Co sądzisz?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W nauczaniu zdalnym, gdy kontakt z uczniem jest bardzo utrudniony, nauczyciel nie wie, na ile uczniowie są zaangażowani w naukę i na ile jego metody nauczania są efektywne. Warto włączyć uczniów w planowanie lekcji i w wybór metod nauczania. Można to zrobić poprzez zadawanie uczniom pytań.

Rozmowy z uczniami na temat uczenia się

Dzięki nim pokazujemy uczniom, że cenimy ich zdanie i bierzemy pod uwagę ich doświadczenia. To z kolei pomaga uczniom we wzięciu odpowiedzialności za własne uczenie się i zwiększa ich zaangażowanie w naukę.

Przed podjęciem rozmowy, powinniśmy wytłumaczyć uczniom, dlaczego zadajemy te pytania, po co są potrzebne odpowiedzi. Możemy wytłumaczyć uczniom, że pracujemy nad doskonaleniem nauczania, staramy się być lepszymi nauczycielami. A przede wszystkim, że liczymy na ich pomoc.

Przykłady pytań:

  • Co było dla ciebie w lekcji łatwe/trudne i dlaczego?
  • Co zwykle dzieje się z tobą, gdy ………..?
  • Co najlepiej pomaga ci w uczeniu się podczas lekcji?
  • Po czym poznasz, że nauczyłeś się tego, co zakładaliśmy?
  • Kiedy jesteś zadowolony ze swego uczestnictwa w lekcji?
  • Do czego przyda ci się to, czego się uczyliśmy?

Ważne jest, aby uczniowie widzieli, że nauczyciel wykorzystuje ich odpowiedzi do planowania następnych lekcji, warto w czasie następnych lekcji odwołać się do wskazówek przekazanych przez uczniów. Wtedy nauczanie staje się wspólną sprawą nauczyciela i uczniów.

Rozmowy z uczniami na temat nauczania

Chodzi o pytania dotyczące sposobów prowadzenia lekcji przez konkretnego nauczyciela.

Nie jest łatwo skonfrontować się z opiniami uczniów na własny temat. W tych pytaniach musimy zachować anonimowość uczniów, aby móc uzyskać szczerą odpowiedź. Dzięki odpowiedziom uczniów możemy dowiedzieć się, czego powinniśmy unikać, a co przynosi dobre efekty

Przykładowe pytania:

  • Co z tego, co Wam proponuję pomaga Ci się uczyć?
  • Co lubisz, a czego nie lubisz na lekcjach z tego przedmiotu?
  • Kiedy czujesz się bezpiecznie, a kiedy nie?
  • Jakie aktywności szczególnie lubisz podczas lekcji?
  • Gdybyś miał /a magiczną różdżkę, co byś zmieniła w związku z lekcjami z tego przedmiotu?

Warto spróbować! Nawet, od uczniów w młodszych klasach można otrzymać ciekawe i inspirujące odpowiedzi.

W ten sposób budujemy partnerstwo pomiędzy uczniami i nauczycielem i angażujemy uczniów w nauczanie.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie