pracą w mediach społecznościowych, na grupie klasowej, w klasie, na kanale klasowym

Tworzenie mapy okolicy

Krok pierwszy. Tworzenie mapy

Narysuj lub zbuduj mapę 3D ( możesz wykonać ją z przedmiotów z recyklingu) Twojej okolicy tak jak widzisz ją Twoim oczyma. Mapa nie musi być dokładna, nie musi przypominać map kartograficznych czy innych, istniejących. Jeśli jednak chcesz możesz zainspirować się różnymi, autorskimi mapami.

Krok drugi. Napisz opowieść

Napisz opowieść o swojej mapie. Twoja historia może się odnosić:

  • do całej mapy lub jednego, konkretnego miejsca na niej
  • do Twoich wspomnień z jednym miejscem na tej mapie
  • do Twoich codziennych czynności związanych z miejscami na mapie
  • do historii z sąsiedztwa zasłyszanych przez Ciebie, mogą być to historie o tym miejscu sprzed Twoich narodzin
  • do zmian jakie następowały w Twojej okolicy. Zastanów się jak, jeśli w ogóle zmienił się Twój sposób patrzenia na okolicy w czasie tworzenia przez Ciebie mapy? Czy jakieś rzeczy widzisz inaczej ?

Krok trzeci. Podziel się, pokaż mapę

Pokaż mapę rodzinie, kolegom i koleżankom, nauczycielom, na lekcji, wysyłając zdjęcie online, udostępniając na grupie klasowej, w zadaniu domowym online. Podziel się mapą w mediach społecznościowych.

Połącz własne życie z przeszłością

Krok pierwszy. Burza mózgów

Stwórz listę lub mapę myśli ze sposobami w jaki sposób, według Ciebie przeszłości człowieka i historia jest połączona z tym kim jesteś i jakie żyjesz lub chciałbyś żyć. Możesz brać pod uwagę wydarzenia indywidualne lub grupowe, wynalazki, miejsca, tematy itp.

Krok drugi. Diagram

Użyj listę, mapę jako materiał pomocniczy przy tworzeniu rysunku lub diagramu wyjaśniającego jak przeszłość człowieka i historia jest powiązana z Twoim własnym życiem lub planami na przyszłość. “Zorganizuj” diagram jak tylko chcesz, Możesz go zrobić ręcznie lub korzystając z aplikacji do tworzenia diagramów. Stara się pokazać powiązania z czasami zanim się urodziłeś/urodziłaś. Możesz odwołać się zarówno do prehistorii człowieka jak i do czasów relatywnie niedawnych.

Krok trzeci. Opis

Stwórz, napisz kartę informacyjną, która pomoże ludziom zrozumieć Twój diagram oraz Twój sposób myślenia. Karta informacyjna to krótkim opis, podobny jaki możesz znaleźć na początku wystawy w galeriach lub muzeach. Możesz również zatytułować Twój diagram.

Krok czwarty. Refleksja

Odpowiedz na pytanie: Jakie nowe idee, pomysły masz na temat Twoich związków z historią, których nie miałaś, nie miałeś wcześniej?

Krok piąty. Podziel się

Pokaż swój diagram kolegom i koleżankom. Udostępnij go w mediach społecznościowych.

Poniżej zdjęcia uczniów, wysłane w ramach cyfrowych podchodów w aplikacji Goosechese. Zadaniem uczniów było udokumentowanie fotograficzne przedmiotu, który łączy ich z historią oraz stworzenie, krótkiej karty informacyjnej wyjaśniającej taki wybór.

 

Notka o autorce: Izabela Wyppich jest nauczycielką przedmiotów artystycznych oraz historii w ZSO nr 1 Rudzie Śląskiej i członkinią grupy Superbelfrzy RP. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmieniony przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA. 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie