W nauczaniu zdalnym, gdy kontakt z uczniem jest bardzo utrudniony, nauczyciel nie wie, na ile uczniowie są zaangażowani w naukę i na ile jego metody nauczania są efektywne. Warto włączyć uczniów w planowanie lekcji i w wybór metod nauczania. Można to zrobić poprzez zadawanie uczniom pytań.
Rozmowy z uczniami na temat uczenia się
Dzięki nim pokazujemy uczniom, że cenimy ich zdanie i bierzemy pod uwagę ich doświadczenia. To z kolei pomaga uczniom we wzięciu odpowiedzialności za własne uczenie się i zwiększa ich zaangażowanie w naukę.
Przed podjęciem rozmowy, powinniśmy wytłumaczyć uczniom, dlaczego zadajemy te pytania, po co są potrzebne odpowiedzi. Możemy wytłumaczyć uczniom, że pracujemy nad doskonaleniem nauczania, staramy się być lepszymi nauczycielami. A przede wszystkim, że liczymy na ich pomoc.
Przykłady pytań:
- Co było dla ciebie w lekcji łatwe/trudne i dlaczego?
- Co zwykle dzieje się z tobą, gdy ………..?
- Co najlepiej pomaga ci w uczeniu się podczas lekcji?
- Po czym poznasz, że nauczyłeś się tego, co zakładaliśmy?
- Kiedy jesteś zadowolony ze swego uczestnictwa w lekcji?
- Do czego przyda ci się to, czego się uczyliśmy?
Ważne jest, aby uczniowie widzieli, że nauczyciel wykorzystuje ich odpowiedzi do planowania następnych lekcji, warto w czasie następnych lekcji odwołać się do wskazówek przekazanych przez uczniów. Wtedy nauczanie staje się wspólną sprawą nauczyciela i uczniów.
Rozmowy z uczniami na temat nauczania
Chodzi o pytania dotyczące sposobów prowadzenia lekcji przez konkretnego nauczyciela.
Nie jest łatwo skonfrontować się z opiniami uczniów na własny temat. W tych pytaniach musimy zachować anonimowość uczniów, aby móc uzyskać szczerą odpowiedź. Dzięki odpowiedziom uczniów możemy dowiedzieć się, czego powinniśmy unikać, a co przynosi dobre efekty
Przykładowe pytania:
- Co z tego, co Wam proponuję pomaga Ci się uczyć?
- Co lubisz, a czego nie lubisz na lekcjach z tego przedmiotu?
- Kiedy czujesz się bezpiecznie, a kiedy nie?
- Jakie aktywności szczególnie lubisz podczas lekcji?
- Gdybyś miał /a magiczną różdżkę, co byś zmieniła w związku z lekcjami z tego przedmiotu?
Warto spróbować! Nawet, od uczniów w młodszych klasach można otrzymać ciekawe i inspirujące odpowiedzi.
W ten sposób budujemy partnerstwo pomiędzy uczniami i nauczycielem i angażujemy uczniów w nauczanie.
Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl.