Myślenie projektowe w edukacji wczesnoszkolnej

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy warto realizować projekty edukacyjne w klasach I-III szkoły podstawowej? Przecież po tę metodę pracy najczęściej sięga się w starszych klasach. Zwłaszcza, że wymaga ona samodzielności, konieczności sporządzenia harmonogramu, rozsądnego podzielenia się zadaniami w grupie... A jednak działania projektowe można zacząć wprowadzać dużo wcześniej, już na początku szkolnej drogi. Dlatego właśnie zachęcamy do obejrzenia webinaru, który poprowadziła Agnieszka Chomicka-Bosy w ramach projektu Zaprogramuj Przyszłość. Nagranie rozwieje wszelkie wątpliwości: realizacja projektów na etapie edukacji wczesnoszkolnej to świetna metoda, dzięki której najmłodsi mogą w ciekawy sposób zdobywać wiedzę i, co równie istotne, nowe umiejętności.

Agnieszka Chomicka-Bosy zaczyna od kluczowej kwestii – dobrego nastawienia. Rozmowę o projektach otwiera tematem twórczej odwagi, czyli postawy, która ceni nowe, inne, ciekawe. To zaproszenie do swojego życia (nie tylko szkolnego czy zawodowego) kreatywności i konstruktywnej postawy wobec popełnianych błędów. A przy tym sposób na to, by lekcje stały się urozmaicone, a uczennice i uczniowie zaangażowani i zmotywowani.

Myślenie projektowe ściśle wiąże się z motywacją. To wręcz słowo klucz, bez którego nie sposób stworzyć twórczej przestrzeni dla siebie samego i swoich podopiecznych. Jeśli uczestniczki i uczestnicy działań mają przed sobą dostosowane pod kątem trudności wyzwania, a przy tym wiedzą, czemu się ich podejmują oraz na czym im zależy, to rozwiązanie problemu projektowego staje się celem samym w sobie. Jest najsilniejszą i najcenniejszą gratyfikacją. Dlatego kluczowym jest takie sformułowanie tematu projektu, który będzie odpowiedzią na dzisiejsze potrzeby uczniów. To od ich zainteresowań, trudności, pytań najlepiej zacząć projektować.

Rozwijanie myślenia projektowego poprzez realizację projektów w szkole, również w klasach I-III niesie masę korzyści, nie tylko tych związanych ze zdobytą wiedzą czy nabywanymi umiejętnościami wynikającymi z obranej tematyki. To również szereg kompetencji miękkich - rozwijanie samodzielności, twórczego myślenia czy odpowiedzialności za siebie i innych. Ale to także nauka skutecznej komunikacji, zbierania i selekcjonowania informacji. Dzięki projektom dzieci uczą się planować długotrwałe i systematyczne działania, a przy tym elastycznie reagować na pojawiające się trudności.

Dlaczego polecamy właśnie ten webinar?

Myślenie projektowe jest dla każdego. To ważny i budujący przekaz płynący z webinaru. Bo nie chodzi jedynie o dzieci, które nauczycielka bądź nauczyciel angażuje we wspólne działania. Jest to też rozwijające i wciągające wyzwanie dla wychowawców, którzy dzięki nowym pomysłom mogą urozmaicić swoją pracę.

Włączanie różnych grup buduje społeczność i pozytywnie wpływa na komunikację. W projektach realizowanych w edukacji wczesnoszkolnej nie można pominąć rodziców. To ich wkład w pracę wpływa na ostateczne efekty, ale też spaja klasę. Nie znaczy to, że każdy rodzic będzie chciał zaangażować się w działania, warto o tym pamiętać i to akceptować. Jak wszędzie - niektórzy zareagują z entuzjazmem, niektórzy raczej się wycofają.

Oswajanie porażek. Projekt zakłada podejmowanie się nowych działań i eksperymentowanie. A te wiążą się z ryzykiem niepowodzeń, które są naturalnym elementem każdej aktywności. Rozmowa o nich ułatwia wyciągnięcie konstruktywnych wniosków.

Skąd wziąć pomysł na projekt? Jeśli borykasz się z wątpliwościami, jak podjąć działania projektowe z uczennicami i uczniami, dzięki temu webinarowi rozwiejesz wątpliwości i wybierzesz dobry projekt na początek. Co więcej, dowiesz się, jak wiele możliwości i sposobów realizacji masz przed sobą.

Czego dowiesz się podczas webinaru?

  • Czym jest twórcza odwaga i jak rozwijać ją u dzieci?
  • Dlaczego warto realizować projekty edukacyjne i jak formułować problem projektowy?
  • Dlaczego do projektów realizowanych w klasach I-III trzeba włączać rodziców?
  • Czym różni się ocena projektu od jego ewaluacji?
  • Jak dzielić dzieci na grupy projektowe?
  • Jak zrealizować projekt krok po kroku i od jakich projektów zacząć?

A jak nie masz dużo czasu....

Pamiętaj, że można zmienić ustawienia wyświetlania filmów dostępnych na kanale YouTube. Dzięki temu przyspieszysz odtwarzanie materiału tak, by jego oglądanie zajęło mniej czasu. A jeśli nie planujesz oglądania całości, zobacz chociaż kilkuminutowy fragment:

  • Czym jest projekt edukacyjny? Obejrzyj fragment: 41:56 - 49:00
  • Jak przeprowadzić projekt edukacyjny krok po kroku? Obejrzyj fragment: 58:38 - 1:00:00
  • Jak dzielić dzieci na grupy projektowe? Obejrzyj fragment: 1:15:00 1:18:10
  • Jak oceniać projekt po jego zakończeniu? Obejrzyj fragment: 1:24:20 - 1:28:00
  • Od czego zacząć działania projektowe? Porady dla początkujących. Obejrzyj fragment: 1:32:30 – 1:33:00

Już na podstawie takiego fragmentu możesz zacząć muzykować i programować! A kto wie, może nie poprzestaniesz na kilku fragmentach, bo muzyczne wyzwania w Scratchu okażą się niezwykle wciągające?

O prowadzącym: Agnieszka Chomicka-Bosy była przez wiele lat nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w jednej z warszawskich szkół podstawowych, obecnie jest edukatorka w Centralnym Domu Technologii w Warszawie i trenerką w Stowarzyszeniu Cyfrowy Dialog (d. Stowarzyszenie Mistrzowie Kodowania). Członkini grupy Superbelfrzy Mini. Symbioza rodzic-szkoła jest jej szczególnie bliska.

Zapraszamy na webinar: 

***

Webinary zrealizowane zostały przez Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog w ramach projektów Zaprogramuj Przyszłość współfinansowanych przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020, Oś priorytetowa III Cyfrowe kompetencje społeczeństwa, Działanie 3.2 Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie