Debata oksfordzka w szkole

fot. Edunews.pl

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Metoda debaty oksfordzkiej jest chyba znana każdemu nauczycielowi, ale rzadko jednak wykorzystywany jest jej cały potencjał edukacyjny. W poradnikach metodycznych opisywana jest jako metoda aktywizująca, rodzaj dyskusji problemowej. W takim ujęciu gubi się w natłoku innych, mniej lub bardziej atrakcyjnych narzędzi. Tymczasem dzięki debacie oksfordzkiej mamy możliwość zaprojektować i przeprowadzić w przestrzeni szkoły czy klasy rodzaj „learning experience”, czyli doświadczenia edukacyjnego, uczenia się w różnorodny sposób i na wielu płaszczyznach.

Przygotowanie do debaty jest dla uczniów rodzajem procesu projektowego, sama debata sprawdzianem umiejętności prezentowania i wypowiadania się. Na każdym etapie debatowanie fundamentalnie związane jest z wykorzystywaniem myślenia krytycznego, budowaniem logicznej argumentacji i prowadzeniem dojrzałej dyskusji. Debata oksfordzka nie jest metodą „na jedną lekcję” Nie da się jej przeprowadzić bez przygotowania, wymaga sporego zaangażowania zarówno nauczyciela jak i uczniów, może jednak przynosić niesamowite i trwałe korzyści rozwojowe dla młodzieży.

Wykorzystanie debaty w ramach przygotowania do matury ustnej, na lekcjach takich jak wiedza o społeczeństwie, historia czy też niedawno wprowadzony do szkół HiT może być doskonałym sposobem na realizację ciekawych i angażujących lekcji. Organizując międzyklasowe czy też międzyszkolne sparingi i debaty pokazowe jesteśmy w stanie zintegrować uczniów z różnych szkół i środowisk. Debata oksfordzka nie jest metodą łatwą, za to jest metodą uniwersalną. Dzięki niej kształtujemy najważniejsze dziś kompetencje takie jak myślenie krytyczne, kreatywność, kompetencje językowe, a przede wszystkim kompetencje społeczne.

Zapraszam na wystąpienie podczas INSPIR@CJI 2022, w którym razem z Beatą Maleską-Pająk z ZS Technicznych i Ogólnokształcących nr 2 w Katowicach opowiadałyśmy od praktycznej strony o naszych przygodach z debatą oksfordzką. Warto zobaczyć:

I jeszcze skecznotka w wykonaniu Joanny Komorek z grupy FB BelfryBazgrolą (dziękujemy!):

 

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 24-25 września 2022 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2022 byli:

Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji był: Microsoft Polska.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM KindlotekaFundacja Szkoła z Klasą & Program Asy Internetu), Learnetic, Wydawnictwo Nowa Era, Photon Entertainment, Samsung & Program Solve for Tomorrow, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorkach: Izabela Wyppich jest nauczycielką historii, plastyki, historii sztuki w I Liceum Ogólnokształcącym im. Adama Mickiewicza w Rudzie Śląskiej. Koordynatorka Śląskiej Sieci Szkół Debatujących. Beata Maleska-Pająk jest nauczycielką historii i HIT w ZSTiO nr 2 w Katowicach, koordynatorka Śląskiej Sieci Szkół Debatujących na Śląsku, członek zespołu Fundacji "Projekty Edukacyjne".

 

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Robert Raczyński
    Jak to najczęściej w szkolnej praktyce bywa, regułą jest, że nie ma reguły. Jakość podręczników, spo...
  • Written by Kinga
    ..."Pedagog z wykształcenia i powołania"... dokładnie tak !!!! Pani Małgosiu, wspaniały i mądry arty...
  • Written by Robert Raczyński
    Czytając lead miałem nadzieję na ciekawą refleksję nad wyciągniętym w nim wnioskiem, a otrzymałem ko...
  • Written by Yuyy
    Co za czasy. Ja też okaleczalam się i nie była to wina moich rodziców tylko rówieśników w szkole. Dz...
  • Written by Robert Raczyński
    Od bardzo dawna nie czytałem materiału promocyjnego o tak dużym ładunku społecznej użyteczności. Bra...
  • Written by Ppp
    Podane przykłady brzmią bardzo sztucznie (warto przeczytać sobie tekst na głos!), ale sama zasada sł...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie