Odwrócona lekcja muzyki (i nie tylko)

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Odwrócona lekcja powoli zdobywa w naszych szkołach zasłużoną popularność. Coraz więcej nauczycieli dostrzega korzyści z odwracania swoich zajęć. Odwrócona lekcja jest wprost stworzona do prowadzenia przedmiotów artystycznych. Uczniowie przygotowując się np. do zajęć muzycznych na podstawie materiałów nagranych i przygotowanych przez nauczyciela mogą potem na lekcji w klasie czerpać przyjemność ze wspólnego muzykowania w zespole. Ale nie tylko zajęcia muzyczne zyskują na wartości. Taką metodę pracy warto rozważyć także na innych przedmiotach szkolnych, np. matematyce, historii czy WF-ie.

Odwrócona lekcja daje bowiem uczniom szansę na:

  • naukę organizacji czasu własnego,
  • diagnozowanie swoich potrzeb edukacyjnych,
  • szansę na równy start uczniów o zróżnicowanych umiejętnościach.

Często jednak po pierwszym entuzjazmie do realizacji tego pomysłu nauczycieli nachodzi refleksja, że wiąże się ona z dużym nakładem dodatkowej pracy. Najbardziej efektywne są bowiem odwrócone lekcje przygotowane na miarę potrzeb danej grupy, czyli zrealizowane i nagrane przez nauczyciela dla własnych uczniów. Realizacja zajęć w takiej formie na wystarczająco dobrym poziomie bywa zatem czasochłonna i pracochłonna. Izabela Witek w swoim wystąpieniu opowiada o własnych, prostych pomysłach do realizacji odwróconych lekcji na zajęciach muzycznych oraz kilku innych przedmiotach szkolnych. Wybierając wygodne narzędzie na miarę potrzeb własnych uczniów i swoich własnych możliwości można szybko a jednocześnie w uporządkowany sposób przygotować materiały do zajęć. Autorka sięgnęła do popularnej wśród nauczycieli aplikacji padlet i tam właśnie przygotowała swoje odwrócone lekcje.

Warto poznać te pomysły, zainspirować się i zabrać do realizacji tej niezwykle efektywnej formy zajęć. To naprawdę nie jest trudne. Zapraszam do obejrzenia mojego wystąpienia na INSPIR@CJACH 2022:

I jeszcze skecznotka w wykonaniu Joanny Komorek z grupy FB BelfryBazgrolą (dziękujemy za udostępnienie!): 

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 24-25 września 2022 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2022 byli:

Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji był: Microsoft Polska.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM KindlotekaFundacja Szkoła z Klasą & Program Asy Internetu), Learnetic, Wydawnictwo Nowa Era, Photon Entertainment, Samsung & Program Solve for Tomorrow, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Izabela Witek jest nauczycielką muzyki w Katolickiej Szkole Podstawowej SPSK oraz w liceum KLO w Częstochowie. Wykładowca akademicki, doradca metodyczny w RODN "WOM" w Częstochowie, muzykoterapeutka oraz instruktorka żeglarstwa w Harcerskim Ośrodku Wodnym w Poraju. Od kilku lat tworzy grupę Muzyka w szkole na FB, prowadzi zajęcia i warsztaty muzyczne online dla nauczycieli, tworzy i udostępnia muzyczne gry planszowe oraz interaktywne pomoce lekcyjne. Wraz ze swoimi uczniami uzyskała wyróżnienie i nagrodę główną w Konkursie dla Nauczycieli Muzyki. Najlepsza lekcja o muzyce polskiej zorganizowanym przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina (2019).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie