Odwrócona lekcja muzyki (i nie tylko)

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Odwrócona lekcja powoli zdobywa w naszych szkołach zasłużoną popularność. Coraz więcej nauczycieli dostrzega korzyści z odwracania swoich zajęć. Odwrócona lekcja jest wprost stworzona do prowadzenia przedmiotów artystycznych. Uczniowie przygotowując się np. do zajęć muzycznych na podstawie materiałów nagranych i przygotowanych przez nauczyciela mogą potem na lekcji w klasie czerpać przyjemność ze wspólnego muzykowania w zespole. Ale nie tylko zajęcia muzyczne zyskują na wartości. Taką metodę pracy warto rozważyć także na innych przedmiotach szkolnych, np. matematyce, historii czy WF-ie.

Odwrócona lekcja daje bowiem uczniom szansę na:

  • naukę organizacji czasu własnego,
  • diagnozowanie swoich potrzeb edukacyjnych,
  • szansę na równy start uczniów o zróżnicowanych umiejętnościach.

Często jednak po pierwszym entuzjazmie do realizacji tego pomysłu nauczycieli nachodzi refleksja, że wiąże się ona z dużym nakładem dodatkowej pracy. Najbardziej efektywne są bowiem odwrócone lekcje przygotowane na miarę potrzeb danej grupy, czyli zrealizowane i nagrane przez nauczyciela dla własnych uczniów. Realizacja zajęć w takiej formie na wystarczająco dobrym poziomie bywa zatem czasochłonna i pracochłonna. Izabela Witek w swoim wystąpieniu opowiada o własnych, prostych pomysłach do realizacji odwróconych lekcji na zajęciach muzycznych oraz kilku innych przedmiotach szkolnych. Wybierając wygodne narzędzie na miarę potrzeb własnych uczniów i swoich własnych możliwości można szybko a jednocześnie w uporządkowany sposób przygotować materiały do zajęć. Autorka sięgnęła do popularnej wśród nauczycieli aplikacji padlet i tam właśnie przygotowała swoje odwrócone lekcje.

Warto poznać te pomysły, zainspirować się i zabrać do realizacji tej niezwykle efektywnej formy zajęć. To naprawdę nie jest trudne. Zapraszam do obejrzenia mojego wystąpienia na INSPIR@CJACH 2022:

I jeszcze skecznotka w wykonaniu Joanny Komorek z grupy FB BelfryBazgrolą (dziękujemy za udostępnienie!): 

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 24-25 września 2022 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2022 byli:

Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji był: Microsoft Polska.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM KindlotekaFundacja Szkoła z Klasą & Program Asy Internetu), Learnetic, Wydawnictwo Nowa Era, Photon Entertainment, Samsung & Program Solve for Tomorrow, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Izabela Witek jest nauczycielką muzyki w Katolickiej Szkole Podstawowej SPSK oraz w liceum KLO w Częstochowie. Wykładowca akademicki, doradca metodyczny w RODN "WOM" w Częstochowie, muzykoterapeutka oraz instruktorka żeglarstwa w Harcerskim Ośrodku Wodnym w Poraju. Od kilku lat tworzy grupę Muzyka w szkole na FB, prowadzi zajęcia i warsztaty muzyczne online dla nauczycieli, tworzy i udostępnia muzyczne gry planszowe oraz interaktywne pomoce lekcyjne. Wraz ze swoimi uczniami uzyskała wyróżnienie i nagrodę główną w Konkursie dla Nauczycieli Muzyki. Najlepsza lekcja o muzyce polskiej zorganizowanym przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina (2019).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie