Edpuzzle - dlaczego warto?

fot. Edpuzzle

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Na czym polega idea Edpuzzli? Do wybranego przez nas filmu z YouTube układamy pytania, które potem wyświetlają się uczniowi w ustalonych przez nas momentach. Uczniowie odpowiadają na nie w trakcie oglądania filmu.

Najważniejszą zaletą Edpuzzle jest to, że umożliwiają uczniom samodzielną pracę na bazie wybranego i przygotowanego przez nas filmu. Każdy pracuje w swoim tempie, może wielokrotnie odsłuchać dany fragment i upewnić się, co zostało w nim powiedziane. W ten sposób ćwiczy koncentrację. Po udzieleniu odpowiedzi uczeń może od razu otrzymać informację zwrotną dotyczącą pytania, na które właśnie odpowiedział.

Pytania, jakie układamy, mogą być otwarte, na które uczeń odpowiada pisemnie. Może też nagrać swoją odpowiedź, a my potem ją odsłuchujemy. Są też pytania zamknięte z taką ilością odpowiedzi, jaką sami ustalimy. Możemy też dodać notatki – komentarze do filmu.

Jeśli ułożymy film tylko z pytaniami zamkniętymi, po zakończeniu zadania uczeń otrzymuje automatyczną informację zwrotną. Jeśli dodamy pytania otwarte, pełną informację otrzymuje dopiero po tym, jak ocenimy dane odpowiedzi.

Konto na Edpuzzle umożliwia nam utworzenie klas, którym przydziela się filmy, a potem uzyskuje raporty z wynikami procentowymi. Ponadto można analizować trudność poszczególnych zadań – zestawienia są bardzo czytelne, można je również wydrukować. Dzięki statystykom możemy śledzić postępy uczniów oraz kontrolować, czy wszystko, co zadaliśmy, jest zrozumiałe.

Kiedy przydzielamy zadanie, możemy ustalić ostateczną datę wykonania jego wykonania. Domyślnie ustawiona jest opcja „Prevent skipping”, która uniemożliwia przesuwanie filmu. Można też włączyć automatyczne napisy do filmu poprzez kliknięcie „Turn on CCs”. Co ciekawe, platforma jest tak zaprogramowana, że kiedy uczeń zminimalizuje okno lub włączy kolejną kartę, film zatrzymuje się, przeciwdziała to zatem rozpraszaniu się.

Dodatkowym atutem jest integracja tego narzędzia z platformą Google Classroom, a niebawem z Microsoft Teams. Dzięki temu uczniowie nie muszą logować się na kolejnej platformie, bo film, który im przydzielimy, pojawia się w strumieniu na Google Classrom, a uczeń ogląda go z poziomu tej strony. Po zakończeniu wynik automatycznie pojawia się w zestawieniu na stronie Edpuzzle, a gdy odpowiedzi zostaną przez nas w pełni sprawdzone, ostateczny wynik jest widoczny przy tym zadaniu na Google Classroom.

Można też założyć klasy bezpośrednio na platformie Edpuzzle. Uczniowie otrzymują wtedy dostęp do platformy i co ciekawe, muszą podać tylko login i hasło. Nauczyciel ma podgląd na te dane, więc jeśli uczeń zapomni na przykład hasła, można je szybko zresetować i w ten sposób mu pomóc.

Edpuzzle nadają się znakomicie do odwróconych lekcji jako ciekawy i angażujący sposób na przedstawienie materiału teoretycznego. Uczeń zapoznaje się z nim samodzielnie, może to być forma zadania domowego. Dzięki temu w szkole koncentrujemy się już na ćwiczeniach i treningu nowych umiejętności. Taka forma pracy sprawia, że uczeń może stać się bardziej odpowiedzialny za swoją edukację.

Platforma Edpuzzle jest bardzo intuicyjna w użyciu. Ta wspaniała eduapka bardzo angażuje uczniów. Przydaje się na każdym przedmiocie. Uatrakcyjnia proces zapoznawania się z materiałem teoretycznym, na przykład definicjami z zakresu biologii czy utworami literackimi omawianymi na języku polskim. Baza filmów edukacyjnych na polskim YouTubie jest bardzo duża i stale rośnie, a Edpuzzle sprawiają, że ogladanie ich nie jest bezrefleksyjną aktywnością.

Jeśli jesteście ciekawi tego narzędzia, zapraszam do oficjalnej grupy na Facebooku Edpuzzle Polska, którą prowadzę jako Ambasadorka Edpuzzle w Polsce. Poznaj Edpuzzle: https://edpuzzle.com/

 

Notka o autorce: Justyna Zaryczańska jest dyplomowaną nauczycielką języka polskiego w Społecznej Szkole Podstawowej im. Rady Europy w Lubinie. Tworzy blog „Jutro polski” skierowany do polonistów i wychowawców, na którym publikuje pomysły na ciekawe lekcje łączące elementy analogowe i digitalne. „Jutro polski” można znaleźć na Facebooku, Instagramie i na YouTube. Jest również ambasadorką Genially oraz Edpuzzle w Polsce. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie